Vilken överlevnadsklocka?

Jag har tidigare ägt en Garmin Fenix 6 pro. Fördelen med den är att den är liten och nätt. Batteritiden är bra men inte bäst. Dock bättre än någon annan smartwatch. Men Fenixjhar har för mycket features. Mer än vad jag behöver. Jag behöver inte tracka min träning men det är ett plus.
Funderar lite på G-Chock. Tex denna - tex Casio G-Squad GBD-H1000-1ER.

Den största fördelen jag kan komma på är batteritiden och hållbarheten. Men jag stör mig lite på att den har en "Run" knapp. Är mer ute efter att kunna positionera mig och sätta waypoints. Men den största nackdelen jag kan komma på är att den kanske är klumpig och att menyerna inte är särskilt intuitiva. Men jag förstår att skärmen och menyerna är enkla för att maximera batteritiden. Så den biten kan jag leva med.


Behöver:
Bra batteritid
Möjligheten att skapa en GPS position. Behöver ingen avancerad tracking. Det räcker att jag kan sätta en eller flera waypoints.
Svart

Behöver inte:
"Smart" watch
Touchscreen
spåra träning

Så sammanfattningsvid. En "Överlevnadsklocka" men extremt bra batteritid är första prio. Och svart :)
 
Jag föreslår också en Garmin Instinct Solar. Har själv använt en sådan dagligen i över ett år nu. Mycket bra batteritid. I somras räckte batteriet i upp mot 30 dagar. Då använde jag GPS ibland och hade pulsmätning på hela tiden. Ingen touchscreen. Tåligt bygd.

Några nackdelar med klockan är att det inte går att se en fullvärdig karta i den. Det går dock bra att lägga in rutter för punkt till punkt-navigation samt "waypoints". Laddning tar dessvärre också ganska lång tid. Vilket troligtvis har med det relativt stora batteriet att göra.
 
Senast ändrad:
Tack för förslaget och tipset. Vad menar @bjornbuse med bättre? Batteritiden är ju riktigt bra. Men ändå mycket sämre en G-Chock. Enligt spec 54 dagar men verklighetens siffror brukar ju vara 20-30% sämre vilket stämmer överens med @HPT batteritid. Sen så spelar ju såklart flera faktorer in. Men 54 dagar känns som ett toppvärde. Solar är mindre och mer anpassad för sport antar jag? Medans Casio har sportfunktion men det är inte den främsta featuren och därför man väljer casio gissar jag på. Dock är 30 dagar extremt bra om man jämför med många andra tränings/smartwatches. Solladdnings funktionen på Solar är ju ett bra komplement till batteriet men blir ju aldrig lika effektiv som Casio ändå. Men man kan inte få allt

Snyggare är en smaksak. Solar är snygg, men är inte snyggare än Fenix 6 pro som jag nyss ägt vilket gör att den inte är så lockande designmässigt. Har ägt en serie av både Suunto och Garmin och vill testa något nytt. Huvuduspen här är mer Trecking och survival. Men som ni skriver. Den är tung. 100g jämfört med ca 50. Det är ju skillnad.

Kikade på lite reviews och solar verkar vara ett riktigt bra alternativ. Det som lockar mig att välja Casio är dels den extrema batteritiden men också att det är väldigt robust. Vissa hävdar ett år och att de knappt använder laddaren. Det som talar för Solar är ju främst vikten. Sedan en annan faktor som kan spela in är att jag precis ägt en Fenix 6 i 1.5 år. Kommer ju ha mer nykänsla med G-Chock.
Smartfunktioner som notifieringar mm är inte viktigt för mig.

Men jag har tagit till mig tipset och ska undersöka det mer.
 
Senast ändrad:
När du är nere på några få favoriter och vill läsa nördigt djupa tester så surfar du hit:
Han säger att han inte är sponsrad av någon (och jag tror det stämmer)- det bästa betyg jag sett honom ge är något i stil med: nu ska jag skicka tillbaka den jag fått och genast åka iväg och köpa mig en egen.
Jag har alltid läst där inför mina klockinköp.
Just nu har jag 6ans kusin tactix delta solar på handleden men den är inte perfekt för dina behov - väldigt lika 6 pro solar. Erfarenheten är som din, att solcellsladdning, i alla fall i svenska förhållanden inte tillför så mycket, men visst, lite laddar solen, men ska man spara batteri är det GPSen avslagen och låg ljusstyrka på skärmen som hjälper signifikant. Troligen av med pulsmätning också för att spara mera.

/Patrik
 
Tack för förslaget och tipset. Vad menar @bjornbuse med bättre? Batteritiden är ju riktigt bra. Men ändå mycket sämre en G-Chock. Enligt spec 54 dagar men verklighetens siffror brukar ju vara 20-30% sämre vilket stämmer överens med @HPT batteritid. Sen så spelar ju såklart flera faktorer in. Men 54 dagar känns som ett toppvärde. Solar är mindre och mer anpassad för sport antar jag? Medans Casio har sportfunktion men det är inte den främsta featuren och därför man väljer casio gissar jag på.

Det jag funderar lite på. Solladdnings funktionen på Solar är ju ett bra komplement till batteriet men blir ju aldrig lika effektiv som Casio.

Snyggare är en smaksak. Solar är snygg, men är inte snyggare än Fenix 6 pro som jag nyss ägt vilket gör att den inte är så lockande designmässigt.

Kikade på lite reviews och solar verkar vara ett riktigt bra alternativ. Det som lockar mig att välja Casio är dels den extrema batteritiden men också att det är väldigt robust. Vissa hävdar ett år och att de knappt använder laddaren. Det som talar för Solar är ju främst vikten. Sedan en annan faktor som kan spela in är att jag precis ägt en Fenix 6 i 1.5 år. Kommer ju ha mer nykänsla med G-Chock.
Smartfunktioner som notifieringar mm är inte viktigt för mig.

Men jag har tagit till mig tipset och ska undersöka det mer.

Jag menar bättre rent funktionsmässigt, design och användbarhet. jag har en solar och har läst reviews på bla den casion innan köp. Casion får ju mycket kritik för krångligt interface, klumpighet och vikt.

Batteritid är ju beroende på vilka funktioner man kör och vad du behöver, ska du på många 50+ dagars expeditioner?
I somras prickade jag riktigt kanonväder, batteriikonen blev en evighetssymbol efter några dagar :p
Efter 14 dagar hade jag 75% batteri kvar, det med alla funktioner påslagna, bluetooth, konstant puls och stegräkning.
 
Jag menar bättre rent funktionsmässigt, design och användbarhet. jag har en solar och har läst reviews på bla den casion innan köp. Casion får ju mycket kritik för krångligt interface, klumpighet och vikt.

Batteritid är ju beroende på vilka funktioner man kör och vad du behöver, ska du på många 50+ dagars expeditioner?
I somras prickade jag riktigt kanonväder, batteriikonen blev en evighetssymbol efter några dagar :p
Efter 14 dagar hade jag 75% batteri kvar, det med alla funktioner påslagna, bluetooth, konstant puls och stegräkning.

Tack för ditt svar. Nej jag ska inte på många expeditioner. Men faktiskt en längre som sträcker sig över en månad. Jjag vill minska beroendet att ladda över huvud taget. Och ja det är som du skriver. Krångligt interface, klumpig och vikt. Men det är övervägande delar jag få ta hänsyn till när jag jämför dem båda.
Jag utesluter inte Garmin. Det är defenitivt en bra klocka. Men då hade jag lika gärna kunna behålla min Fenix som nu är såld.

Jag uppskattar allt tips ni alla gett. Tack. Vi får se var det landar.
 
Nu har jag bestämt mig. Har beställt en
Casio G-Squad GBD-H1000-1ER
Valet som avgjorde:
Batteritiden
Tåligheten

Mer "Survival"

Är medveten om att GPS och HR är sämre. Men mitt primära mål är inte träning för den här klockan. Utan det räcker att kunna positionera sig och sätta waypoints. Sen att det finns en träningsfunktion är det bara ett plus. Men ingen USP. Att GPS tar 1-4 minuter är jag fine med.

Inte hela världen om jag blir missnöjd. Det är bara att sälja och testa något annat.

Tack alla att ni tagit er tid att svara
 
[QUOTE="bjornbuse, post: 876566, member:
I somras prickade jag riktigt kanonväder, batteriikonen blev en evighetssymbol efter några dagar :p
Efter 14 dagar hade jag 75% batteri kvar, det med alla funktioner påslagna, bluetooth, konstant puls och stegräkning.
[/QUOTE]

Var det med loggning av Gpx-spår?

Thure
 
[QUOTE="bjornbuse, post: 876566, member:
I somras prickade jag riktigt kanonväder, batteriikonen blev en evighetssymbol efter några dagar :p
Efter 14 dagar hade jag 75% batteri kvar, det med alla funktioner påslagna, bluetooth, konstant puls och stegräkning.

Var det med loggning av Gpx-spår?

Thure
[/QUOTE]

Nej det kör jag i inreach. Beroende på spårtäthet och övriga funktioner kan du ha spårning i runt 30+40 dagar(+40 vid fint väder), Men med spårintervall på 15+min blir det ju väl räta spår.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.