vilken sovsäck bör jag köpa??

hejsan

Skall upp på c:a veckas vandring i Jämtlandsfjällen i mitten/slutet på Juli.
Jag måste ha en ny sovsäck, men har verkligen problem att hitta något vettigt.
Dels vill jag inte snåla för mycket så jag behöver köpa en ny om jag får för mig att vandra lite senare på hösten eller längre norrut, men vill heller inte ge 3000kr.

Var inne på naturkompaniet och de sa att mountain equipment marathon 300 var perfekt, visst den kostar 2000:- men är lätt men har en något hög komfort temp???

Någon som har råd vad man bör skaffa för att kunna ge sig ut på vandringar sommar/sen vår/tidig höst framförallt i svenska fjällen??

Någon som har några konkreta förslag på annan säck??


tack på förhand
Andreas
 
Jag är väldigt nöjd med min Marmot Neverwinter Long. Var ute med den senast 16-18 juni i Grövelsjön i år. Temperaturen ute var under 7 grader iallafall (När vi kom ner stf station på eftermiddagen var tempen där nämligen 7 grader).
Väldigt bra komfort och har aldrig frusit i den. Kan tilläggas att jag är 187 cm lång och väger 75 kg.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=83005
2099:- på NK.
 
Jag är väldigt nöjd med min Marmot Neverwinter Long. Var ute med den senast 16-18 juni i Grövelsjön i år. Temperaturen ute var under 7 grader iallafall (När vi kom ner stf station på eftermiddagen var tempen där nämligen 7 grader).
Väldigt bra komfort och har aldrig frusit i den. Kan tilläggas att jag är 187 cm lång och väger 75 kg.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=83005
2099:- på NK.

Tack för inputen!!
NK gav den som ett alternativ, när jag var där och tittade.
Men jag vad jag har förstått kan temperaturen även mitt i sommaren gå under nollan på fjällen.,
Tror du säcken fixar det??
 
Tack för inputen!!
NK gav den som ett alternativ, när jag var där och tittade.
Men jag vad jag har förstått kan temperaturen även mitt i sommaren gå under nollan på fjällen.,
Tror du säcken fixar det??
Vi hade några minusgrader kring Kebnekaise förra sommaren och säcken klarade det galant med endast underställ och vanligt liggunderlag.

Ska ha den på Mont Blanc om en månad, efter det vet vi vad den går för :)
 
Kanske lite fult att hijacka tråden, men jag känner att jag sitter lite i samma sits. :) Jag letar sovsäck till mig och tjejen. Nu har vi två billiga Haglöfs (Zlumber Performance 1, 12°/8°/-5°) som funkar bra på varma turer i söder. Men både på en Abisko- och Jotunheimen-vecka i juli har det varit lite för kalla, även med underställ och fleecetröja.

Ett måste är att de ska gå att sätta ihop. Vikt och pris är väl ungefär lika viktiga faktorer. Runt 1500kr/st och inte gärna över 1-1½kg. Gärna lite bredare då jag sover på mage. Mestadels för svenska fjäll under det varmare halvåret.

Just nu tittar jag på Cumulus Mysterious Traveller 500. (http://www.sleepingbags-cumulus.com/Mysterious-Traveller-500,down-sleeping-bags,44.html)
~190€/st, ~900gr, -4°C komf (läste nånstanns att man dock ska lägga på 5° för det inte var rätt standard) Lätta, ev lite för varma(?), lite dyra. Ser breda och bra ut, någon som vet nått om modellen? Andra förslag?
 
Det finns så många sovsäckstrådar redan, börja med att läsa dem. Uppenbart är att du inte ens angett om du är i eller medvändare. Gör om!
Kom sen tillbaks om du inte hittat vad du sökte i gamla trådar.
go tur
 
Vi hade några minusgrader kring Kebnekaise förra sommaren och säcken klarade det galant med endast underställ och vanligt liggunderlag.

Ska ha den på Mont Blanc om en månad, efter det vet vi vad den går för :)

Det blev till slut en marmot Sawtooth, tycker den verkade mycket prisvärd och framtidssäker.
/Andreas
 
Det finns så många sovsäckstrådar redan, börja med att läsa dem. Uppenbart är att du inte ens angett om du är i eller medvändare. Gör om!
Kom sen tillbaks om du inte hittat vad du sökte i gamla trådar.
go tur

I eller medvändare? Vad betyder det?

Satt och läste större delen av kvällen igår, de var då jag sprang på Cumulus som verkar vara prisvärda. Men när jag såg att det var någon som satt i ungefär samma sits tänkte jag testa.

Edit: hittade svar.
"Jag har lite problem att skilja på "i"- resp. "med"-vändare. Om får med sig säcken när man snurrar omkring på natten, så att man tillslut har säcken snodd som en spiral runt kroppen, är man då en "i"- eller "med"-vändare?
Då är man en medvändare. Om man är ivändare så vänder man i säcken utan att den följer med."

Edit 2: Svårt att säga om jag är ena eller andra iom att jag mestadels har sovsäckarna ihopsatta, då snurrar de inte så mycket.
 
Skicka efter en från alpkit.com.
Jag har en Pipedream 400 och en P. 600.
Mycket bra säckar till ett bra pris. Jag är mycket nöjd med dessa sovsäckar.
Brukar vara hård åtgång på deras sovsäckar.
Ser att de har P.600 i lager. kostar 150£ + frakt ca 100kr.
P 600 kan jämföras med dunsäckar i 4000 kr klassen.
 
Kanske lite fult att hijacka tråden, men jag känner att jag sitter lite i samma sits. :) Jag letar sovsäck till mig och tjejen. Nu har vi två billiga Haglöfs (Zlumber Performance 1, 12°/8°/-5°) som funkar bra på varma turer i söder. Men både på en Abisko- och Jotunheimen-vecka i juli har det varit lite för kalla, även med underställ och fleecetröja.

Ett måste är att de ska gå att sätta ihop. Vikt och pris är väl ungefär lika viktiga faktorer. Runt 1500kr/st och inte gärna över 1-1½kg. Gärna lite bredare då jag sover på mage. Mestadels för svenska fjäll under det varmare halvåret.

Just nu tittar jag på Cumulus Mysterious Traveller 500. (http://www.sleepingbags-cumulus.com/Mysterious-Traveller-500,down-sleeping-bags,44.html)
~190€/st, ~900gr, -4°C komf (läste nånstanns att man dock ska lägga på 5° för det inte var rätt standard) Lätta, ev lite för varma(?), lite dyra. Ser breda och bra ut, någon som vet nått om modellen? Andra förslag?

Jag har en cumulus panyam 450. Enligt specen ska den klara minus 7 och ha ett dun med väldigt hög fillrate. Jag har jämfört den med Western mountaineerings motsvarande modell som heter ultralite. Den har i princip samma lofthöjd, dunet känns på samma sätt när man drar upp den ur packpåsen (högkvalitetsdun känns väldigt kompakt, med tydligt motstånd) och den får loftet lika snabbt som den wm-säck jag har.

Min slutsats är att säckarna är fullt jämförbara. Cumulus tempangivelse på minus 7 är i princip som wm- säcken (minus 8 om jag inte minns fel). Eftersom wm:s tempangivelser funkar för mig så borde cumulus alltså också göra det. Något behov att dra bort 5 grader som någon föreslog verkar inte behövas.

Den säck du tittat på har väl det lite billigare dunet..? Tror den finns recenserad på nätet någonstans.

...cumulus är köpråd rycker jag, mycket för pengarna.

...för i-vändare ;)...

//J

Samma loft, samma utförande (i princip) ger samma temp. Så deras toppsäckar med 900-dun tror jag håller temperaturmässigt.
 
Skicka efter en från alpkit.com.
Jag har en Pipedream 400 och en P. 600.
Mycket bra säckar till ett bra pris. Jag är mycket nöjd med dessa sovsäckar.
Brukar vara hård åtgång på deras sovsäckar.
Ser att de har P.600 i lager. kostar 150£ + frakt ca 100kr.
P 600 kan jämföras med dunsäckar i 4000 kr klassen.

Intressanta. Funkar det att sätta ihop två pipedream? Hur ska man tolka deras temperaturangivelser? Läste deras FAQ men den gav inte så mycket mer råd, snarare ursäkter för att de inte följde EN-standarden :)

Jag har en cumulus panyam 450. ...Den säck du tittat på har väl det lite billigare dunet..? Tror den finns recenserad på nätet någonstans.

...cumulus är köpråd rycker jag, mycket för pengarna.

...för i-vändare ;)...
Det jag gillade i Mysterious Traveller modellen var att den verkade vara lite bredare vilket skulle passa mig som sover på mage (när jag sover dubbelsäck). Dock är jag lite orolig för att den kan vara för varm nästan. Nu sover vi oftast i underställ, sockor, fleecetröja och ev mössa, och frös ganska ofta i Jotunheimen förra året med en 12°/8°/-5° säck. Det kanske är lite väl stort steg från 12° till -5° som Cumulusen är.

Tack för svaren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.