Vilken överdragssäck till dunsovsäck?

Hej! Jag har en dunsovsäck från Cumulus som jag är väldigt nöjd med för ändamålen. Tyvärr blir den ganska ofta lite fuktig eller blöt pga kondens och andra faktorer i tältet (jag vet, jag borde lösa det problemet i första hand), så jag letar efter någon typ av yttersäck/sovsäcksöverdrag som
- tål lite fukt
- inte väger för mycket
- ger lite extra värme

Ska jag satsa på en till sovsäck helt enkelt, någon lättare variant som utstår fukt lite bättre, eller är det någon som kör på någn annan variant av sovsäcks-överdrag? Vet inte riktigt vad som finns på marknaden.

Tack för hjälp :)

Hej! Jag tror varken överdrag eller ny sovsäck löser problemet. Överdrag kan ge kondens, en ny med vattentätt membran ventilerar bort kroppsfukt sämre.

Bästa är å försöka få bort fukten i tältet, eller iallafall se till åt det inte hamnar på sovsäcken

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Såvitt jag förstår kommer den mesta av fukten från kroppen. Den bästa lösningen är alltså att sova i en vatten/ångtät påse i sovsäcken. Sök på Western Mountaineering Hotsac, VBL liner, osv. Om du inte vill sova i en plastpåse (det är inte så äckligt som det låter) kan du ha en tunn syntetsäck eller täcke som överdrag så samlas den mesta av fukten där och syntetsäcken är dessutom lättare att få torr. Testa att sy ihop två billiga fleecefiltar och dra över.

Stadium har sina Everest 12 eller 14 graders säckar som är bra som täcken , använd dom som täcken och stäng dom inte så du inte pressar ihop huvudsovsäcken.

Funktionen är att istället för kondensationspunkten hamnar just i ytterlagret i din huvudsäck och blir blött och ev fryser är att kondensationspunkten hamnar i yttersäcken.

Var ifrån kommer kondensen? Innifrån? Från tältduken?
Själv har jag problem med kondens från tältduken, som droppar på sovsäcken eller som kommer på sovsäcken om den snuddar vid duken. Problemet är i huvudsak i fotänden. Funderar på att motverkad detta med en tygbit av vattentät nylon men som andas. Typ en 50-70 cm bred, vika ner under fotönden och sedan ha en bit upp på benen. Men öppen på sidorna, så att det inte blir lufttätt. Typ bivi-filt :)
https://www.extremtextil.de/en/2-layer-laminate-ultralight-pattern-ripstop-50g-sqm.html

Vad tror ni om det? Kommer det blir kondens på mitt nylontyg istället?

Stadium har sina Everest 12 eller 14 graders säckar som är bra som täcken , använd dom som täcken och stäng dom inte så du inte pressar ihop huvudsovsäcken.

Funktionen är att istället för kondensationspunkten hamnar just i ytterlagret i din huvudsäck och blir blött och ev fryser är att kondensationspunkten hamnar i yttersäcken.

Det gäller väl ändå på vintern, eller när tempen går under nollan ? På sommaren kondenseras det väl inte? Det är väl fukt hela tiden som vandrar genom sovsäcken?

Kondenspunkt

Kondenspunkten finns året runt. Man brukar räkna med att dom det är 6 grader kallare än vad den uppvärmda luftens temperatur är så kondenserar det. Det betyder att om luften inne i sovsäcken är t.ex +25 och yttertyget är + 19 så uppstår kondens i yttertyget.

Var ifrån kommer kondensen? Innifrån? Från tältduken?
Själv har jag problem med kondens från tältduken, som droppar på sovsäcken eller som kommer på sovsäcken om den snuddar vid duken. Problemet är i huvudsak i fotänden. Funderar på att motverkad detta med en tygbit av vattentät nylon men som andas. Typ en 50-70 cm bred, vika ner under fotönden och sedan ha en bit upp på benen. Men öppen på sidorna, så att det inte blir lufttätt. Typ bivi-filt :)
https://www.extremtextil.de/en/2-layer-laminate-ultralight-pattern-ripstop-50g-sqm.html

Vad tror ni om det? Kommer det blir kondens på mitt nylontyg istället?

Alla sovsäcksöverdrag gör att det blir kondens som blöter ned yttertyget , man vinner ju på det om man skall sova under spöregn då det skulle blitt värre annars....

Testa metoden med nån lätt syntetsäck som täcke

Lufta sovsäcken före packning behöver nog de flesta. Kondenspunktens temperatur varierar med luftfuktighet och temperaturskillnad.
Fukt på utsidan av sovsäcken vida bättre än mitt i stoppningen.
Många sover nog i för små tält. Undvik sovsäckskontakt med innertält. Disktrasebit är bra för att suga upp synlig kondens.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips