Vilken spade?

Det har blivit mer och mer turåkning de sista vintrarna. Och allt efter som så skaffar jag utrustning efter min nivå. Nu har jag kommit till spaden.
Då jag gick min turåkningskurs använde vi den röda Rottefella spaden. Och fick höra att det är viktigt med rundningen till att forma bivacktaket. Och att skafftinfattningen ska vara kraftig i bladet.
Nu mera har det kommit en uppsjö olika spadar i plast, olika rundning på bladet och olika längder.
Det som är viktigt för mig är att spaden går att få så liten att risken för att skada sig på spaden under färd är minimal och att den tål det den är till för.

Vad har ni för erfarenhet att dela med er?
Kanske ni till och med kan rekomendera en spade?

Vinter hälsningar!
Peter
 
skojten.net; sa:
Det har blivit mer och mer turåkning de sista vintrarna. Och allt efter som så skaffar jag utrustning efter min nivå. Nu har jag kommit till spaden.
Då jag gick min turåkningskurs använde vi den röda Rottefella spaden. Och fick höra att det är viktigt med rundningen till att forma bivacktaket. Och att skafftinfattningen ska vara kraftig i bladet.
Nu mera har det kommit en uppsjö olika spadar i plast, olika rundning på bladet och olika längder.
Det som är viktigt för mig är att spaden går att få så liten att risken för att skada sig på spaden under färd är minimal och att den tål det den är till för.

Vad har ni för erfarenhet att dela med er?
Kanske ni till och med kan rekomendera en spade?

Vinter hälsningar!
Peter

Varför göra saker å ting så komplicerat? Välj den spaden som du tycker verkar vettig. Man behöver inte göra vetenskap av allt. faktiskt.
köper du en spade från ngn seriös tillverkare såsom life link, black diamond, voilé, rottefella m.fl så kommer den funka.

// Lars
 
Rund eller inte...

Jag använde en Rottefella-spade när jag gick en vinterfjällkurs förra vintern, och jag var inte speciellt förtjust i den. Rundningen gjorde att den var ganska hopplös att tillverka snöblock med, och den fjädrade på ett skumt sätt när ma körde in den i packad snö.

Ledarna hade Black Diamond och Voilé-spadar som hade lite rakare blad. Jag testade aldrig dessa, men tyckte de såg bättre ut.

Min egen spade är en gammal lättmetallspade (bilskyffel-liknande men av bra kvalitet). Funkar bra, speciellt för "rak" grävning och att göra block med, men är rätt stor och inte hopfällbar.
 
Black diamond bra spadar

Hej!

Jag kan rekommendera black diamonds spadar, ex lynx (med antingen kort skaft eller kort teleskopskaft) eller switchblade (med långt teleskopskaft).

lynx har blad och skaft i aluminium och kostar ca 479 på sportsnet. Jag har hittat den med teleskopskaft på outside i malmö och har även köpt in ett antal sådana spadar till min lokalavdelning för att användas under vinterturer och den har fungerat bra tycker jag.

switchblade som jag har själv är längre och har ett teleskopskaft som blir mycket längre än för lynx. bladet är i komposit och efter ca 6 veckoturer så håller det fortfarande mycket bra. Denna spade kostar lite mer men det är skönt med det längre skaftet. switchblade kostar ca 549 på sportsnet.

på sportsnet kan du även läsa lite om komposit/aluminium fördelar nackdelar.

vad gäller formen på bladen har dessa spadar använts vid ett antal snöka och igloobyggen och fungerat bra.

Till båda dessa spadar kan man köpa snösågar som kan monteras på skaften och även förvaras inne i skaften vilket är praktiskt om man inte behöver så stora snösågar!

Mvh Nils
 
Spade och spadmodeller.

Tjena.. såg ditt inlägg.

Det hela beror på vad du skall göra med spaden.
Jag har själv en Rottefellaspade ( utvecklad av Sten Brander, STFgurun). Den spaden är hållbar och ger inte vika ens för de hårdaste snödrivorna. Den är enkel att hantera och har inga vassa kanter. Den är alldeles perfekt för att gräva snöbivack med och man får helt enkelt lära sig rätt teknik för att skära ut block med. Nackdelen är att bladet är litet för litet för att skyffla snö med.

De andra spadarna Black diamond etc är bra men jobbigare att gräva bivacker med då snön är hårt packad. De spadar som har plastblad är lätta men är för tvära i skäret för att kunna sjunka in i snön på ett bra sätt. Det blir jobbigt i hård snö.

Ett tips att komma undan problemet med att få till block är att ta med sig en Bacho/Sandvik Laplander eller motsvarande handsåg som man sågar ut blocken med. Fördel fina block och liten lätt såg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.