vilken sovsäck på fjället?

Hej.
Vilken sovsäck tycker du att jag skall ha på fjället (mest senvår, sommar och tidig höst som är aktuellt).
Letsbuyit.com säljer en säck med fäljande spec:
Sovsäck, VAUDE, Navajo I 225 Royalblå
Gridloft-konstruktion.
Antigliss lister i botten.
Vikt: 1800 g.
Isolermaterial: LCW hålfiber.
Fyllningsvikt: 800 g.
Mått: 225 x 80 x 55 cm.
Packmått: 30 x 21 cm.
Yttertyg: Ripstop Polyamid.
Innertyg: Blandväv.
Temperaturområde: -3/-18.
..för 500 kronor.
Verar detta vettigt? Är den för tung?
Jag är inte intresserad av vad du eventuellt tycker om Letsbuyit men blir glad om du vill dela med dig med dina kunskaper om just sovsäckar.

lite kallt

Jag har vandrat i sarek 2 ggr en gång i Juli med -4 sovsäck och en gång sent i augusti med en -8 första turen frös jag ingenting men dremot den andra turen som för övrigt var förra året och det kanske var ett kallt år???.
-3 i comfort temperatur låter litegrann i minsta laget. men jag är på inte vis ngn expert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vikt/fyllning?

1000 gr tyg och 800 gr fyllning verkar lite suspekt. Det vore rimligare om en syntetsäck med 800 gr fyllning vägde mellan 1,5 och 1,7 kilo. Det och priset indikerar att sovsäcken kanske inte är av bästa kvalitet.

/J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips