Vilken skida Rago eller E99?

• Trådstartare aldehyd_o@hotail.com (Andreas)
  • Start datum

aldehyd_o@hotail.com (Andreas)

Gäst
Jag funderar på att köpa mig en turskida som jag även ska kunna åka lite telemark med. Men viktigast är alltså turåkningen. Jag planerar att använda stighudar. När jag har kikat har jag fastnat för två modeller. Åsnes Rago och Fischer E99. Är det någon som vet något om dessa? Vilken är bättre? Eller något annat alternativ?

Ska jag skaffa upphöjningsplattor under bindningarna?
Tydligen ska dessa finnas med upphöjningsfunktion för hälen i uppförsbackar/toppbestigning, erfarenheter?

Tacksam för hjälp!

/Andreas

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Svårt val..

Jag har ett par äldre Åsnes nansen, med enkelspann, och min sambo har ett par nya Åsnes Rago, med dubbelspann. Bägge funkar bra så det är svårt att säga vad som är bättre. Valet mellan Åsnes rago eller E99 tror jag nästan du kan singla slant om. Det min sambo tycker om sina "rago" är väl att dubbelspannet inte funkar som det ska. Meningen med dubbelspann är ju att när du står lika mycket på bägge skidorna (nerför, eller vid glidning) skall spannet göra att den del av skidan som har fästvalla skall ligga i luften så fästvallan inte slipas bort. Problemet med turskidor är att det bara finns en hårdhet på spannet vilket gör att det är stor skillnad på skidans funktion om du går på dagstur utan ryggsäck eller med 25 kg på ryggen. I det senare fallet spelar det ingen roll om du har dubbelspann eller enkelspann (Åsnes Nansen cap), vallan nöts bort ändå.

Jag skulle nog välja "Åsnes Nansen cap" eller "Fischer outback", vilka är både bredare (bättre bärighet) och något styvare (bättre nerför) än Åsnes Rago (och då också E99). Om du inte redan har stighudar skulle jag också rekomendera att du köper "Voilé snake skinns" (gummihudar) till turskidorna. Då spelar det ingen roll att du har valla under skidorna (vilket är ett problem med klisterhudar). Dessutom är ju dessa inte alls lika känsliga som klisterhudar.

Det blev ett långt innlägg, hoppas du fick ut något av det.

/Urban.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

davskol@hotmail.com (David)

Gäst
Rossignol Randoné

Ett alternativ som jag är mycket nöjd med är Ross. Randoné som jag är mycket nöjd med. Skidan har liknande skärning som E99. Fungerar under alla snöförhållanden (nästan..). Stirra dig inte blind på telemarksvängen bara. Pararellsväng fungerar även med smala skidor och läderpjäxor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips