Vilken pulka ska jag välja?

Jag har en Fjellpulken X-Country 144. Köpte den p.g.a. rea. Gjorde ingen direkt research. Har bara använt två veckor. Stugtur (endast rygga) förra vinter och det blir det nu i påsk också. Funkat bra, inget som krånglat.

Uppdatering: jag gillar att den är kort. Smidigt i bilen och tältets absid.

Tack för det tipset. Är glasfiber ett mycket starkare material än plast?

Omöjligt att svara på generellt. Beror på hur det är utfört och dimensionerat.

Det finns också många olika sorts plast.

Slitage vid släpning ger annorlunda skador jämfört med om pulkan faller mot en sten etc.

Så det är nog olika modeller man skall jämföra snarare än olika material.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fjellpulken

Är det någon som vet var man kan köpa lämplig plast för att sätta på glidytorna under en glasfiberpulka?

Det brukar sitta 15-20mm remsor längs hela pulkan ca. 5-8mm tjocka i någon seg plast.

Är det någon som vet var man kan köpa lämplig plast för att sätta på glidytorna under en glasfiberpulka?

Det brukar sitta 15-20mm remsor längs hela pulkan ca. 5-8mm tjocka i någon seg plast.

Jag köpte mina från Segebaden, de har fasta längder så kolla om det passar eller om de kan kapa efter beställning. Det är samma medar som används till hundspannskälkar så även hundspannsbutiker har det säkert (och eventuellt billigare). Bra investering, mycket bättre glid och sidostabilitet på skrå med plastmedar!

Jag hijackar den här tråden lite.
Tänker mig köpa en pulka till framtida äventyr och har lite snöat in mig på segebadens pulkor.
Det är ju främst känslan av att ha en tjärad träkälke och ett hantverk som håller som intresserar mig egentligen. Och så är de ju så mycket snyggare än alternativen.
MEN är det nån som kan säga att fördelarna med andra pulkor överväger segebadens pulkor så pass att det verkligen inte är värt att köra på segebaden? Jag förstår att en plast eller glasfiber glider bättre men hur mycket bättre?
Andra saker att tänka på... ?

Det var ju nån som skrev att träpulkor var ute 1974 eller när det nu var. Men jag köper inte riktigt det när man räknar in hantverksbiten och miljö/hållbarhetsaspekten.
Trä är ju ett fantastiskt material.

Köpte medar från Segebaden och sätta på min pulka som är en räddningspulka i glasfiber från Försvarsmakten. Den, pulkan, är 205 cm lång så att jag kan ligga i den i t.ex. snöbivack utan att bli blöt av smältvatten.

Jag beställde en fjällpulken transporter 130 med expeditions skalkar i stål. 6400kr från sommerbutiken. Grymt nöjd med köpet, hoppas på snö snart så man kan testa prylarna 😆

Kolla här, barn pulka ( ca 100;- för tio år sen) funkade i 9 år, nu börjar bli sliten i fästen och botten. Träffade några med sådan lösning. Finns oxa på "gör det själv".
Nackdel: liten glidtendens vid starka lutningar
Fördel: pris och möjlighet ta upp på rygg och gå genom inte åkbara lutningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips