Vilken PC-kedja?

Är det någon som har provat olika PC-kedjor och kan uttala sig om skillnader mellan dem? Jag tänker närmast på PC69/89/99.

Jag har kört med PC99 på min racer (ultegra), men frågan är om man märker någon skillnad mot en PC69? Man sparar ju en hundring eller så på att välja 69 istället för 89 eller 99. Slits den fortare? Växlar sämre?

Värt att notera är ju att Shimanos ultegrakedja ligger i samma prisklass som PC69.

Peter

Jag har haft både PC 69 och just nu kör jag PC 99. Känner jag skillnad när jag sitter och trampar? Nej. Men däremot så inbillar jag mig att växlingen funkar bättre. Har XTR from och bak och med PC99 är växlingen alltid perfekt oavsett hur mycket skit man kör i. Sram's website säger at skillnaden mellan 69 och 99 är att 99 har en "shift enhancing plate".

Funkar bra för mig och bryr mig inte om en hudring extra eftersom man sällan byter kedja.

H

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Naturligtvis så gick min PC-99 kedja sönder igår vid ett intensivt pass i skogen. Percis efter jag berättat hur bra den är.......Den hade dock hållit i drygt ett år vilket är ok med tanke på den ganksa extrema cykling jag varit på. Senaste året inkludrar två veckors körning i mtb Mecca Moab (Utah), Sierra Nevada bergen i Spanien, samt mycket extrem åkning på den Amerikanksa östkusten (Vermont, New York, Pennsylvania, Connecticut, New Jersy). Jag är rätt nöjd med hållbarheten och den fina växlingen så nästa kedja blir även den PC-99

H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips