Vilken GPS?

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja ut en bra handhållen gps.
Ja kommer främst att använda den i norra jämtland så den ska ha en bra karta där.
Eftersom att jag tycker om att vandra på fjäll o berg så skulle jag vilja att man kan se stigningar på fjället (Sånna där cirklar som finns på kartor) och den ska självklart inte kosta en förmögenhet.
Färgskärm är helt oviktigt bara man kan se en detaljerad karta och kanske en höjdmätare ochså.

Tacksam för alla svar

//Anders Andersson

Detta har diskuterats många gånger på forumet. "Sök och Du skall finna!"
Själv har jag en Garmin 60csx med Friluftskartan i.
Den fungerar ypperligt med en batteritid på 18-20 h.

Utan färgskräm etc så kostar grundmodellen runt 1700 pix i dag. (utan kartan)

/Peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag skulle rekommendera en GPS med färgsskärm mot en äldre med svartvit, tycker det är mycket tydligare på min Garmin eTrex med färgskärm mot en kompis eTrax Legend med s/v skärm.

Jag har själv en eTrex Vista HCx (H ~högkänslig mottagare, C= color/färg och x=man kan stoppa i separat minneskort och det vill man kunna). Det är en lite äldre modell men jag tycker att den funkar kanon och håller 25-30 timmar per 2 st R6 alkaliska batterier. De nyare modellerna har bättre upplösning på skärmen än Vista och 60:an men jag tycker att det funkar bra i alla fall.

Obs! Är du ny i branschen så kom ihåg att den karta du vill ha till en Garmin kostar ca 1600 kr. Det är Friluftskartan Pro som finns i 4 delar. Dvs. 4 x 1600 kr för att täcka hela Sverige. Vill du kunna navigera så är det en annan kartuppsättning som heter City Navigator och också kostar en liknande slant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips