Vilken GPS?

Även jag tackar för responsen: sárskilt tack till Thore som mânar om min klassiska look, i detta fall semi-classic James Bond wrist watch.
Resultatet till svidare för min del: jag tror jag avvaktar ett tag till och kör vidare utan GPS!

Mvh, Mats

Jag läste inläggen om magnetisk kontra "vanlig" kompass i en GPS, på förra sidan. Med "vanlig" menar jag alltså där riktningen ges av att enheten känner av vart du är på väg.

Man kan där lätt få uppfattningen att man måste röra på sig hela tiden, för att kunna se vart man är på väg, om man inte har en magnetisk kompass också. Så är dock inte fallet. Om jag går en bit med min Vista (som ju förvisso har magnetisk kompass också, men vi förutsätter nu att den är urkopplad), då visar den naturligtivs med sin kompassros i vilken riktning jag rör mig. Om jag då stannar, fryses kompassrosen tills någon annan rörelse detekteras. Om jag inte jamsar för mycket fram och tillbaka med GPS:n, när jag står stilla, kan jag begrunda min riktning i lugn och ro en god stund. Jag skriver "god stund", inte "för evigt", eftersom onoggrannheten i positionsbestämmningen kan leda till att mottagaren får för sig att jag tar snedsteg, även om jag står stilla. Med magnetisk kompass slipper jag vara observant på det problemet.

Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
apersson850; sa:
Jag läste inläggen om magnetisk kontra "vanlig" kompass i en GPS, på förra sidan. Med "vanlig" menar jag alltså där riktningen ges av att enheten känner av vart du är på väg.

Man kan där lätt få uppfattningen att man måste röra på sig hela tiden, för att kunna se vart man är på väg, om man inte har en magnetisk kompass också. Så är dock inte fallet. Om jag går en bit med min Vista (som ju förvisso har magnetisk kompass också, men vi förutsätter nu att den är urkopplad), då visar den naturligtivs med sin kompassros i vilken riktning jag rör mig. Om jag då stannar, fryses kompassrosen tills någon annan rörelse detekteras. Om jag inte jamsar för mycket fram och tillbaka med GPS:n, när jag står stilla, kan jag begrunda min riktning i lugn och ro en god stund. Jag skriver "god stund", inte "för evigt", eftersom onoggrannheten i positionsbestämmningen kan leda till att mottagaren får för sig att jag tar snedsteg, även om jag står stilla. Med magnetisk kompass slipper jag vara observant på det problemet.

Anders

Helt klart...GPS-mottagaren låser riktningspilen precis när man stannar. Men det krävs ju då också att man håller kvar mottagaren i samma riktning som när man just stannade. Frågan är om det i princip är rätt att göra så...skulle pilen vrida sig efter man har stannat(pga. dålig mottagning eller att man själv vrider mottagaren)och man inte uppfattar det,så hamnar man ju fel om man syftat in en punkt i terrängen...
Man kan väl säga att en gps utan elektronisk kompass förlorar funktionen att visa riktning när man stannar...det man ser på displayen är bara en "fryst" riktningspil.

Hur som helst,det är ju ett litet problem..om man kollar riktningen lite då och då. :)

Hejsan Malindo

Som du sett och som tydligen fått dig att avstå från att köpa en GPS så finns det många modeller, märken, finesser osv.
Du skrev i början av tråden att du ville nå ett antal punkter.
Köp då den billigaste enklaste GPS du kan hitta.
Även den enklaste GPS kan leda dig till dom punkterna med ungefär samma nogrannhet. (< 20meter)
Kanske ca 1000 kr för en ny enkel eller en begagnad för ett antal hundralappar.
Gå dina turer i bergen och se om det räcker för dig eller om du efter hand saknar diverse mer avancerade funktioner.

Mvh
Tobbe
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-07 kl 23:25]

Eller som en fjällvandrande vän säger: De som har tjusiga kartvisande gpsmottagare ser sig inte omkring för att orientera sig, de går hela tiden med näsan över skärmen.

jonasolof; sa:
Eller som en fjällvandrande vän säger: De som har tjusiga kartvisande gpsmottagare ser sig inte omkring för att orientera sig, de går hela tiden med näsan över skärmen.

Ser väl då ut som i Star Trek, när de går med näsan i sin Tricorder och säger nåt som "human 100 meters forward". De ser inte omgivningen, bara displayen i sin tricorder.

Så än sen, det som är rätt i Star Trek kan aldrig va fel i verkligheten? ;~)

Test i Vagabond

I senaste numret av Vagabond (7-2004) testar man två gps-mottagare; Magellan Meridian Color och Garmin gpsmap 60C för att se hur dom klarar att hitta rätt i en stad. Intressant läsning även för en fjälldrällare som jag...

Re: Hejsan Malindo

Tobbe_S; sa:
Som du sett och som tydligen fått dig att avstå från att köpa en GPS så finns det många modeller, märken, finesser osv.

Tack Tobbe för solklar analys av situationen!
Men harrejisses pojk, nu blev jag ju köpsugen IGEN! Trodde jag hade sparat in en tusing eller tvá!;-)

mats

:eek:)

Ledsen att jag bidrar till att slösa bort dina surt förvärvade pengar på leksaker ;-)

PS
Hehe Tack för att du kallar mig pojk,brukar bara bli kallad gubbe annars (av mina barn) *ler*
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-09 kl 21:04]

Det var dessa rader i en engelsk-sprâkig guidebok som fick mig att starta denna trâd:

"Pathfinding is dificult...
... we leave the track 30 metres later, turning right on a stony path (Wp.2) badly overgrown with carritx. GPS owners who have been mocked as gadget-geeks, can now have their revenge: most of the waypoints on the outward route, are for you."

Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips