vilken sovsäck på fjället?

Hej.
Vilken sovsäck tycker du att jag skall ha på fjället (mest senvår, sommar och tidig höst som är aktuellt).
Letsbuyit.com säljer en säck med fäljande spec:
Sovsäck, VAUDE, Navajo I 225 Royalblå
Gridloft-konstruktion.
Antigliss lister i botten.
Vikt: 1800 g.
Isolermaterial: LCW hålfiber.
Fyllningsvikt: 800 g.
Mått: 225 x 80 x 55 cm.
Packmått: 30 x 21 cm.
Yttertyg: Ripstop Polyamid.
Innertyg: Blandväv.
Temperaturområde: -3/-18.
..för 500 kronor.
Verar detta vettigt? Är den för tung?
Jag är inte intresserad av vad du eventuellt tycker om Letsbuyit men blir glad om du vill dela med dig med dina kunskaper om just sovsäckar.

lite kallt

Jag har vandrat i sarek 2 ggr en gång i Juli med -4 sovsäck och en gång sent i augusti med en -8 första turen frös jag ingenting men dremot den andra turen som för övrigt var förra året och det kanske var ett kallt år???.
-3 i comfort temperatur låter litegrann i minsta laget. men jag är på inte vis ngn expert

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Vikt/fyllning?

1000 gr tyg och 800 gr fyllning verkar lite suspekt. Det vore rimligare om en syntetsäck med 800 gr fyllning vägde mellan 1,5 och 1,7 kilo. Det och priset indikerar att sovsäcken kanske inte är av bästa kvalitet.

/J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips