Vilka klätteresmål är ett måste?

Det finns ju massor av böcker på temat "100 saker du måste göra innan du dör". Att överföra det till klättringen är ju inte riktigt passande men visst kan man så här i höstmörkret fundera över vilka klättresmål en aktiv klippklättrare bör hinna besöka under en klätterkarriär.

1. Kalymnos. Enastående sporklätterresmål, med fantastisk klättring i alla svårighetsgrader. Perfekta säkringar. Bekvämt liv runt klättringen.

2. Bohuslän. Det enda svensk klätterområdet i toppklass. Makalös sprickklättring i vacker natur. Kräver förmåga att leda 6- för att utbudet skall vara stort.

3. Provence i Frankrike med Verdon. Hur många fina kalkklippor som helst. Verdon var kultklippa på 80-talet och är så naturmässigt spektakulär att ett besök där är ett måste.

4. Nordnorge med sina olika områden, Stetind, Lofoten m.fl. Också sagolik natur men med osäkert väder.

5. Dolomiterna i Italien. Unika klippformationer och jätteurval av leder av alla längder säkringsnivåer och svårighetsgrader.

6. Chamonix och Mont Blancområdet. Egentligen ett "mix"-område då många anmarscher till klippturerna går över glaciär. Graniten och naturen är fantastisk om man har tur med vädret.

Jag stoppar här. Min egen erfarenhet av Spanien t.ex. är begränsad.
 
7. Peak District. Som fontan, fast bättre och högre. Och man får rasta prylarna.

8. Yosemite, av uppenbara skäl (har dock själv ej varit där...)

9. Fontan. Som Peak fast lägre och sämre.
 
Jag har ingen aning. Men det finns två ställen jag skäms över att jag aldrig har varit på: Yosemite & Verdon.

Några ställen som har större betydelse än bara summan av rörelser:

1. Elbsandstein. Friklättringens vagga finns i Böhmen och Sachsen. Som Massih skev: som att klättra i ett museum.

2. Fontainbleau. Bouldringens vagga finns just utanför Paris.

3. Frankenjura. Rotpunkt uppfans av Kurt och fulländades av Wolfgang. Öl och tårta till frukost, lunch och middag!
 
Mount Arapiles, Australien. Social, trevlig camping och huuur mycket trad som helst på solid, grepprik sandsten. "The worlds best crag".

På min lista finns just nu Squamish och Indian Creek också, men där har jag aldrig varit!
 
Font. Personlig favorit.

Mont serrat utanför Barcelona. För fantastiska torn och att få båda bultklättra och trada på konglomerat.



Spännande tråd kommer sneaka framtida drömresor! Peak och Elbs... Redan glömt stavning, låter fantastiskt.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
+1 på Nordnorge. Att kunna starta en 11 repors svårare tradtur strax före kl 16 och inte ha det minsta bråttom är underbart. Klättring i midnattsolen är något alla borde testa nångång.

Red Rock Canyon tycker jag är ett måste för den som vill tradda "easy to moderate" multipitch leder. Utbudet av fin fina linjer är riktigt stort.
 
Mont serrat utanför Barcelona. För fantastiska torn och att få båda bultklättra och trada på konglomerat.

Hu, tycker Mont serrat var horribelt, stenar som lossnar och allmänt oskön klättring.

Kan tänka mig att tradklättringen är väl seriös med få och opålitliga säkringar? Vågade inte ge mig på trad när jag var där.

Däremot kan spanska pyreneerna vara värt ett besök för sina långa granitturer. Dock inte lika fin granit som bohuslän :) + att det är bultat längs med jättefina sprickor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.