Vilken Gps passar bäst ?

Ska åka ut med hundspann i sarek , behöver en gps med karta och kompass, som kan visa var jag är.
Vill ladda fjällkartan i färg samt kunna se höjdskillnad.Mitt lokalsinne är inte så bra ,jag behöver detta som stöd. Finss det täckning där ?

Täckning finns

Tyvärr så kan du nog inte få alla krav uppfyllda.
Min rekomendation är att du skaffar dig en Extrex vista eller GPS 76 map med friluftskartan och eventuellt en PDA att ha som extra kartmonitor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Finns

Tja, Magellan har ju med färgskärm, men till den finns det väl ingen karta över fjällen?

Skulle vara nya Garmin 60CS, med Friluftskartan, då, fast den är väl inte ute till försäljning ännu?

Anders

Topo för magellan

Det finns väl en world topo map men den tror jag har dålig höjdupplösning, tror det är 80 meter mellan nivålinjerna.

Förutsätter att du har en vanlig kompass också + papperskarta. En fjällkarta i färg i GPS, det är högteknik f.n. och dyrt. Fugawi i en ipaq eller Palm Tungsten T3. Dyrt och krångligt. Jag tror också på en monokrom Garmin som 76 med friluftskartan. 60-modellerna är inte ute än, fast du sa inte när du ska åka. Å andra sidan har Garmin inte heller sagt när dom ska komma till Europa. Köper du en USA modsell får du fel basemap troligen. Friluftskartan har du glädje av senare också.

Det du behöver dessutom är en liten plastmojäng, en sk roamer, så att du lätt kan läsa in din av GPSen givna position på papperskartan. Finns i kartbutiken på Kungsgatan. Färglösningar är hobbygrejer, kostar minst 10 kkr innan det är klart. Sen problem med kyla osv. Och papperskartan måste du ändå ha.

Hejonas
[Ändrat av jonasolof 2003-11-21 kl 16:26]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips