Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Hej.
Jag är sugen på en gps, ska använda den när jag är
ute och fiskar på sjön, havet och fjällen.
Jag har tittat på 60cs och map76cs.
Finns det andra modeller som kan vara intressanta?
Vad rekommenderas?
mvh Martin
Har en Garmin map76. Den funkar mycket bra och är oöm. 60 eller 76, ja!? 76:an har mer minne. Men 60:an är snyggare. Knapplaceringen är en smaksak. Jag tyckte att den var lite udda när jag köpte min. Men nu tycker jag att den är lättanvänd och helt rätt. Magellan har ju motsvarande och dom kommer ju snart med friluftskarta dom med. Fördelen med Magellan är att dom använder minneskort. Hur supporten är på dom båda har du kanske läst om och då är i alla fall märkesvalet lätt. Vad du än väljer så hoppas du får många goda turer.
Kolla på både Sportrak color och Meridian color. Meridian har minneskort (SD). Har inte testat någon av dom så jag kan inte säga varken bu eller bä. Men det finns säkert någon annan på forumet som har det. Nä nu måste jag packa färdigt, Island väntar. Lycka till med ditt val.
Är det inte lite vågat att köpa en Magellan eftersom deras friluftskarta ännu inte finns? Är det inte lika vågat att köpa en Garmin och vara hänvisad till enbart deras kartor? Återstår att välja en handdator med inbyggd GPS eller en handdator som kompletteras med en ”puck”. Tyvärr är batteritiden tydligen dålig på alla handdatorer. När det gäller Garmin så är min erfarenhet att deras support är vedervärdigt dålig. Det kostar t.o.m. 15 kr /min att göra felanmälan! Fördelen med handdatorer är ju att man kan köra med egna inskannade kartor och köra dessa under t ex programmet Fugawi. Jag är mycket nöjd med min iQues funktion bortsett från för kort batteritid. Hade jag vetat att Garmins support var så vämjeligt dålig så hade jag aldrig köpt en Garmin.
Ett annat problem med handdatorlösningen är ju att dessa inte är vattentäta. De måste användas i en vattentät påse som ibland känns lite paltigt. Har man en handdator + puck så måste pucken vara vattentät. Det är dock ingen höjdare att gå omkring med en handdator + puck. Pucken kan hållas av en medhjälpare eller fästas ovanpå sydvästen…
/Harald
Eftersom jag aldrig utnyttjat Garmins support i Sverige så uttalar jag mig inte om denna. Deras internationella support har dock fungerat mycket bra de gånger jag behövt nyttja den. Jag har efter kontakt med USA fått skicka till Garmin i UK. Reparations-/utbytestiderna har varit under 1 vecka och kostnaden i förekommande fall rimlig.
Vaddå mer nyanserat?
Jag förmodar att ditt företag är välinformerat om hur den svenska och europeiska supporten fungerar och av den anledningen handlar garmingrejer från USA som tydligen har en helt annan support.
Vid mina kontakter med Garmins europeiska och svenska support har folk ljugit mej rakt upp i ansiktet och även skrivit dessa lögner i mail. Då jag vederlagt de besked jag fått har jag blivit upplyst om att alla uppgifter de lämnat är affärshemligheter som jag inte får sprida vidare. En annan sida av saken är att ingen person från Garmin hört av sig till mej trots att de uttryckligen lovat detta.
Garmin europa och sverige vill uppenbarligen inte ha kontakt med användarna. De fel och oklarheter som finns t ex i dokumentationen vill de inte veta av. Om användarna nödvändigtvis vill informera om sådant får de betala 15 kr / minut. Om man skickar den typen av påpekanden som mail så kastas dessa om man ska tro en anonym källa på Sportmanship.
Kontentan av detta bör rimligen bli att om man ska köpa garmingrejer så ska man göra det från USA!
/Harald
Det flesta frågor om produkter finns det svar på på respektive tillverkares hemsida. I fallet Garmin kan man till och med gratis ladda hem en komplett manual för den enhet man är intresserad av.
Om Garmin vill ha betalt för att svara på de extrema och högt specialiserade frågor som du ställer är det väl inte mer än rätt att du själv betalar i stället för att kostnaden fördelas även på oss andra genom ett högre pris på varan.
Nyanserad prissätting på support, alltså. Låter rättvist, tycker jag.
Jag håller delvis med dej. Det är bara det att jag inte fått korrekta svar ens när jag betalat extra. Garmin vill inte heller sälja sina servicemanualer. Ingår en acceptans av felaktiga svar, lögner och brutna löften i din rättsuppfattning? I så fall kanske du jobbar åt Garmin!
/Harald
I många fall finns svaren på de flesta frågor i bruksanvisningar. Garmin har även en omfattande och föredömlig FAQ, med svaren på de vanligaste frågorna (http://www.garmin.com/support/faqs/). Garmin måste liksom många andra företag även förlita sig på att Generalagenter och återförsäljare på det lokala planet har tillräcklig kompetens för att möta kundernas frågor. Den som säljer en produkt har som jag ser det ett stort ansvar att kunna möta kundens frågor och även ta kontakten med tillverkaren (i det här fallet Garmin). Saknar man den kompetensen bör man ägna sig åt annat.
Du som kund ska inte behöva ta kontakt med tillverkaren direkt.
Jag förstår att Garmin inte säljer sina servicemanualer eftersom tillgång till dessa troligen gör att du kan konkurrerera både med service och tillverkning. Risken är också att varumärket GARMIN får sig törnar av att någon med köpt servicemanual gör bristfälliga reparationer. Vissa saker är alltid kommersiellt hemliga i företag!
Vid mina kontakter med Garmins europeiska och svenska support har folk ljugit mej rakt upp i ansiktet och även skrivit dessa lögner i mail. Då jag vederlagt de besked jag fått har jag blivit upplyst om att alla uppgifter de lämnat är affärshemligheter som jag inte får sprida vidare.
Om du inte skrivit på ett sekretessavtal med Garmin bör du kunna dela med dig av deras svar till oss andra i forumet. Om de lämnar ut hemligheter till kunder får de skylla sig själva.
Det brukar löna sig att gulla med leverantörer, även om det är svårt när man börjar bli ilsken. Men det är ju resultatet som räknas. Bättre att få det svar man behöver än att för en kort sekund njuta av att ha satt en dålig leverantör på plats.
Nä, jag jobbar inte på Garmin, men jag tror på att ta betalt för extraordinär support.