Vilka växter är dessa?

Den vänstra ser ut som kärringtand ja, och den högra kan vara cypressfläta=bergklomossa, men man måste ha en större bild för att kunna avgöra.

/Patrik
 
Är det den där mossan som växer i stenskravel, gärna där snölegorna ligger länge under sommaren, och som brukar lysa klargrön mot bakgrunden?
Ibland ligger det vattendroppar kvar som pärlor ovanpå (de hålls ihop av ytspänningen, ser rätt kewlt ut). Vi jagade bra fotobilder på denna mossa (också ovanför Kvikkjokk), men vädret var för grått de flesta dagarna.
 
Stämmer precis

[QUOTE..
Är det den där mossan som växer i stenskravel, gärna där snölegorna ligger länge under sommaren, och som brukar lysa klargrön mot bakgrunden?
...[/QUOTE]

Ovanstående beskrivning stämmer precis.
 
Med den bilden kan man se att det inte är någon cypressfläta i alla fall.
Ser ut som en Pohlia wahlenbergii, bäcknickmossa.

/Patrik
 
Kunde inte låta bli att kolla mossan...

med min begränsade mossexpertis... och jag håller med om Patriks bedömning att det ser ut som bäcknickmossa. Habitat, bladform, bladnerv, vattendroppar och allmännt intryck tycker jag stämmer...

...men beskrivningen av en mossa som växer i snölegor låter däremot mera som en beskrivning av närbesläktade Póhlia drummóndii - Snönicksmossa (åtminstone enligt min mossflora)... så jag vågar mig inte på ngn definitiv bedömning. Men en Póhlia är det nog iaf.!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.