Vilken fågel är detta?

CIMG0314.jpg
Kan inte hitta vad detta är för fågel. Tacksam för hjälp.
//Annakari

Ser lite intressant ut! Sannolikt en ungfågel av ngn sort. Vart är bilden tagen, när på året, strl på fågel? Finns fler bilder från annan vinkel?
Med vänlig hälsning,
J

Håller med ovanstående om blåhake. Den fläckiga dräkten är en tidig juvenil dräkt som sedan ersätts av en dräkt som mer liknar de äldres. Detta sker senast under augusti. När blåhakarna visar sig i Skåne i september ser de (mig veterligen) aldrig ut så här. Fotot bör således vara taget under en sommarmånad (juli - augusti).

Tack för svar

Tackar för svar. Jag hittade den på stigen mellan Unna Allakas och Abiskojaure den 7 augusti.
Kan det vara värmeslag som tagit död på den?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Tackar för svar. Jag hittade den på stigen mellan Unna Allakas och Abiskojaure den 7 augusti.
Kan det vara värmeslag som tagit död på den?

Nej, fåglar kan nog bara dö av värmeslag om de föds upp i någon olämplig fågelholk. Vanligen sjukdom eller helt enkelt svält när de skall börja klara sig själva,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips