Vilken GPS?

Hej svejs:

har försökt läsa igenom tidigare trádar i forumet för att finna ett svar, men ej lyckats bli klokare. Tvingas dárför stálla denna evinnerliga frága igen:

- vilken GPS ár bást för mig?

Tänkte mig nágot bland de allra enklaste. Sporadisk anvándning enbart inom vandring och bersgbestigning inom Europa (Spanien, Alperna etc). Inte som "leksak", utan som praktiskt hjálpmedeloch komplement till tryckta pappers-kartor och rutt-beskrivningar vid problem med vágval etc.

Höjdmeter vore ju iofs. en kul grej att ha med, men ej nödvändigt.

Har sett att det inom Garmin finns tvá grupper som verkar vara det jag söker:

Etrex och Gecko. Inom dessa exempelvis Etrex, Etrex Summit och Gecko 201.

Skulle nágor av er snálla GPS-experter kunna informera en stackars okunning herre vad ni anser vara att rekomendera, vari skillnaden mellan ovan produkter ligger (fr,a grund-skillnaden mellan familjerna Etrex och Gecko), om det finns liknande modeller frán andra fabrikat som är att föredra etc...

Bor i Spanien och har sett följande priser:

Etrex: ca 120 Euro
Etrex Summit: ca 200 Euro
Gecko 210: ca 140 Euro

Tusen tack för hjälpen!

Mvh, Mats
 
Geko201

Liten,lätt,vattentät och har dom basfunktioner du behöver.

Leksak!?....tyvärr..Gekon är inget undantag,man har lagt in spel på den...

Obs! jag är ingen "expert" på GPS...försöker bara använda en.
 
För att få fram position och följa samma väg tillbaka ned från den dimhöljda kullen är 201:an tillräcklig.

Karta är dock såpass trevlig att jag även skulle vilja föreslå Garmin Legend.

Problemet med karta är att har man ingen så saknar man den även oavsett om den behövs eller inte. :)
 
Jag skulle oxå välja en med karta.
Men tänk på att det (vad jag vet) inte finns topo kartor över alperna eller spanien för garmin.
 
Finns något skäl att inte ta med Magellan, Sportrak t.ex? Bra, känslig och tillförlitlig GPS. Finns med Mapsend vektorkarta, dock inte topokarta över Frankrike el Spanien mig veterligen.
 
karta över alperna

jag tror att jag sett kartor över alperna för gps. DAV (Deutsche Alpin Verein eller dylikt) har gett ut cd som borde finnas att köpa där jag tror mycket skulle finnas med.
 
Det är en rasterkarta som man kan visa sina spår och rutter på.
Det kanske är möjligt att det går att köra den i en PDA, men att få över den till en GPS är kört.
 
Hallá gott folk och tack för era svar!

Jag vet inte o det framgick av mitt original-inlágg, men tyvárr har jag i princip noll-koll, och blev nu ánnu mer förvirrad.. =)

- vad innebär i praktiken vektorkarta, topokarta och rasterkarta i GPS-sammanhang?

- om man laddar in karta i GPSen, kan man dá se var pá kartan man befinner sig?

- jag hade tänkt anvánda GPS som hjälpmedel till vanlig kartläsning.. ár det ingen bra idé?

I sanningens namn ska sägas att idén att köpa en GPS var att jag fátt en ny bra vanrdings-bok över Tramuntana-bergen här pá Mallorca, i vilken ett antal Waypoints är inlagda vid divesre platser.. sá innerst inne ár det vál prylgalningen i mig som ville testa detta helt enkelt..

- Vad är grund-skillnaden mellan etrex och Gecko-familjerna?

Mvh, Mats
 
Malindo; sa:
Hallá gott folk och tack för era svar!

Jag vet inte o det framgick av mitt original-inlágg, men tyvárr har jag i princip noll-koll, och blev nu ánnu mer förvirrad.. =)

- vad innebär i praktiken vektorkarta, topokarta och rasterkarta i GPS-sammanhang?
En vektoriserad karta tar mycket mindre minnesutrymme än en rasterkarta. GPSer (som inte är PDA) och har kartfunktion är gjorda för vektoriserade kartor.

[- om man laddar in karta i GPSen, kan man dá se var pá kartan man befinner sig?
Självklart, det är det som är den störta visten, även om det finns fler möjligheter.

[- Vad är grund-skillnaden mellan etrex och Gecko-familjerna?
http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp kan du kolla likheter och skillnader mellan olika Garmin modeller.

Geko modellerna har AAA (LR03) batterier och eTrex modellerna AA (LR6) batterier, vilket gör att batterierna räcker länge i en eTrex. eTrex har fler pixlar på displayen och 4 gråtoner medan Geko har svart –vit display. Inga Geko kan ha kartor.

Nya modeller av eTrex Legend och Vista med färgdisplay är på gång, men finns nog ej på alla marknader än.

Den lilla extra knappen som finns till vänster ovanför displayen på eTrex Venture, Legend och Vista, men ej på eTrex (den gula) och Summit spar många tryckningar om man ska lägga in waypoints för hand, d.v.s utan dator.

/Per Brune
 
fler enkla Garmin

Hej,

Man kan öka förvirringen! Det finns en modellserie som heter Foretrex från Garmin med armband på samma sätt som armbandsur. Den är bra i vissa sammanhang, ska nog jämföras me Geko i funktion.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...