Jag hatar när folk särskriver och så gör jag det själv! Sorry! Jag klarade Grönlandspaddel, förtältet, stormpaddeln, fotändan men så drog jag till med "tunnel tältet" ha ha hur f__n gick det till 
Puss på er!
N
Puss på er!
N
Särskilt uppskattar jag möjligheten att hålla avdriften stången på den roder och skäddalösa kajaken med att hålla paddeln så att den är längre på ena sidan och kortare på andra. Vidare har jag nu tillägnat mig än än vilsammare stil för att njuta av de estetiska dimensionerna av motion i kajak.
Italienare rekomenderar att man tar undan lite kokvatten från pastan för att hälla på när man blandar pasta och sås vilket gör det krämigt och de funkar och de har erfarenhet av pastarätter. Innuiterna har säkert längre samlad erfarenhet av kajaker, paddlar och paddling och det vore förmätet att tro att de inte utvecklat design och metod över den tiden.
Så med risk för att få många mothugg så tycker jag att man gärna kan använda en eskimåpaddel till en kolfiberkanot eller en vingpaddel till en faltkanot men att säga att det är "bäst" tror jag inte på.
Vårda och respektera kulturskatter men ta nytta av utveckling där sådan funnits.
En bekant klagade på att jag paddlade för fort för att kunna njuta av skärgården. Mitt svar blev en fråga om han brukade cykla - javisst sa han - hur fort cyklar du då? Om man kan njuta av naturen från en cykel i 15 km/h så borde det vara lättare att njuta av skärgården i 10 km/h - dessutom riskerar man inte att köra i diket och vattnet är mjukare än asfalten om man nu skulle vurpa...
Om din kanot inte vill gå rakt i sidvind så borde du fundera på skädda (eller roder) för att slippa den snedbelastning som olika lång paddel medför.
Jag tror också att inuiterna har haft lång tid på sig att hitta det som fungerade för dem, i de vattnen och med de råvaror de hade tillgång till. Jag har också respekt för Amishfolket som fortfarande kör med häst och vagn men trots att jag tävlat på hög nivå med hästmaraton så föredrar jag en cykel eller en bil om jag ska transportera mig. Jag åker hellre en ny VW Golf än en Volvo PV trots att Volvo borde vetat vad de gjorde redan på 50-talet.
Så med risk för att få många mothugg så tycker jag att man gärna kan använda en eskimåpaddel till en kolfiberkanot eller en vingpaddel till en faltkanot men att säga att det är "bäst" tror jag inte på.
Vårda och respektera kulturskatter men ta nytta av utveckling där sådan funnits.
Jag har inte påstått att den är bäst, men utifrån min erfarenhet och mitt paddlande så tycker jag den passar mig bättre.
Cyklar gör jag i 25-30 som snittfart.
Nästa steg är väl att göra en grönländsk paddel i kolfiber och distansmaterial. Någon som provat?