Vilken PC-kedja?

Är det någon som har provat olika PC-kedjor och kan uttala sig om skillnader mellan dem? Jag tänker närmast på PC69/89/99.

Jag har kört med PC99 på min racer (ultegra), men frågan är om man märker någon skillnad mot en PC69? Man sparar ju en hundring eller så på att välja 69 istället för 89 eller 99. Slits den fortare? Växlar sämre?

Värt att notera är ju att Shimanos ultegrakedja ligger i samma prisklass som PC69.

Peter

Jag har haft både PC 69 och just nu kör jag PC 99. Känner jag skillnad när jag sitter och trampar? Nej. Men däremot så inbillar jag mig att växlingen funkar bättre. Har XTR from och bak och med PC99 är växlingen alltid perfekt oavsett hur mycket skit man kör i. Sram's website säger at skillnaden mellan 69 och 99 är att 99 har en "shift enhancing plate".

Funkar bra för mig och bryr mig inte om en hudring extra eftersom man sällan byter kedja.

H

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Naturligtvis så gick min PC-99 kedja sönder igår vid ett intensivt pass i skogen. Percis efter jag berättat hur bra den är.......Den hade dock hållit i drygt ett år vilket är ok med tanke på den ganksa extrema cykling jag varit på. Senaste året inkludrar två veckors körning i mtb Mecca Moab (Utah), Sierra Nevada bergen i Spanien, samt mycket extrem åkning på den Amerikanksa östkusten (Vermont, New York, Pennsylvania, Connecticut, New Jersy). Jag är rätt nöjd med hållbarheten och den fina växlingen så nästa kedja blir även den PC-99

H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips