Vilken softshell?

Funderar på en ny softshelljacka. Har tittat lite på Hagöfs Shark och Mammut New Age Jacket.
Är det nån som har erfarenhet av dessa jackor?
Tacksam för svar.
/Pierre
 
Mammut New Age

Fick en Mammut New Age i julas och har använt den nästan konstant sen dess, både med och utan skaljacka.
Håller vinden ute bra och även en del regn (har inte testat i ihållande regn).
Perfekt att cykla och springa i plus att den är snygg att ha på stan.
Sitter tight med bra passform. För tight i kragen för vissa men perfekt för mig.

En kanonjacka helt enkelt, rekommenderas.

/ Tobbe
 
Inte vindtätt

Skulle helt klart välja Mammut New Age, då den INTE är helt vindtät, vilket jag tycker är en klar fördel. Ventilationsförmågan slår Windstopper SoftShell med ljusår! Dessutom så är ingen av dem riktigt någon att ha vid stormväder, då gäller endast hårda skal.

Själv har jag en Arc'Teryx Gamma MX vilken jag är otoligt nöjd med, sjukt bra jacka.

/Martin
 
New Age Jacket

Jag slog till på en Mammut New Age Jacket för nästan två år sedan och har varit supernöjd sedan dess. Den är otroligt användbar för alla årstider och är väldigt allround. "Andas" bra gör den också. Kunde inte stå ut med den i tvättkorgen så jag slog till på en till för ett par månader sedan. Den nya är lite tightare skuren samt att skyddet för dragkedjan under hakan är bättre.

/Pottan
 
Jag har Arcteryx gamma soft shell. Även den är mycket bra, jag är supernöjd med min, den har varit jacka på sommaren, klättertröja vår och höst samt mellanlager på vintern. Har inte provat någon av de softshell som du nämner, men har mycket goda erfarenheter av flera andra Mammutprodukter, t.ex. deras Gore Tex-jacka, klätterskor, sele m.m., så det är säkert ytterligare en bra grej.
 
Hvorfor softshell jakke?

Jeg har nettopp bestilt en Arcteryx Gamma SV vest til sommerbruk og gleder meg til den kommer, men jeg har også sett litt på softshell jakker. Det som slår meg er at jeg får lyst til å kjøpe en ettersom de fleste har god tight passform, bra stretch og mjuk god innside. Derimot kan jeg ikke se at det er noe behov. Om sommeren skulle det bli vanskelig å regulere temperaturen ettersom de isolerer så godt og det kan også være et problem på vinteren. Uansett har jo de fleste softshell jakkene et snitt som gjør dem uegnet til annet enn dagsturer og godværs bruk på vinteren. Hva er den praktiske fordelen med ei softshell jakke?
 
ASK

Mitt tips är en Klättermusen Ask Windshed du kan få den för mycket bra pris på deras utförsäljning!! Den jackan funkar till ALLT
 
Re: Hvorfor softshell jakke?

Aico; sa:
Jeg har nettopp bestilt en Arcteryx Gamma SV vest til sommerbruk og gleder meg til den kommer, men jeg har også sett litt på softshell jakker. Det som slår meg er at jeg får lyst til å kjøpe en ettersom de fleste har god tight passform, bra stretch og mjuk god innside. Derimot kan jeg ikke se at det er noe behov. Om sommeren skulle det bli vanskelig å regulere temperaturen ettersom de isolerer så godt og det kan også være et problem på vinteren. Uansett har jo de fleste softshell jakkene et snitt som gjør dem uegnet til annet enn dagsturer og godværs bruk på vinteren. Hva er den praktiske fordelen med ei softshell jakke?

Fördelen med ett mjukt skal framför ett hårt är att det ska vara bekvämare, stretchigt, slitstark och inte minst andas MYCKET bättre än ett hårt skal gör. Själv använder jag min Arc'teryx Gamma MX till nästan all utom stormvindar, kraftigt regn och varmare väder.
T.ex. vid skidåkning är det en enorm skillnad jämfört med en GT-jacka, sä länge det inte blåser stormvindar.
När jag går på tur har jag den som vindskydd just av den anledningen att den är så mycket skönare än ett hårt skal. Min Gamma MX är min favorit för nästan alla tillfällen.

/Martin
 
Tack för era råd!

Jag har nu skaffat mig en Mammut New Age. Måste säga att jag är imponerad. Grymt skön och med otrolig andning.
Ha det!
 
Re: Re: Hvorfor softshell jakke?

langby; sa:
Aico; sa:
Jeg har nettopp bestilt en Arcteryx Gamma SV vest til sommerbruk og gleder meg til den kommer, men jeg har også sett litt på softshell jakker. Det som slår meg er at jeg får lyst til å kjøpe en ettersom de fleste har god tight passform, bra stretch og mjuk god innside. Derimot kan jeg ikke se at det er noe behov. Om sommeren skulle det bli vanskelig å regulere temperaturen ettersom de isolerer så godt og det kan også være et problem på vinteren. Uansett har jo de fleste softshell jakkene et snitt som gjør dem uegnet til annet enn dagsturer og godværs bruk på vinteren. Hva er den praktiske fordelen med ei softshell jakke?

Fördelen med ett mjukt skal framför ett hårt är att det ska vara bekvämare, stretchigt, slitstark och inte minst andas MYCKET bättre än ett hårt skal gör. Själv använder jag min Arc'teryx Gamma MX till nästan all utom stormvindar, kraftigt regn och varmare väder.
T.ex. vid skidåkning är det en enorm skillnad jämfört med en GT-jacka, sä länge det inte blåser stormvindar.
När jag går på tur har jag den som vindskydd just av den anledningen att den är så mycket skönare än ett hårt skal. Min Gamma MX är min favorit för nästan alla tillfällen.

/Martin

Jo jeg forstår at softshell er mer bekvemt en hardshell, men jeg forstår ikke hvorfor det må være mjuk fleece på innsiden. Uten fleeceforet skulle det bli lettere å regulere varmen, dom skulle tørke snabbare, dom skulle bli lettere og ta mindre plass i sekken. Jeg synes softshell jakker er gode jakker, og din Gamma MX er nok en av de beste, men jeg mener at en enkel jakke i stretch polyamid eller stretch cordura skulle andas og skydda like bra og koste mindre... kan hende jeg kjøper en uansett, dom e ju snygga.

H.
 
Re: Re: Re: Hvorfor softshell jakke?

Aico; sa:
Jo jeg forstår at softshell er mer bekvemt en hardshell, men jeg forstår ikke hvorfor det må være mjuk fleece på innsiden. Uten fleeceforet skulle det bli lettere å regulere varmen, dom skulle tørke snabbare, dom skulle bli lettere og ta mindre plass i sekken. Jeg synes softshell jakker er gode jakker, og din Gamma MX er nok en av de beste, men jeg mener at en enkel jakke i stretch polyamid eller stretch cordura skulle andas og skydda like bra og koste mindre... kan hende jeg kjøper en uansett, dom e ju snygga.

H.

Det var just av den anledningen jag valde en Gamma LT från Arc´Teryx. De har ingen fleece på insidan, utan är "rena" / avskalade softshells. Fattar heller inte vitsen med att ha fleece (/isolering) i en skaljacka, i synnerhet inte om tanken med den är att den ska andas bättre och brukas till mer intensiv aktivitet än en vanlig skaljacka. Nån som skulle köpa en vadderad goretexjacka som skaljacka??? Inte jag i alla fall.

Kolla alltså in Arc´Teryx Gamma LT

arcteryx_w2003_gamma_lt_jacket.jpg


Kostar c.a. 2.400:- i Sverige och finns i några olika färger, inte bara i svart!

http://www.sasquatch.se/product.php?uid=720

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.