Vilka snöskor?

Idag använde jag snöskor för första gången. Jag blev helt såld! Fyller snart år och vill önska mig ett par. Men vilka är bäst? Material?

HåkanF
 
Snöskor

Beror mycket på hur och var du tänker använda dina snöskor och hur mycket. Det som direkt faller bort är snöskor i plast, eller sk race- skor. De väsnas betydligt mera än trä och även skor med aluminiumram. Absolut bäst anser jag att traditionella indianska hantverk är, nackdelen med de är att de kräver litet underhåll ibland, men lättare och tystare finns inte. Själv har jag handlat från: "http://snowshoe.com/index.cfm?pageid=280" fungerade kanonbra. Det är Ojibwa-style 11X54 som jag har. har även några par med aluminiumram alla 36 tum. Har du vägarna förbi Värmland är du välkommen att testa innan du bestämmer dig.

Mvh//Tore
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Beror mycket på hur och var du tänker använda dina snöskor och hur mycket. Det som direkt faller bort är snöskor i plast, eller sk race- skor. De väsnas betydligt mera än trä och även skor med aluminiumram. Absolut bäst anser jag att traditionella indianska hantverk är, nackdelen med de är att de kräver litet underhåll ibland, men lättare och tystare finns inte. Själv har jag handlat från: "http://snowshoe.com/index.cfm?pageid=280" fungerade kanonbra. Det är Ojibwa-style 11X54 som jag har. har även några par med aluminiumram alla 36 tum. Har du vägarna förbi Värmland är du välkommen att testa innan du bestämmer dig.

Mvh//Tore
Tack för erbjudandet. Jag ska förts kolla in de skor du nämner.
Nyfikna frågor: Hur mycket använder du dina och hur mycket / vilket underhåll kräver de?

HåkanF
 
Snöskor

Tack för erbjudandet. Jag ska förts kolla in de skor du nämner.
Nyfikna frågor: Hur mycket använder du dina och hur mycket / vilket underhåll kräver de?

HåkanF

Jag använder mina olika mycket beroende på snötillgång. Som mest har det kanske blivit 800 km på en vinter. I vinter har det inte blivit mera än någon mil. Det underhåll mina Ojibwa-style behöver är litet båtfernissa en gång efter säsongen.

Anser att snöskor är absolut outstanding i mycket kuperad terräng, på flatmark är skidor att föredra.
Ifall du tittar på snöskor med alu-ram så vill jag rekommendera, Tubbs Mountaineer och jag personligen vill ha minst 36" därför att jag använder mina i obanad terräng och oftast rätt långa turer. Skall man jobba med snöskor, eller vid bivack, kan man klara sig med mindre, men som jag sa tidigare, testa ifall du har möjlighet.

Kul att det är fler som börjar intressera sig för snöskor!

Mvh//Tore
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.