Vildmarsleden mellan Gbg - Hindås

Alla har vi våra egna tankar och önskemål om hur en vandringsled skall se ut(upplevas) och vara den skall sträcka ut sig. jag fick för 6 år sedan en förfrågan om jag hade gått vildmarksleden mellan Göteborg och Hindås. Nej blev mitt svar men namnet lät intressant, Vildmarksleden? Vad kan man möta på en led med ett sådant namn?

Leden är 38,5km lång och breder ut sig mellan flera olika kommuner. Den är bra utmärkt men klara oranga fläckar på träd och stenar. Leden erbjuder blandad terräng i skog och grusväg. Man kan med fördel dela upp leden i fyra etapper.

Under leden kan man göra kortare avstickare och uppleva mindre "vattenfall", fornminnen, badsjöar och fiskevatten.
Har Ni frågor om leden kontakta gärna mig isåfall!

junermark@spray.se
[Ändrat av freke 2001-03-07 kl 21:26]

vildmarksleden

Läste nånstans, tror det var i GP, att vildmarksleden inte längre underhålls. Det var några markägare som förhandlingarna inte hade gått väl med. Så det kan nog vara si och så med markeringen av leden nu.

...Johan...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
lite si och så med markeringarna

Jag brukar använda vildmarksleden när jag värmer upp mig före fjällturer. På många sätt en utmärkt led, men det verkar tyvärr stämma att det är lite si och så med underhållet så det skadar inte att ta med sig en karta första gången man går den.

Vildmarksleden

Håller med om att leden saknar underhåll på vissa partier.
Har gått delar av Knalleden som fortsätter från Hindås till Borås (ca. 5 mil).
Bra markerad och med fasta vindskydd på ett par ställen. Ett lär vara rivet. Nån som vet?

Markeringen runt Vildmarksleden kan mycket väl bli bättre.

Det stämmer säkert som du skrev Johan att markeringarna för leden inte är fullgoda, jag kan ha blivit något blind för det pga att jag både cyklar och går leden för ofta. Vid vissa tillfällen skadar det säkert inte att ha kartan framme. Tack för ditt påpekande!

Patrik Junermark

Märkning!

om "OFFICIELL" märkning av leden inte kan ske p g a konflikter med markägare så kanske lite privata intiativ kunde hjälpa till. Ta med lite färg ISTÄLLET för en karta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips