Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat?

Jag har fått många goda råd av er i min tråd "första utrustningen" men nu skapar jag en tråd för specifika saker då det blir lättare att hålla isär allt. I alla fall för mig som är autistisk så blir det lite lättare ;-)

Jag vet att det inte går att råda andra när det gäller ryggsäck eftersom man måste prova men jag undrar om ni ändå har några råd angående dessa jag provat idag.

Jag är 160cm och knappt 60kg, har värk i nacke, axlar knän och rygg så jag ska försöka bära så lätt som möjligt medan gubben får bära lite mer.

Jag tänkte att en 55-65 liters kanske kunde vara lagom till mig.

Jag har idag varit och provat några olika och dessa tre tyckte jag satt bra på mig. Men jag vill gärna ha råd och tips av er gällande dessa eller om ni har andra förslag.

Ospray Ariel AGG 65 2100kr
Haglöfs OXO 650 2400kr
The North Face Terra 55W (dam) 1200kr

Den sistnämnda var nog lättast tror jag (har inte sett spec på dem så är inte säker). Alla tre satt nog lika bra kanske, det är ju sjukt svårt att avgöra och ändå provade jag alla tre flera gånger.

Rent spontant så kändes Haglöfs OXO helt sjukt skön men mycket kan det bero på hur vi lyckades få i packningen (en sovsäck och 3 st 5 kg hundfoder... haha).

Är det något mer än att den är skön som man ska tänka på?

Har ni andra förslag som ni tror kunde passa mig.

Jag ska försöka luska ut vikten på dem också och skriver till det här när jag hittat info om det.
 
Jag har nog hittat vikten på dem nu, är lite osäker på OXO dock, svårt att hitta den infon tyckte jag.

Ospray Ariel AGG 65 2200g
Haglöfs OXO 650 2500g
The North Face Terra 55W (dam) 2020g

Egentligen hade jag tänkt en ännu lättare säck då jag försöker få min packning så lätt som möjligt (pga värk). Men det kanske är svårt att komma lägre?
 
Jag tycker att Exped Thunder 70 har riktigt bra bärsystem, den finns i 50-litersmodell också, Lightning 60 och 45 har samma bärsystem och är lättare men inte lika välutrustade.

Thunder väger ca 1,5 kg och Lightning ca 1,1, en stor fördel är att bärsystemet är ställbart.
 
Inkludera gärna Deuter, Lundhags, Bergans, Norröna och Arcteryx, som samtliga gör bra ryggsäckar i ditt urval. När du tittar på vikten, kolla att du jämför "äpplen med äpplen", dvs ingår regnskydd eller inte? Annars behöver du addera ca 150-160g för ett regnskydd till en säck i ca 65 liters storlek.
Information jag kan hitta är att Haglöfs OXO 650 väger 2900g (inkl regnskydd). Min son har en OXO 65 och den har vi vägt till 3000g.

Bara för att det tillverkas ryggsäckar i sk dammodell behöver dessa inte naturligt passa dig bättre än en ryggsäck av Unisex modell, samma gäller för män. Vi är alla olika och den ryggsäck som passar dig bäst kan du bara känna själv. Min dotter har en Deuter Aircontact 55+10 (unisexmodell) som hon använt på många långa fjällvandringar samt en lång jorden runt resa, fungerat hur bra som helst. Min hustru valde efter mycket provande en Lunghags V8 Spririt 65 l (som är en dammodell) efter mycket testande. För henne var Haglöfs OXO inte alls sköna, men detta är givetvis personligt.
Ett tips är att köpa hem några olika säckar på öppet köp och prova försiktigt hemma med lite kläder etc i.
 
Senast ändrad:
Det är ju så himla svårt för jag tyckte egentligen att alla jag provade var sköna och jag provade nog 8 olika...

Eftersom jag aldrig gått med ryggsäck innan så är det svårt för jag har ju inget att jämföra med.

Jag funderar helt enkelt på att köpa en som är LÄTT och ställbar och hoppas att jag gillar den...

Det kanske inte är så himla stor skillnad på dem trots allt? Så länge man väljer en med bra kvalitet så klart.
 
Ariel

Jag har en Ospreys Ariel 65 och har gått med den i 7 år. Mycket nöjd, med ett undantag; meshfickorna på sidorna är jäkligt trånga. Men de kan ju ha förbättrats.

Jag är också kort, 163 cm, och hade svårt att hitta en säck som satt bra, eftersom min korthet "sitter" i ryggen. Men denna sitter som en smäck. Jag fick jättebra hjälp av en tjej i butiken som förstod problemet. (Friluftsland i Malmö, finns inte kvar tyvärr.)

Det du också bör tänka på är att inte köpa en säck som rymmer mer än du orkar bära. Det är lätt att lägga ner för mycket om det får plats. Så kanske är 65 l för mycket?

Jag har burit upp till 19,8 kg som utgångsvikt, i mesta laget. Kom ner till 18,5 i somras, 9 nätter i Sarek.

Jag har för mig att du skrev inledningsvis att ni ska gå typ 5-dagarsturer och då låter verkligen 65 liter som onödigt stort.

Lycka till! /Cecilia
 
Jag har en Ospreys Ariel 65 och har gått med den i 7 år. Mycket nöjd, med ett undantag; meshfickorna på sidorna är jäkligt trånga. Men de kan ju ha förbättrats.

Jag är också kort, 163 cm, och hade svårt att hitta en säck som satt bra, eftersom min korthet "sitter" i ryggen. Men denna sitter som en smäck. Jag fick jättebra hjälp av en tjej i butiken som förstod problemet. (Friluftsland i Malmö, finns inte kvar tyvärr.)

Det du också bör tänka på är att inte köpa en säck som rymmer mer än du orkar bära. Det är lätt att lägga ner för mycket om det får plats. Så kanske är 65 l för mycket?

Jag har burit upp till 19,8 kg som utgångsvikt, i mesta laget. Kom ner till 18,5 i somras, 9 nätter i Sarek.

Jag har för mig att du skrev inledningsvis att ni ska gå typ 5-dagarsturer och då låter verkligen 65 liter som onödigt stort.

Lycka till! /Cecilia

Jag antar att det blir allt från 2 dagar till en vecka.

Jo, jag kollade faktiskt på en 55 lit också men så tänkte jag att det kanske inte är jobbigare att bära en 65 - man behöver ju inte fylla den bara för att det finns plats lliksom. Men då är man inte begränsad av det i allla fall.

Eller tänker jag fel?
 
Just det, glömde gubben! Han behöver en lite stabilare rygga eftersom han kommer ta de tyngsta sakerna... En 70 liters kanske? Eller 80 lit?

Har ni tips till honom? (han kommer inte åka och prova om jag känner honom rätt utan jag får beställa en och hoppas att den passar).

Han är 172 cm, normalbyggd.

Tips? Kanske OXO'n hade passat honom? Men det känns som om den är onödigt tung :-( Har ospray ngn som ni tror kan passa honom?
 
Det är ju så himla svårt för jag tyckte egentligen att alla jag provade var sköna och jag provade nog 8 olika...

Eftersom jag aldrig gått med ryggsäck innan så är det svårt för jag har ju inget att jämföra med.

Jag funderar helt enkelt på att köpa en som är LÄTT och ställbar och hoppas att jag gillar den...

Det kanske inte är så himla stor skillnad på dem trots allt? Så länge man väljer en med bra kvalitet så klart.

En lätt och ställbar ryggsäck? Det låter som en Exped Thunder 70 Womens. Den är dock på 70 liter men komprimerbar med dubbla kompressionsremmar på bägge sidorna av säcken. Storleken gör att du antagligen kan packa det allra mesta av det du vill ha med dig inuti säcken i stället för att bära en hel del prylar surrade utanpå den.

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...