Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit?

I brist på annat en fredagkväll funderar jag på vilka 8000 m toppar svenskar har bestigit. Kan komma på:

Everest
K2
Cho Oyu
Dhaulagiri
Broad Peak
Gasherbrum I & II
Shishapangma (central summit, vet ej om det är högsta punkten dock)

Någon som har något tillägg till listan eller om något berg jag tagit med är felaktigt?

Mvh Micke
 
Nirrebosse; sa:
För mig vore det intressant med en sammanfattning vilka som varit upp på topparna i inlägg ett också.

Bosse

Självklart! Här kommer en komplettering med de namn jag för tillfället känner till.

Mount Everest. Mikael Reuterswärd, Oskar Kihlborg, Lars Cronlund, Göran Kropp, Renata Chlumska, Tom & Tina Sjögren, Mattias Carlsson (tror jag han hette) Magnus Flock, Tomas Olsson, Olof Sundström, Martin Letzter, Fredrik Sträng och Johan Frankelius.

K2. Göran Kropp och Daniel Bidner.

Lhotse. Mikael Reuterswärd och Oskar Kihlborg.

Cho Oyu. Team Sad, Johan Frankelius mfl. Kan inte alla men det är ett gäng till vad jag känner till.

Dhaulagiri. Fredrik Sträng

Nanga Parbat. Michael Lundell

Broad Peak. Göran Kropp, känner inte till om någon ytterligare har nått toppen.

Gasherbrum I. Johan Åkerström, Magnus Rydén.

Gasherbrum II. Fredrik Ericsson

Shishapangma. (Central summit som jag om jag kommer ihåg rätt inte tror är den högsta punkten utan det är Main summit) Göran Kropp, Renata Chlumska, Fredrik Sträng.

Kan vara några ytterligare personer på någon av topparna. Komplettera gärna!

Mvh Micke
[Ändrat av Bollvik 2007-04-23 kl 14:32]
 
Shishapangma

Ingen svensk har nått högsta toppen på Shishapangma som ni redan skrivit.
Sjögren som bestigit Everest heter Tomas i förnamn.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...