Vilken pjäxa ?

Hejsan !

Helt ny på detta med långfärdsskridskor och tog premiär åket nu i december ! Det var ren misär kort o gott, köpte ett set med skridskor och pjäxor på blocket som ej var använt många gånger, efter min första sväng så förstår jag varför den förra ägaren inte åkt så mycket. Det är salomon bindning på skenorna (ingen aning vilka skenor) och någon pjäxa från Atomic. Pjäxorna är nästintill omöjliga att åka i, känns som en lös påse på fötterna vilket gör att man har noll känsla i bladen. Det är inte storleken som är fel utan själva modellen på pjäxan. Så jag tänkte att jag skulle köpa ett par andra pjäxor och har tittat efter en BC pjäxa (backcountry). Men jag hittar verkligen inte en enda en som passar till den bindningen som jag har, salomon sns. Varenda pjäxa som finns är ju av dessa lösa påsar som jag redan har. Är det verkligen så illa att jag måste köpa nya bindningar för att kunna använda "rätt" pjäxa ?!

Med vänlig hälsning, Sebastian
20210125_222238.jpg

Salomon SNS håller på att fasas ut helt och hållet så det finns nog inte så mycket kvar att välja på, men har du tur kanske du kan hitta en skate-pjäxa med manschett som är lite stabilare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
SNS håller mycket riktigt på att fasas ut. Det finns dock en del (inklusive mig själv) som tycker att SNS skate med två fästpinnar hör till de bättre skatebindningar som finns. Jag åker både skridskor och skateskidor med sådana bindningar.

Du kan fortfarande hitta skor t.ex. här.

Att skorna inte passar betyder inte nödvändigtvis att det är en dålig bindning.

Om du tänker kasta skridskorna i skroten så är jag spekulant på att köpa dem istället. Jag har bra skor som passar.

Och vill du köpa ett par stabila pjäxor för NNN BC så har jag ett par nästan oanvända Rossignol bcx 7 strl.42 om det matchar foten :rolleyes:
1000kr
(2400kr hos pikmakarn)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips