Vilken blomma?

Har inte hittat i floraboken vad detta kan vara. är det någon som känner igen den?

Bilagor

• IMG_5116.jpg
    IMG_5116.jpg
    66.8 KB · Visningar: 990
  • IMG_5117.jpg
    IMG_5117.jpg
    58.9 KB · Visningar: 948
Oj, det var inte mycket information utöver bilderna! Man ser i alla fall att den växer på kalfjället. Var såg du den, höjd över havet, hur hög var växten mm? Men jag tror att det är en dvärgyxne, en av de mindre orkidéerna. Växer från Härjedalen i söder till Troms i norr. Tämligen sällsynt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Funnen på Staddatjåhkkå på 1000-1200 meters nivå. Fotad den 5 augusti. Den var liten till växten ca 10 cm, kanske mindre. Minnet sviker mig.

Visst är det så, du har alldeles rätt. Grönkulla var min första spontana tanke men missade den i floran och trodde att jag glömt namnet på den. Såg den på Mittåkläppen i juli -86. Den är mycket ovanlig och inte så lätt att hitta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips