Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!?

Hej!

Jag är ny till friluftslivet. Jag känner ett otroligt sug efter att söka mig ut i Naturen. Jag har ingen aning om vad jag ska ha för utrustning.

Därför får ni nu chansen att dela med er av vilken del av er utrustning som är den personliga favoriten.

Jag suger i mig tips på allt från strumpor till fallskärmar (om ni förstår vad jag menar). Jag vill "frilufta" sommar-höst-vinter-vår.

Genom att tipsa mig har ni möjligheten att bidra till att ännu en stadsbo konverteras till en avslappnad naturvän :)

Tacksam för alla svar / Mattias

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
ett par sköna skor, kan ju rekommenderas först.
Vad ska du göra? tälta? Klätra? dagsturer? Köra kortaredagsturer?

Men hetast är ju en skön regnjacka nu i höst, par skönaskor, allt från löparskor till vandringskängor.
Min favorit är dok Mina Fjälräven vidda vandringsbyxor (ska bytas av andra anledningar).

Friluftsliv är inte dyrare än vad man gör det, ett par jeans, gummistövlar, en ryggsäck (vad som helst) med termos och en macka, sittunderlag å en regnjacka så är du go för en heldags runda i skogen.

Fortfarande utan konkurrens:

eca7b56beeb446ba77194ff2f6e5b9df.jpg

Raskesven

För mig är det ryggsäcken.

Jag gjorde så här att jag gick till närmaste friluftshandlare och testade, skrev upp vilka jag gillade (och varför) och kikade på nätat vad folk gillade ryggornas kvalitet osv.

Sen efter att ha marinerat behov, pris osv. slog jag till på en ryggsäck på 37 liter och det är perfekt flr mig för skogsturer och liknande.

Så mitt tips är - ryggsäcken.

Kul tråd!

För mig som inte vandrar, inte cyklar, inte klättrar utan paddlar borde väl kajaken komma högt och det gör den. Men det handlade väl om favorit frilufts-utrustning, ett tillbehör så att säga. Då blev det lite svårare men efter lite funderingar så vet jag vilket som är min favorit.

Jag har ju inte något fint handgjort träverktyg som jag ärvt eller så. Jag får väl som vanligt representera prylnörden och gör prylnördens val.
Självklart måste jag nog välja min Etrex Hcx GPS. Liten smidig och har aldrig krånglat. Vill inte vara ute i friskluften utan den.

thomas

Underbart med så många och snabba svar!

Bilderna är såklart awesome!

Jag arbetar Mån-fre så i första hand kommer det att handla om 1-2 nätter i vildmarken åt gången. Jag vill dock ha möjlighet att vara ute längre när väl tillfälle ges. Jag vill börja med vandring och fiske men är öppen för annat i det längre perspektivet.

Vilken kikare och vilka skor?

I vilken prisklass bör jag lägga mig för ett bra tält o.s.v. Vilka märken är bra och prisvärda inom respektive genre...

Det är än mer hjälpsamt om ni kan precisera era favvo-artiklar lite mer. Till exempel vilket märke/ fabrikat / kostnad /

Tack igen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips