Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen?

Ris kokad med biltong (afrikanskt torkat nötkött) och torkad morot
För smak någon torkad soppa

Hur man gör torkad soppa

Bilagor

• DSC_1529s.jpg
    DSC_1529s.jpg
    37.4 KB · Visningar: 847
Tacos eller thaikyckling med grönsaker och nudlar.

Tapas på diverse torkade, rökta charkuterier och hårdostar är inte dumt heller. Självklart med en kåsa rött vin till.

Peter HP

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Goda rätter, som jag antar är helt katastrofala ur näringssynpunkt:

Koka upp tortellini, och när det är klart häller man av vattnet. I med tubost och rör om, så har man improviserad mac'n'cheese. Sedan skär man bitar av en salami eller annan korv som går att förvara i rumstemperatur och serverar till.

(Jag testade ovanstående med carbonarasåspulver istället, men jag råkade ha i för mycket vatten så såsen tog lång tid på sig att reda och blev mycket smaklös. Tubosten är ett säkrare kort.)

Det andra är pasta, bacon och pesto. Var inte blyg med baconet, ungefär ett paket per person räcker. Häll på pesto som om det gällde livet. Ät.

Lustigast var nog när min kompis och jag paddlade i Marvikarna för ungefär hundra år sedan. Vi skulle göra vitlöksstinn köttfärssås med pasta, men jag glömde pastan därhemma. Däremot hade vi överskott på korvbröd, så det blev köttfärssås i korvbröd.

Tacos är en familjefavorit på dagsturer

Bilagor

• IMG_4929.jpg
    IMG_4929.jpg
    85.3 KB · Visningar: 585
  • IMG_4924.jpg
    IMG_4924.jpg
    56.2 KB · Visningar: 576

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar