Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Du menar bli accepterad genom att sluta cykla.....

Nej, men att inte cykla på ett sätt som är farligt för andra. Att inte utgå från att det är ens "rätt" att alltid hålla uppe hög fart.

Jag själv tycker ju det är en självklarhet att sakta ner till gångfart när jag närmar mig människor jag vill köra om på en stig. Lika väl tycker jag det är en självklarhet att ge sig till känna långt i förväg innan man tänker köra om, t ex genom att använda ringklockan på cykeln.
 
Jävla sätt att hävda sig på det sätt som beskrivs i tråden tycker jag - känns ganska svenskt.. "ordning skall det vara".. men bara "min" ordning. .

Är det inte just det som "ur spår"-människor kör med? Här kommer jag, det är min rättighet att hålla full hastighet på en smal stig, det är min rättighet att inte ens sakta in

Jag skulle gissa att man får bättre bemötande om man som MTB-cyklist själv försöker visa lite ödmjukhet och sakta in , använda ringklockan och beter sig lite trevligt. Ingen tycker det är trevligt att hålla på bli överkörd av nån dåre som kommer dundrande bakom en stigkrök utan minsta intention att sakta ner.

Cykelfolk tycks generellt sett vara extremt arroganta. Rätt ofta här i skåne man stöter på grupper av landsvägdscyklister som envisas med att åka i bredd och tvingar bilar krypa efter dem i cykelfart flera kilometer på smala vägar utan omkörningsmöjlighet. Inte sällan hånflinande när man väl lyckas komma förbi. Där finns verkligen ingen "hjälpas åt"-grej från cyklisternas håll.
 
Cykelfolk tycks generellt sett vara extremt arroganta. Rätt ofta här i skåne man stöter på grupper av landsvägdscyklister som envisas med att åka i bredd och tvingar bilar krypa efter dem i cykelfart flera kilometer på smala vägar utan omkörningsmöjlighet. Inte sällan hånflinande när man väl lyckas komma förbi. Där finns verkligen ingen "hjälpas åt"-grej från cyklisternas håll.


Märkligt att inte dessa allvetare inte förstår varför cyklisterna gör så......

Hade alla bilister vetat vad dom håller på med hade klungorna nog mer än gärna släppt förbi alla bilister. Men om dom där det redan är väldigt trång håller undan och släpper förbi dom bilister som inte har en aning om var deras bil är resulterar det istället i att cyklisten troligen blir överkörd. Då är det säkrare att ta så mycket plats att ingen kommer om! Och den totala tids förlusten för bilisten handlar på sin höjd om några minuter.

Men ibland kan jag hålla med om att vissa verkar glömma att dom kör på en väg med andra trafikanter. Men då är det ofta inte så många cyklister. Kanske två tre st. Är dom fler är "taktiken" ovan för att spara liv. Inte roligt om bilisten efter halva omkörningen kommer på att det inte funkar och svänger rakt in i klungan!


Skickas från min iPhone via DX8
 
Jag köper inte att cyklister i en grupp på fyra personer riskerar sina liv för att de väljer att köra in bakom varandra istället för att köra i bredd på en smal kurvig väg och förhindra en att köra förbi dem. Varför skulle det vara så? Varför väljer man att inte släppa förbi en bil som krypit bakom dem i typ två kilometer? Det är ju asocialt beteende.
 
Jag köper inte att cyklister i en grupp på fyra personer riskerar sina liv för att de väljer att köra in bakom varandra istället för att köra i bredd på en smal kurvig väg och förhindra en att köra förbi dem. Varför skulle det vara så? Varför väljer man att inte släppa förbi en bil som krypit bakom dem i typ två kilometer? Det är ju asocialt beteende.

När jag cyklar håller jag mig alltid minst cirka 1,5 meter från vägens högra sida. Min erfarenhet är att bilister i regel håller lika stort avstånd till mig som jag håller till vägens högra sida. Alltså blir det säkrare ju längre till vänster jag håller mig... Dessutom ger det mig möjlighet att väja om idioten får för sig att svänga till höger när han/hon får möte...
 
När jag cyklar håller jag mig alltid minst cirka 1,5 meter från vägens högra sida. Min erfarenhet är att bilister i regel håller lika stort avstånd till mig som jag håller till vägens högra sida. Alltså blir det säkrare ju längre till vänster jag håller mig... Dessutom ger det mig möjlighet att väja om idioten får för sig att svänga till höger när han/hon får möte...

Ja, men trafikvett handlarju om att samsas om utrymmet. Om TVÅ cyklister medvetet cyklar i bredd och fyller upp hela körfältet på en väg som är för backig osv för att våga köra om på, och därmed tvingar bilar att krypa efter dessa dubbelcyklarei flera kilometer, det är ju konstigt beteende. Det måste du väl hålla med om? Man kan välja att släppa förbi trafiken bakom men gör det inte. Varför?

En traktor som kommer i 30 på en stor väg kör ju i regel in på sidan för att släppa förbi folk. Två cyklister kan åka bakom varandra om nån vill köra om.

EDIT: Fast detta om landsvägscykling är offtopic, så det kanske inte bör diskuteras vidare
 
Tjena!

Måste faktiskt säga att det har nog aldrig hänt att en mountainbike cyklist har vikit av eller stannat när vi har möts på samma stig i skogen , utan jag som vandrar har fått stiga åt sidan, lite trist tycker jag.

Med vänlig hälsning, Nicklas L
 
När jag cyklar landsväg håller jag ocksåmig minst metern från linjen så ev bilar måste göra en riktig omkörning och ut i mötande körfält. Annars vet man att man bilföraren kan komma för nära.

Samm sak som om man är ute och vandrar eller vilken annan situation som helst. Man tar den platsen man behöver och sen är det bakomvarande som får kliva ut och gå/köra om.

Så självklart tycker jag. Skiter väl fullständigt i om personen bakom "tränar" som nån tyckte va viktigare. Vandring e också träning men i en annan fart.
 
Skiter väl fullständigt i om personen bakom "tränar"

Just det där är ju så illustrativt.. Min poäng var att om jag vandrar kostar det inte mig ett dyft att kliva åt sidan, medan det för den andre kostar fart, rytm, med cykel till och med säkerhet. Men det skiter du alltså fullständigt i. Det är ju naturligtvis upp till var och en, men jag är i alla fall nöjdare med mig själv om jag utan minsta ansträngning eller uppoffring kan göra det lättare för nån annan. Medan jag vore ganska missnöjd med mig själv om jag utan att vinna ett dyft gjorde något svårare för någon annan. Alla är vi olika...
 
Det "kostar" mig lika mycket som nån annan. Jag har också en rytm och fokus på det jag gör. Troligen mer ansträngande för nån med tung packning än nån lätt löpare att ta ett kliv åt sidan dessutom.

Väljer man att ha träningspass bland andra icke-tränare så får finna sig i trängsel. Det skulle aldrig falla mig in att kräva att folk ska flytta på sig om jag löptränar på vandringsleder. Eller ännu mindre om jag cyklade där. Det är bara att foga in sig i ledet.
 
Denna tråd är verkligen otrolig!

Här sitter man och tjafsar om att den ena borde göra si och den andra borde göra så.....

Snacka om JAG tänk ända ut i fingerspetsarna!

Var nu för fan inte så jävla griniga på varandra och gnäll så fort någon inte gör som ni tycker. Utan uppför er som civiliserade människor och uppskatta istället att fler värdesätter våran natur!

Tror dom flesta i bägge leden både tar hänsyn och visar respekt. Om dom bara förstår hur den "andra sidan" upplever allt och kan rätta sig efter det!

Men det fattar ni ju själva. Att inte fan skall det behövas både förbud och straffskalor för att vandrare och cyklister skall kunna samsas i skogen!!


Skickas från min iPhone via DX8
 
Det "kostar" mig lika mycket som nån annan. Jag har också en rytm och fokus på det jag gör. Troligen mer ansträngande för nån med tung packning än nån lätt löpare att ta ett kliv åt sidan dessutom.

Väljer man att ha träningspass bland andra icke-tränare så får finna sig i trängsel. Det skulle aldrig falla mig in att kräva att folk ska flytta på sig om jag löptränar på vandringsleder. Eller ännu mindre om jag cyklade där. Det är bara att foga in sig i ledet.

Som utövare av båda är i alla fall min vandring betydligt mindre beroende av rytm och fokus än min träning. Jag möter i princip aldrig nån som kräver nånting, men det kanske är för att jag inte stålsätter mig och ska hålla på "mitt" heller, och att de där leden man ska foga sig in i inte existerar för mig. Som resultat är jag mer tillfreds som människa. Din tidigare kommentar om vägrenskörning är också illustrativ. Så otrevligt som det är att alltid hålla på sin "rätt" kan det ju dessutom vara rent farligt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...