Vilken överraskning..!

Jag var i fjälle förra helgen och körde en lågbudget variant av middagar.
Jag tycker att frystorkad mat som man äter i påsen är alldeles för dyr... Så, därför så provade jag Knorr´s pastarätter. Det står att det är 2 portioner i varje påse och det stämmer säkert, för jag blev riktigt mätt. Dessutom så var de goda och lättlagade, trots att de skall kokas 5-6 minuter.
Men, koktid och disk till trots, när man sparar 43:- per portion så är det väl värt besväret...
Gasen köper jag på Biltema för 27:- flaskan och den räcker till många middagskok.
 
Öb mat

Klart att billig mat också kan vara bra, vill dock slänga in en varning.

En blåsig och regnig morgon mellan Helags och Gåsen tänkte jag pigga upp mej med en pastarätt med bacon och ost inköpt på öb. Under tiden som det puttrade i kastrullen blev jag mer och mer sugen, skulle bli mums det här!
När det var klart och jag skulle till att äta visade det sig att maten var totalt oätlig!!
Och när något är oätligt när man är ute så är det verkligen äckligt. Kommer tyvärr inte ihåg vilket fabrikat det var på maten, men det var inget känt märke. Fick koka nyponsoppa istället, och ge pastan till fjällrävarna, tvivlar på att ens dom åt av den och om dom gjorde det får vi hoppas att dom inte blev sjuka
 
Har själv kört med pasta påsar från knorr inköpta på Willys för 12-13 kr/st, de tär ju ingen bevingad smakupplevelse men klart bättre än nudlar.
Har också råkat ut för dessa oäteliga påsar från ÖB och det var definitivt ingen hit, man måste vara riktigt hungrig för att lyckas pressa ner dem, eller innehållet förstås.:)
 
Knorrs pastarätter är numera standard för mig. Bra mat, gott och billigt. Kanske har en del andra högre energivärde. Men två påsar räcker för tre personer, och vi brukar inte bli hunriga. Ta med en parmesanpåse bara.

Christian
 
Knorrpåsar

Jag upptäckte dessa påsar på senaste turen jag med, och kommer inte gå tillbaka till blä band efter detta. Det är både billigare och godare med knorr. Smakar nästan som hemmalagat...
 
Om man vill ha ännu mer variation kan man handla liknande mat på Lidl. Har en tysk kompis som alltid har med sig det och de är minst lika bra som knorr, tom snäppet godare... (o ännu billigare)
 
Testade för något år sedan att skära ner lite öl-korv i knorren. Det blev mycket gott så nu är Knorr och öl-korv standard på mina turer...
(Att samtidigt som man kokar pastan värma på lite köttbullar i tomatsås i stekpannan är inte heller fel)


/Billy
 
Instämmer i att de billiga pasta-påsarna är ett bra alternativ, även om man måste räkna in pris och vikt för lite mer bränsle.

Men den stora fördelen med 'dirket i påsen'-maten tycker jag är att man inte behöver ta fram köket överhuvudtaget; Fyll termosen med hetvatten i samband med frukostkoket i förtältet - sen at det bara att krypa ner bakom närmsta sten i snålblåsten och hala fram termos, matpåse och sked när lunch-suget hugger in; underbart!

/Per

cpic4443cd9e44117.jpg
 
..fast om namnet synts bättre hade jag kanske inte vågat visa den här? ;)

Kul att ni gillar bilden i alla fall!

/Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...