Vikt på Skyllermarks blå?

Upptäckte för en vecka sedan att mina gamla Almgrensskridskor med Salomons BC-bindning väger 1600g. Började då fundera på hur mycket Skyllermarks blå (med Salomon Raidbindningen) väger? Jag hittar inget om vikten på Skyllermarks hemsida. Det bra med Skyllermarks blå verkar annars vara bindningens justeringsmöjligheter
LundhagsSweskate X-Adventure väger ju 1000g. Det innebär att varje gång man lyfter foten "sparar" man 300g jämfört med mina gamla skridskor. Det blir några kilon under en tur vilket kanske gör att man orkar lite längre...

Hälsningar Anna

Enligt uppgift..

.. från Skridskobolaget Devex AB, som tillverkar Skyllermarks utrustning så väger

Skyllermarks Blå 51cm + SNS Profil Bindning 520 g
Skyllermarks Blå 51 cm + Rottefella bindning 620 g

räknat för "en fot"

Har tyvär ingen uppgift om Raindbindningen.

/Erik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skyllermarks blå

Jag har både LundhagsSweskate X-Adventure och Skyllermarks blå. Skyllermarks blå känns tyngre och lite klumpigare, vilket inte är så konstigt, den är ju bredare fast lite vikt försvinner väl i urfräsningarna. Att kunna ställa in bindningen i sidled är i mitt tycke viktigt.

Vad gäller vikt har sannolikt skorna en väl så stor inverkan. Bra teknik gör att man inte lyfter fötterna speciellt mycket.

Ett tips (gammalt i och för sig): Salomon X-Adventure Raid-bindningen monteras i flera steg, med ordentlig fastskruvning av varje del innan nästa sätts fast. Genom att borra hål i plastdelarna ovanför skrivarna kan man justera bindningen utan att ta bort alltihop.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips