Vikt på Skyllermarks blå?

Upptäckte för en vecka sedan att mina gamla Almgrensskridskor med Salomons BC-bindning väger 1600g. Började då fundera på hur mycket Skyllermarks blå (med Salomon Raidbindningen) väger? Jag hittar inget om vikten på Skyllermarks hemsida. Det bra med Skyllermarks blå verkar annars vara bindningens justeringsmöjligheter
LundhagsSweskate X-Adventure väger ju 1000g. Det innebär att varje gång man lyfter foten "sparar" man 300g jämfört med mina gamla skridskor. Det blir några kilon under en tur vilket kanske gör att man orkar lite längre...

Hälsningar Anna

Enligt uppgift..

.. från Skridskobolaget Devex AB, som tillverkar Skyllermarks utrustning så väger

Skyllermarks Blå 51cm + SNS Profil Bindning 520 g
Skyllermarks Blå 51 cm + Rottefella bindning 620 g

räknat för "en fot"

Har tyvär ingen uppgift om Raindbindningen.

/Erik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skyllermarks blå

Jag har både LundhagsSweskate X-Adventure och Skyllermarks blå. Skyllermarks blå känns tyngre och lite klumpigare, vilket inte är så konstigt, den är ju bredare fast lite vikt försvinner väl i urfräsningarna. Att kunna ställa in bindningen i sidled är i mitt tycke viktigt.

Vad gäller vikt har sannolikt skorna en väl så stor inverkan. Bra teknik gör att man inte lyfter fötterna speciellt mycket.

Ett tips (gammalt i och för sig): Salomon X-Adventure Raid-bindningen monteras i flera steg, med ordentlig fastskruvning av varje del innan nästa sätts fast. Genom att borra hål i plastdelarna ovanför skrivarna kan man justera bindningen utan att ta bort alltihop.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips