Vilken GPS?

Re: fler enkla Garmin

stigvig; sa:
Man kan öka förvirringen!

Hej och tack för nya svar!

Jotack, jag är ganska sáker pá att förvirringen kan ökas med ganska mánga snäpp! Därfór begränsade jag mig till ett varumärke nár jag började kolla detta... Per Brunes svar hjälpte att inse vissa elementära ting i skillnaden mellan Geko och Extrex..men om vi nu ska förvirra mig lite till: ár det stora skillnader mellan olika varumárken, exempelvis mellan magellan och garmin vad gáller pris/kvalitet/funktion?

Apropos Foretrex: Tror förvirringen skulle öka även i min vandrar-omgängeskrets, samt skulle min mödosamt uppnádda klassiska elegans helt ödeläggas, om jag plötsligt döke upp med en sán här pá handleden!:
gpsForetrex201Small.jpg

[Ändrat av Malindo 2004-08-29 kl 17:28]
 
Re: Re: fler enkla Garmin

Malindo; sa:
Apropos Foretrex: Tror förvirringen skulle öka även i min vandrar-omgängeskrets, samt skulle min mödosamt uppnádda klassiska elegans helt ödeläggas, om jag plötsligt döke upp med en sán här pá handleden!:

Helt klart att den inte är lika snygg som Casios armbandsGPS, om man ska vara ärlig så är den ful som stryk. Jag känner bara en som äger en Foretrex men han är mycket nöjd. Han vindsurfar och kajakpaddlar och då kanske funtion går före estetik!!!

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Re: Re: Re: fler enkla Garmin

stigvig; sa:
Helt klart att den inte är lika snygg som Casios armbandsGPS, om man ska vara ärlig så är den ful som stryk. Jag känner bara en som äger en Foretrex men han är mycket nöjd. Han vindsurfar och kajakpaddlar och då kanske funtion går före estetik!!!

MVH/Christer
http://www.clover.se


Oavsett så kommer man väl inte undan Sportmanship? Har för mig att dom har Casios GPS-klockor också, men jag kanske har fel?
 
Malindo; sa:
Jag vet inte o det framgick av mitt original-inlágg, men tyvárr har jag i princip noll-koll, och blev nu ánnu mer förvirrad.. =)

- om man laddar in karta i GPSen, kan man dá se var pá kartan man befinner sig?

- jag hade tänkt anvánda GPS som hjälpmedel till vanlig kartläsning.. ár det ingen bra idé?

Mvh, Mats

Hejsan!

Jag är inte heller en expert på GPS:er, men har en Geko 301.
Anledningen till att jag valde den är att den är liten och vattentät. Framför allt liten. Det innebär att jag faktiskt tar med den ut då den enkelt får plats en en ficka. (men det fins ju fler små gps:er nu)

Min 301:a har krånglat lite på sista tiden, men det är bara på funktioner som 201:an inte har (barometern).

Vill man få sin rutt utprickad på en karta så kan du koppla din Geko (inte 101) till datorn eller PDA. Men du kan inte ladda in kartor i GPS:en. Skall jag vara ärlig så har jag aldrig saknat kartfunktionen. När jag tttar på kompisars GPS med kartor så tycker jag displyen är liten och dålig. Jag föredrar papperskartor och skulle ju ändå ha med dem. Skulle inte lita på bara GPS kartan.
Jag tycker det är enkelt att avläsa possition och titta på en riktig karta var jag är. Det är fullt tillräckligt för mig.

Vad som är bäst för dig kan jag dock inte svara på... (även om jag gillar att vara besserwisser) :)

/Daniel
 
Re: Re: Re: Re: fler enkla Garmin

Jimmy_L; sa:
Oavsett så kommer man väl inte undan Sportmanship? Har för mig att dom har Casios GPS-klockor också, men jag kanske har fel?
http://www.ketonic.se är mer rätt för Casio. Sportmanship verkar däremot ha Suunto men så vitt jag vet har de inga GPS:er - däremot kompass, höjdmätare o.s.v.
 
daniol74; sa:
Skall jag vara ärlig så har jag aldrig saknat kartfunktionen. När jag tttar på kompisars GPS med kartor så tycker jag displyen är liten och dålig. Jag föredrar papperskartor och skulle ju ändå ha med dem. Skulle inte lita på bara GPS kartan.
Jag tycker det är enkelt att avläsa possition och titta på en riktig karta var jag är. Det är fullt tillräckligt för mig.

/Daniel
Helt klart skulle man inte byta papperskartan mot en GPS-display..hade jag både och skulle jag använda papperskartan till 99%.
Men det är klart...har man många vägval tätt efter varandra i svårorienterad terräng,kan det ju vara bekvämt att ta upp en gps med karta och Zooma in. :)
 
Okej, jag är också rookie i denna bransch...

Funderar på en Garmin GPSMAP 76C och har hittat den för 415 USD hos en amerikansk internetsajt som jag blivit rekommenderad.

Kan det vara nåt för en GPS-nybörjare som ändå vill ha bra grejer att "växa i"? S

ka användas till fjäll/skogs-turer som komplement till papperskarta...eventuellt lite paddling i Bottenviken.

Nu till mina rookiefrågor:
* Hur långt klarar jag mig med det inbyggda 115 mb minnet?
* Vilka svenska kartor finns att köpa till och är de dyra?

/S
 
Gecko 101

Kolla batteriåtgången. Min Gecko 101 slukar batterier i en takt som gör praktiskt användning under en fjällvandfring omöjlig. Fungerar dock för att få fram koordinater i nödfall
 
gwaihir; sa:
Helt klart skulle man inte byta papperskartan mot en GPS-display..hade jag både och skulle jag använda papperskartan till 99%.
Efter c:a fyra års användning av karta i GPS håller jag inte alls med om att papperskartor skulle vara bättre. Karta i GPS:en är mycket användbart och jag använder den till 95% eller mer. Att slippa plocka fram och vika en papperskarta när det regnar, blåser och/eller är mörkt är väldigt skönt och en bakgrundsbelyst karta som alltid visar exakt var jag är och som jag kan anpassa för att visa just de detaljer jag vill se och dessutom kan zooma in och ut ur är överlägset. Papperskartan använder jag bara när jag behöver överblick över stora områden eftersom skärmen på en handhållen GPS inte är tillräckligt stor för det. Självklart måste man ändå alltid ha en papperskarta med i reserv.
 
Bäst är naturligtvis att ta en GPS med karta tex Etrex Legend såvida budgeten inte sätter stopp för allt annat än de allra billigaste. I vissa fall har man inte så stor nytta av kartan, i andra fall är den riktigt praktisk. Framför allt så hittar man lättare var man är på papperskartan utan att behöva gå in och titta på koordinaterna. Tittar man på spåret man har gått i GPS'n så är det naturligtvis trevligare när det ritas ut på den inbyggda kartan även om den inte är så detaljerad. I vilket fall som helst så väger ju kartfunktionen inget extra i etrex modellerna.

Leif...
 
öringen; sa:
Funderar på en Garmin GPSMAP 76C och har hittat den för 415 USD hos en amerikansk internetsajt som jag blivit rekommenderad.
När man handlar i USA så är det en annan produkt än den man köper i Europa. Grundkartan täcker då Nord-/Sydamerika istället för Europa/Afrika (kallas Atlantic basemap på Garminspråk). Grundkartan är den karta som alltid finns i GPS:en och visar den aktuella kontinenten översiktligt. Grundkartan duger inte för detaljnavigering men den fyller även när man använder nedladdade detaljerade kartor en viss funktion:
1. I områden där man inte har detaljerat kartmaterial laddat ser man ändå de flesta städer, viktigare vägar och dessutom större sjöar och öar.
2. Vid utzoomning blir det väldigt tomt när man vill ha översikt och enheten växlar till grundkartan om den är för "fel" världsdel.
3. För enheter som kan göra autorutt (t.ex. 76C) så är grundkartan användbar också för detta så länge man håller sig på huvudvägar. Detta är högintressant i framförallt de forna öststaterna, finland och andra ställen där det ännu inte finns detaljerat kartmaterial som stödjer autorutt att få tag på och en ruttbar grundkarta är då en stor fördel jämfört med att inte alls ha tillgång till autorutt. Observera att detta också är användbart i de fall man har detaljerat kartmaterial laddat som inte stödjer autorutt (t.ex. en topografikarta) då rutten ändå räknas ut på den underliggande grundkartan (men naturligtvis då begränsat till de vägar som finns på grundkartan).

Om man vill ha en 76C med europeisk grundkarta så kan man t.ex. köpa den på http://www.aspidshop.com som säljer den för €468 inkl. moms och eftersom det är ett EU-land är det tullfritt, frakt tillkommer.
Kan det vara nåt för en GPS-nybörjare som ändå vill ha bra grejer att "växa i"?

ka användas till fjäll/skogs-turer som komplement till papperskarta...eventuellt lite paddling i Bottenviken.
Det är en mycket modern och kompetent GPS. Många som använder GPS för vandring uppskattar dock en lite mindre enhet än 76-serien. GPSMAP 60C eller eTrex Legend/Vista C erbjuder liknande funktioner men har mindre minne. 76:eek:rna flyter däremot vilket är en klar fördel vid marint bruk.
* Hur långt klarar jag mig med det inbyggda 115 mb minnet?
Ganska långt, man får t.ex. in detaljerade kartor med autoruttmöjlighet, adressökning och en databas över intressanta platser för hela Sverige, Danmark och lite till samtidigt.
* Vilka svenska kartor finns att köpa till och är de dyra?
Från Garmin finns det väg-/stadskartor (CitySelect rekommenderas till en 76C men de kan också heta CityNavigator eller MetroGuide beroende på enhet och önskad funktion) och sjökort (kallas BlueChart). Från den svenska Garmin-importören Sportmanship kan man också köpa en topografisk karta (Friluftskartan) som dock fått en hel del kritik tidigare här i forumet för sina begränsningar. Om de är dyra eller inte är svårt att bestämma då alla har sin egen uppfattning om vad som är dyrt och dessutom handlar folk på olika ställen och betalar därmed olika priser. Personligen anser jag 2-3000 kr är prisvärt för en avancerad vägkarta över större delen av Europa och dyrt för ett sjökort som täcker en "region" i Sverige. Friluftskartan har jag inte använt och har därmed ingen uppfattning om.

Därutöver kan man också under vissa omständigheter ladda in andra elektroniska kartor men det kräver stort eget intresse och engagemang. Det finns en hel del skrivet om det här i forumet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...