Vilken gps för Geocaching?

Jag skall köpa en GPS som skall användas till geocaching, vilken modell skall jag då satsa på? Jag funderar mest på om jag skall ha Colorado 300 eller Oregon 300, kanske finns det någon helt annan modell jag skall ha istället. Friluftskartan Pro hade jag också tänkt att köpa.

Vad finns det för för/nackdelar med oregon/colorado. Är det t.ex känsligt med pekskärmen?

Jag har en Magellan Explorist 100 som fungerar utmärkt till geocaching.
Jag har inga kartor eller sånt i gps:en utan istället använder jag kartor utskrivna från http://www.gis.lst.se/lanskartor/, det fungerar utmärkt. GPS:en använder jag bara i slutet för att komma riktigt nära.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tips kan vara att välja en GPS som fungerar med Geocachings "skicka waypoint till GPS" funktion.
Tror att det är bara Garmin som har den plugin.
Ska du ha Friluftskartan Pro blir det Garmin.

Har själv en Garmin 60csx, tycker att den är ok.
Alla GPS fungerar väl till Geocaching, vad jag främst skulle kolla är att den har nya GPS-chippet (SiRF III) och att den kan anslutas till en dator (USB). Vilket i stort sett alla nya apparater kan.

/Ulf

Jag använder mig av Colorado och jag är mycket nöjd med den då man kan navigera bra
med handskar på vid geocaching.
Hade en etrex legend innan, den var mindre med bättre batteritid men svårare att navigera med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips