Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken PLB?
- Trådstartare Swift
- Start datum
I så fall är ju det mail de skickar ut helt missvisande:
Jag har ännu inte fått något från 406registration.com.Hej,
Er PLB är nu registrerad / uppdaterad.
Beakta följande:
Om nödsändaren förloras eller går sönder, var vänlig kontakta oss.
- Uppgifterna skall uppdateras vart 5 år.
- Om ingen uppdatering sker inom 10 år så förfaller registreringen automatiskt.
En PLB kan inte avregistreras, däremot kan man ändra status till vilande.
Vänliga hälsningar
Sjö- och Flygräddningscentralen ( registrering.ibrd@sjofartsverket.se )
031-648060
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tekniken...
...var rätt men namnet var fel, det är ju den du skriver om som jag har köpt
.
I vart fall, den är väldigt liten och nätt och jag är nöjd!
//J
Inte längre, Ocean Signals PLB slår Fastfind på alla tre punkterna.
...var rätt men namnet var fel, det är ju den du skriver om som jag har köpt
I vart fall, den är väldigt liten och nätt och jag är nöjd!
//J
I så fall är ju det mail de skickar ut helt missvisande:
Det är det väl inte?
JRCC/Sjö- och Flygräddningscentralen är en s.k. "national authority" som tar emot registreringar från köpare som har köpt en PLB med den hexa-kod som är associerad till det landet (i det här fallet Sverige). Men Cospas-Sarsat som är de som förvaltar databasen (som det står på deras sida "International Beacon Registration Database (IBRD)"
När jag registrerade/ändrade min PLB så fick jag alltid följande mejl från 406registration, men de kanske har ändrat processen så att endast respektive "national authority" skickar ut bekräftelse (jag fick alltså alltid två stycken, en från JRCC/Sjö- och Flygräddningscentralen och en från 406registration.com.
Thank you for providing your registration information. This information has been shown to be a great benefit to SAR forces in responding to beacon activations and significantly reduces their response time. Periodic confirmation of this data will be requested every two years.
Please note that it is your responsibility to verify the accuracy of your registration information. If you need to make corrections, please login and make corrections directly in the system. Our policy prohibits us from making corrections to registration information on behalf of beacon registrants.
If you have any questions regarding your registration, please contact by using the feedback survey on the IBRD web site.
Sincerely,
IBRD Database Administrator
DbAdmin@406Registration.com
www.406Registration.com
The beacon information provided appears below:
Beacon Hex ID: ...
+ 30 rader till med teknisk info och kontaktuppgifter...
Mats
Även jag fick svar från JRCC när jag registrerade min PLB förra sommaren på samma sätt som MikaelW. Jag registrerade min på följande länk (fungerar bara på PLB'er med svensk landskod):
http://www.sjofartsverket.se/Sjofar...egistrering-av-PLB---Personal-Locator-Beacon/
När jag bytte privat emailadress i början av detta året skickade jag bara en uppdatering i ett email till den avsändaradres hos Sjö- och flygräddningscentralen (hämtat från registreringsmailet), och fick svar inom någon timme att det ändrat mina uppgifter
http://www.sjofartsverket.se/Sjofar...egistrering-av-PLB---Personal-Locator-Beacon/
När jag bytte privat emailadress i början av detta året skickade jag bara en uppdatering i ett email till den avsändaradres hos Sjö- och flygräddningscentralen (hämtat från registreringsmailet), och fick svar inom någon timme att det ändrat mina uppgifter
Har någon behövt använda sin sökare - och i så fall - hur fungerade det?
Finns det någon möjlighet att testa sin sökare på riktigt utöver apparattesten?
Tanken på ett "skarpt" test slog mig efter att häromdagen pratat med en släkting inom Ambulansen om mitt köp.
Kanske lite långsökt men att fråga på lokala Brandkåren / Räddningstjänsten om man kan ingå i en övning?
*De har säkert sina regler och kriterier för detta (fm ej aktuellt m.a.o) och fm helt onödigt!
Har någon behövt använda sin sökare - och i så fall - hur fungerade det?
Finns det någon möjlighet att testa sin sökare på riktigt utöver apparattesten?
Varför skulle du vilja testa det (falsklarma) och dra igång en räddningsaktion?
Apparattesten är en komplett test för att garantera att apparaten och kommunikationen fungerar, dvs en ganska omfattande test. Resten är själva larmrutinerna hos myndigheter och räddningstjänst och dessa förutsätter vi fungera.
Flyga med PLB?
Kanske lite OT men känns onödigt att skapa en ny tråd enkom för denna fråga, så jag ställer den här - erfarenheter att flyga med PLB?
Jag står i begrepp att köpa en PLB (mest troligt en Fastfind 220 då den motsvarar mina behov bäst) och första turen med den kommer att gå till norra delarna av skandinavien. Undrar mest hur ni har gjort när ni haft med den - packat den i handbagaget eller i det incheckade bagaget?
Erfarenheter av säkerhetskontrollen? med tanke på att det kanske inte är ett vardagsföremål direkt så kanske det drar till sig en del uppmärksamhet.
Inte för att jag har något emot att dom kontrollerar, snarare tvärt om, men vill inte hamna i sitsen att jag inte får ta med den eller inte får åka med flyget.
Kanske helt onödig fråga egentligen men jag undrar så då frågar jag.
/Andreas
Kanske lite OT men känns onödigt att skapa en ny tråd enkom för denna fråga, så jag ställer den här - erfarenheter att flyga med PLB?
Jag står i begrepp att köpa en PLB (mest troligt en Fastfind 220 då den motsvarar mina behov bäst) och första turen med den kommer att gå till norra delarna av skandinavien. Undrar mest hur ni har gjort när ni haft med den - packat den i handbagaget eller i det incheckade bagaget?
Erfarenheter av säkerhetskontrollen? med tanke på att det kanske inte är ett vardagsföremål direkt så kanske det drar till sig en del uppmärksamhet.
Inte för att jag har något emot att dom kontrollerar, snarare tvärt om, men vill inte hamna i sitsen att jag inte får ta med den eller inte får åka med flyget.
Kanske helt onödig fråga egentligen men jag undrar så då frågar jag.
/Andreas
Ang. PLB på flyg
Intressant fråga. Har själv en PLB Fastfind 220.
Har googlat lite och hittat en del svar som påstår att en PLB är i samma kategori som en mobil eller GPS. Men jag har också hittat svar av folk som påpekar att det kan finnas petig säkerhetspersonal som har en restriktiv uppfattning om 'begränsad-antal-litiumackumulatorer-ombord'-regeln och som kräver att ackumulatorn tas ut (går ej) eller förbjuder PLB:n i handbagaget pga den enormt kraftfulla litium-ackumulatorn.
Jag skulle för säkerhets skull rikta en skriftlig förfrågan till flygbolaget.
Intressant fråga. Har själv en PLB Fastfind 220.
Har googlat lite och hittat en del svar som påstår att en PLB är i samma kategori som en mobil eller GPS. Men jag har också hittat svar av folk som påpekar att det kan finnas petig säkerhetspersonal som har en restriktiv uppfattning om 'begränsad-antal-litiumackumulatorer-ombord'-regeln och som kräver att ackumulatorn tas ut (går ej) eller förbjuder PLB:n i handbagaget pga den enormt kraftfulla litium-ackumulatorn.
Jag skulle för säkerhets skull rikta en skriftlig förfrågan till flygbolaget.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg