• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vilken hundras är du?

Spöket; sa:
Blev nyfiken på det där med afghanernas intelligens för ett tag sedan eftersom jag hört det från flera håll. Frågade en kompis som jobbat på Svenska Kennelklubben. Enligt henne är det en myt, afghaner är smarta rackare, användes bl a till jakt på leoparder där hunden(arna) i princip jobbade helt själva.

Inte för att det nu egentligen hör till diskutionen men... afghanerna är ganska smarta men lite själviska (ungefär som katter).

Varför ska jag göra ett IQ-test, det har jag ingen nytta av. Varför ska jag hämta en boll, det har jag ingen nytta av osv.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Spöket; sa:
Blev nyfiken på det där med afghanernas intelligens för ett tag sedan eftersom jag hört det från flera håll. Frågade en kompis som jobbat på Svenska Kennelklubben. Enligt henne är det en myt, afghaner är smarta rackare, användes bl a till jakt på leoparder där hunden(arna) i princip jobbade helt själva.

Inte för att det nu egentligen hör till diskutionen men... afghanerna är ganska smarta men lite själviska (ungefär som katter).

Varför ska jag göra ett IQ-test, det har jag ingen nytta av. Varför ska jag hämta en boll, det har jag ingen nytta av osv.

/Ulf

Precis som jag funderade på i tidigare inlägg alltså, vad är det som gör en hund intelligent? Vad anses intelligent av en annan hund? Inte vet jag vad det skulle vara, bra spåregenskaper kanske är intelligens på en hund? Fast det handlar väl om vad den har i huvudet, inte fysiska förutsättningar.

Egentligen är det väl fånigt att vi människor ska testa om VI tycker att olika hundraser är intelligenta. Hur kan vi avgöra det?

För egen del tycker jag att en intelligent hund är en hund man får kontakt med (social intelligens), som kommunicerar med mig! Därför kan jag genast räkna bort pudlar som intelligenta, för jag tycker inte att man får nån KONTAKT med dem. Afgahner däremot vet jag inget om, för jag har bara sett dem på avstånd.
 

avslutad210712

Gäst
Aminida; sa:
... Därför kan jag genast räkna bort pudlar som intelligenta, för jag tycker inte att man får nån KONTAKT med dem ...

Kanske för att pudlarna är för kloka för att ta kontakt med vem som helst *flinar elakt*

Efter att ha fått umgås mer eller mindre dagligen under två års tid med en storpudel så kan jag säga att alla mina fördomar om pudlar kommit på skam. Är alltid lika skoj att se folks min när man säger att man vandrat drygt 20 dagar med en pudel utan några som helst problem. Eller att man sover i tält med den på vintern i 20 graders kyla utan några extra fltar eller annat tjafs som andra hundar kräver.

Fast största tecknet på att pudlar är intelligentare än andra raser är väl det enkla faktumet att de vet på vilken sida om en lycktsolpe de skall gå när de går i koppel *L*.
 
St Bernard... och beskrivningen verkar ju inte helt uppåt väggarna. Skam vore det väl annars, eftersom det är en anpassning till avgivna svar - skojig sysselsättning en stund dock :)

Jisses... snart kommer väl ett test på vilken människa ens jycke är... sävlig, tiger still och slickar såren: norrlänning. Etc.
 
Jag ger mig inte på testet den här gången. Jag har försökt tidigare med både hundraser och diverse annat, men när jag knappt förstår hälften av frågorna tillräckligt bra för att ha en aning om vad de frågar efter känns det meningslöst.

Men angående Intelligens, man talar om 7 eller 9 Intelligenser beroende på vem man frågar. Det IQ-test mäter är huvudsakligen "Logisk-matematisk" och ibland även Lingvistisk. Men övriga förbises mer eller mindre helt.
Ungefär som att certifiera en bilmekaniker för alla förekommande typer av arbeten om h*n klarar av att renovera ett bromsok, men inget mer får MVG. Medan den som kan justera 4x2portförgasare, tändning och hjulinställning, men inte kan renovera ett bromsok får ett svagt G.

Undrar om de mäter IQ på hundar med samma knasiga metoder?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligens
http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner
 
PK Neelix; sa:
Men angående Intelligens, man talar om 7 eller 9 Intelligenser beroende på vem man frågar. Det IQ-test mäter är huvudsakligen "Logisk-matematisk" och ibland även Lingvistisk. Men övriga förbises mer eller mindre helt.

mensa kör "prick" test på sina IQ test, det har inget med matte, språk eller några förkunskaper, det handlar bara om analytisk förmåga.. Alla andra "intelligenser" har man skapat för att korkade människor skall få känna sig duktiga. själv e jag bra på bänkpress ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.