Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång

Jag har ett Primus Eta Spider som jag är väldigt nöjd med vad gäller stabilitet och pålitlighet.

Som alternativ har jag en Pocket Rocket som jag använt med Trangiakastrull+tamoj, gasbehållarstöd, samt lock från Eta Spidern, ibland när jag vet att vädret är bra, men tycker det är för ostabilt till typ Sarek och uppkoket tar något längre tid. Har aldrig använt på turer längre än 3 dagar så är lite osäker på gasåtgången i jämförelse med Eta Spidern..? Total vikt på mitt set är i alla fall 305 g. Vikten på Primus Eta Spider (utan förvaringspåse, piezo och utan den där plastbyttan) är 614 g... Det känns lite mycket!

Jag funderar på om jag ska byta ut några delar såsom kokkärl och vindskydd för att viktoptimera, eller om det då kommer krävas att jag bär med mer gas på en veckotur..? Ett annat alternativ är förstås att införskaffa något annat kit som är byggt för effekt med värmereflektor osv, som är lika stabilt men lättare, men jag vill helst inte ha toppmonterat.

  • Jag vill att mitt kök ska vara så lätt som möjligt och samtidigt riktigt stabilt och pålitligt i skitväder. Jag föredrar spindelkök. Vissa konstruktioner går helt bort pga en incident jag var med om med med ett Primus Eta Light.
  • Jag är oftast själv och jag värmer endast vatten till frystorkat eller nudlar (äter ur kastrullen, så en vid form är bättre än en hög), samt till dryck. Lyxen med att ha en hel 1-literskastrull är ju att få både vätska till mat och till dryck i ett och samma uppkok, men det hade kanske räckt med mindre.

Så mina funderingar är:
  • Hur är titankastrullerna som t ex Evernew Ti Ultralight eller den lite större eller den här Toaks utan silikonhantag (bränner man sig inte då..?)? Hur påverkas koktiden..?
  • Hur små kastruller använder ni som har liknande behov?
  • Finns det lätta kastruller med värmereflektor?
  • Finns det spindelköksset med värmereflektor etc som är lättare än Eta Spider?
  • Påverkar byte till lättviktsvindskydd effekten? Vilket lättviktsvindskydd ska jag välja?
 
Fy vad läskigt! Följt din länk till haveriet 2014, och den tråden triggade alla mina nojjor. Mina "billiga" kinesiska Fire Maple-kök har inga plastdetaljer! Tack för varningen.
Några funderingar kring dina frågor (som jag tagit mig friheten att numrera):
...)
  1. Hur är titankastrullerna som t ex Evernew Ti Ultralight eller den lite större eller den här Toaks utan silikonhantag (bränner man sig inte då..?)? Hur påverkas koktiden..?
  2. Hur små kastruller använder ni som har liknande behov?
  3. Finns det lätta kastruller med värmereflektor?
  4. Finns det spindelköksset med värmereflektor etc som är lättare än Eta Spider?
  5. Påverkar byte till lättviktsvindskydd effekten? Vilket lättviktsvindskydd ska jag välja?

  1. Toaks rymmer ju mer till ungefär samma vikt. Är inte volymen utslagsgivande, så skulle jag välja den som passar bäst ihop med ditt/dina brännares kastrullstöd. Men jag vill gärna ha större volym än så, även på ensamturer, av ungefär samma anledning som du plus att jag då verkligen kan "laga mat" - röra om, blanda, fixa och dona utan spill. En enliters Trangiagryta väger ju bara 80 g (lock fixar man lätt själv, plussa på med 10-15 g) och är gjord i aluminium, som sprider värme bättre än titan. Maten bränns därför vid så mycket lättare i en titankastrull, särskilt om du väljer den smalstrålande Rocket-brännaren och inte får plats med så mycket vatten i de små kastrullerna. Detta spelar ju ingen roll om du verkligen bara vill värma vatten som sen hälls i en frystorkat-påse, men det blir ju ett smalt användningsområde. Vill du inte någonsin t ex koka gröt eller steka den svamp du springer på?
  2. Se ovan. Jag använder alltså enliters HA-gryta från Trangia även på ensamturer. Har undersökt marknaden och den har faktiskt det bästa förhållandet mellan volym och vikt bland alla i den storleksordningen. Den "råkar" dessutom passa perfekt på just mina brännarstöd och är trevligt bred att laga mat i och äta ur.
  3. Antar att du menar värmeväxlare, och de måste ju definitionsmässigt väga extra. Inte riktigt "rakt" svar på din fråga, men jag har helt valt bort tanken. Dels p g a att det, enligt den föredömliga gemensamma utredningen i denna tråd - tar ca två -tre veckor att "tjäna in" extravikten (kortare ju mer mat man lagar, men du ska ju bara koka upp vatten). Men främst p g a den väsentligt ökade koloxidemissionen. Jag vill kunna laga mat i absiden i skitväder utan att behöva oroa mig för sådant. Att flänsade kastruller är jobbiga att hålla rena är mindre viktigt, men också ett minus.
    Vill du ändå ha gryta med värmeväxlare så ser det ut att finnas lättare än din, men då måste du nog också köpa en passande ny brännare. Den här rymmer t ex 1l och väger 190 g. Passar på FM-brännare, ingen garanti med andra men det går ju att fråga.
  4. Det här spindelköket väger 135 g och är kompatibelt med kastrullen ovan, dvs 325 g totalt. Det har värmeslinga för vätskematning och en trevligt bredstrålande brännare. Jag har själv äldre versioner, både med och utan värmeslinga. Dock som sagt ingen värmeväxlad gryta :).
    (ursäkta att jag av ren bekvämlighet bara tar fram FM-grejer, finns säkert fler men just dessa vet jag funkar).
  5. Vindskyddets massa kan rimligen inte spela någon roll för des effektivitet. Geometrin avgör, men en reflekterande inneryta hjälper till märkbart, så alufolie/plåt är perfekt. Jag har tillverkat mina grytlock och vindskydd av engångspajformar; det materialet är rätt stadigt i sig, men utformning (välvd form, kantvulster etc) avgör. Här syns hela mitt kökskit, inkl. vindskydd för toppmonterad brännare; för spindelöket har jag använt ungefär denna variant.
    Jag märkte också en tydlig positiv skillnad, när jag kompletterade mina vindskydd med en likaså reflekterande bottenplatta under brännaren.
 
Hej, jag har en liknande toakskastrull, men mindre diameter. Det är bra om gaskärl passar i för att stabilisera i packningen, risken är annars att de deformerar i ryggan, de är inte lika styva som t.ex. trangia. Min toaks har kortare handtag - och de blir varma så använder min kondenstrasa som grytlapp. I mitt passar 100g gastub perfekt. Jag använder 650ml kärl, totalt inkl brännare, mitt soto windmaster väger det cirka 170g eller nåt i den stilen. Angående koktid - kanske skiljer en del beroende på kombo men tycker det går så pass snabbt att koka upp en halvliter att det inte får relevans för mig. Jag har använt min kombo i många år, även förra året när jag vandrade 10 dagar med 2 barn i sarek och ganska mycket vatten skulle kokas. Ser inte behov av större grejer om det bara är vatten som ska kokas. Tidigare använde jag BRS 3000 brännare på några turer. Har kvar den än, men den är utdömd i pålitlighet då den deformerat lite på kastrullstöden.

För att få utväxling av värmeväxlare o dyl - det är väl bara längre vinterturer där man smälter snö och har stor gasåtgång där det ens är värt att räkna på
 
Jag har nu en MSR pocket rocket deluxe med org kastrull kitt utan plast byttan och använder inne i Absid och vill då ej ha värmeväxlare och behöver ej vindskydd 3 fot stöd och håller i kastrull med handgrepp vid omrörning,Trangia med GB 74 tid men vågar man anv CO kök sparar man lite gas.
Lilla alt för att spara volym ej vikt och var ett bra pris på hela kittet.
 
Hade en "hög" toaks på 700ml, men var inte så imponerad av den och var väl inte just mycket lättare än en liten triangia i aluminium, så sålde den och kör på triangian som e både billigare och bättre iom bredden. Lite svårare att packa i ryggsäcken men det brukar funka bra ändå.
Under den har jag antingen FM spindelkök i titan eller deras lilla toppmonterade.

Brände lättare fast i toaksen och fick en antydan av rost, ev pga saltvatten, men bara en gissning.
 
Glömde att MSR byttan har någon beläggning så den bränner ej lätt vid ev teflon men om man ej kokar torrt eller anv vassa bestick så ok det är ju först om man får i sig stora bitar teflon som ej bra då man gjort mekanisk åverkan vill ej ha i stekpanna av denna orsak då man ofta måste ha hög värme ifh till tex koka te eller varmt vatten till tex potatispulver eller för de som godtar smaken av frystorkat som jag ej gör klarar precis Felix mos ute ej hemma mer än om allt annat ät slut
Byttan är dock ej lätt men rymmer mkt ca 1.3 L och end lite större diam än 230 gasbox.
 
Jag funderar på om jag ska byta ut några delar såsom kokkärl och vindskydd för att viktoptimera, eller om det då kommer krävas att jag bär med mer gas på en veckotur..?
Det beror på hur din matlagningsrutin ser ut i dagsläget.

Är man van att använda extremt vindsäkra system och vill laga mat på mysiga vindutsatta kullar i terrängen, och sedan byter till en Pocket Rocket, då kommer det gå åt mera gas. Mycket mera.
Lättare kökssystem kräver att man offrar den typen av matlagningsplats till för mån för en mindre mysig plats där det inte blåser.
Oftast får man även offra litet smidighet. Det där vindskyddet som ingår i ETA Spider på din länk är ju väldigt robust och enkelt att handha. En hemmagjord vindskyddsfolie är ömtåligare och kräver mer handhavande och pyssel.

Det är i stort sett enbart vindpåverkan som styr bränsleåtgången.
Till viss del även reflektorer, kokkärlets diameter, brännarens spridning, och till och med material i kokkärlet, men det är marginellt i jämförelse med vindens påverkan.

Eftersom det i stort sett enbart är vinden som styr så är det helt upp till dig om det blir en lönsam affär med avseende på bränsleförbrukning.
Skillnaden i gasförbrukning mellan en rätt hanterad toppmonterad lösning och ett kökssystem med extremt bra vindskydd är på sin höjd 5g/liter.
En felaktigt hanterad toppmonterad lösning kan dock göra att skillnaden blir 20g/liter.
Bara att räkna om det är värt det eller inte =)
 
Hej, jag har en liknande toakskastrull, men mindre diameter. Det är bra om gaskärl passar i för att stabilisera i packningen, risken är annars att de deformerar i ryggan, de är inte lika styva som t.ex. trangia. Min toaks har kortare handtag - och de blir varma så använder min kondenstrasa som grytlapp. I mitt passar 100g gastub perfekt. Jag använder 650ml kärl, totalt inkl brännare, mitt soto windmaster väger det cirka 170g eller nåt i den stilen. Angående koktid - kanske skiljer en del beroende på kombo men tycker det går så pass snabbt att koka upp en halvliter att det inte får relevans för mig. Jag har använt min kombo i många år, även förra året när jag vandrade 10 dagar med 2 barn i sarek och ganska mycket vatten skulle kokas. Ser inte behov av större grejer om det bara är vatten som ska kokas.
Hur tycker du att Soto Windmaster funkar i riktigt vindutsatta lägen? Så här? Kan jag lita på att det funkar? Finns det anledning att ha med någon form av extra vindskydd, drar den väldigt mycket mer gas..?

Kanske att jag hakat upp mig lite väl mycket på att det måste vara spindelkök, men jag vill aldrig vara med om en sådan där incident igen som jag länkade till ovan, och en bit metallslang mellan eld och gasfäste känns onekligen tryggare. Och köket bara måste funka, i alla lägen, när man är ensam och flera dagar bort från någonstans.

Nu har ju även Soto Windmaster en j-vla plastbit som det kan gå så här med!

@skogsbaronen jag hittade det här om ditt fina vindskydd. Risker? Behövs det? Hur använder du det?

Sedan tycker jag det låter på flera bl a @joanna och @Klauss som att Trangias gryta är ett fullgott effektivt lättviktsalternativ. Möjligen att det krävs någon smalare bytta om man skulle använda ett vindskydd på just toppmonterat kök. Finns det något sådant här vindskydd att köpa i Sverige..?
 
soto windmaster har speciell design där det är väldigt litet avstånd mellan brännare och kastrull samt att den är ett inbyggt skydd runt nedre del av lågan. Så den är bättre i vind jämfört med många andra kök i kategorin. Men det är inget komplett trangiakök. Ändå märkbar skillnad mot mitt brs3000 och ett toppmonterat primus jag hade tidigare. Bättre än primus med externt vindskydd är min upplevelse. Jag ställer dock aldrig köket vindexponerat och hade säkert personligen klarat mig bra och varit nöjd med de flesta brännare, men nu är det soto jag har. Vill man köra köket i vindexponerade lägen antar jag ett lägre kök , spindel, med extern vindskydd är bättre. Men såna kök har jag bara kört på bensin på vintern och kan inte jämföra
 
(...) Kanske att jag hakat upp mig lite väl mycket på att det måste vara spindelkök, men jag vill aldrig vara med om en sådan där incident igen som jag länkade till ovan, och en bit metallslang mellan eld och gasfäste känns onekligen tryggare. Och köket bara måste funka, i alla lägen, när man är ensam och flera dagar bort från någonstans. (...)
Spindelkök har några fördelar: stabilitet (fast det går att "jorda" även toppmonterat), möjlighet till vätskematning (om det har förvärmningsslinga). Men det har faktiskt också fler delar som kan gå sönder, dessutom rörliga som kan gå sönder ännu lättare. Och det kan brinna i slangen om man har otur. Jag upplever faktiskt min toppmonterade version som mer idiotsäker. Men det finna inga plastdelar på något av dem :)
Nu har ju även Soto Windmaster en j-vla plastbit som det kan gå så här med!
Precis. Men det hänger inte på om det är spindel eller toppmonterat.
(...) Sedan tycker jag det låter på flera bl a @joanna och @Klauss som att Trangias gryta är ett fullgott effektivt lättviktsalternativ. Möjligen att det krävs någon smalare bytta om man skulle använda ett vindskydd på just toppmonterat kök. (...)
Hänger inte med i det resonemanget? Jag använder ju Trangiagrytan på både spindel och toppmonterat, med vindskydd på bägge. Det som är viktigt är att grytan passar på brännarnas stöd, och de är i mitt fall lika på bägge köken.
 
Hänger inte med i det resonemanget? Jag använder ju Trangiagrytan på både spindel och toppmonterat, med vindskydd på bägge. Det som är viktigt är att grytan passar på brännarnas stöd, och de är i mitt fall lika på bägge köken.
Jag menar vindskydd som monteras upptill över själva brännaren, t ex Optimus clip on som har en viss diameter.

Hur monterar du ett vindskydd så det inte riskerar bli som i ett av klippen jag länkade till, alltså att det värms upp under brännaren och piezon smälter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.