Hur mycket kan man egentligen lasta på en "vanlig" trekkingcykel i fram- och bakväskor? Har planerat att vara ute på tur i en månad och vill helst slippa köra med cykelkärra, men då en viss packning måste medföras antar jag att kilona kommer bli många och tunga och TÄNK om den stackars cykeln ..kreverar rätt och slätt, eller nåja, åtminstone får platta däck eller blir alldeles för svårmanövererad. Finns det någon rekommenderad övre viktgräns?
Vikt på packning?
- Trådstartare Notabel
- Start datum
Lagom är bra.
Hej jag hade totalt 27 kg när jag cyklade i 21 dagar här i Sverige.
Några prylar kunde jag skippa och vissa kunde jag banta ned vilket jag inte gjorde.
Ex. 1. Tältet var tremanna och jag var ensam, hade inget val.
2. Min sovsäck har en komforttemp på -12 grader, vilket är onödigt en varm sommardag.
3. Jag hade med mig en del mat som slängdes den sista dagen, eller kanske det var nödmaten som aldrig kom i bruk. Annars köpte jag mat utefter vägarna.
4. Min systemkamera EOS5 följde med. Ganska tung jämfört med en kompakt.
Så jag tror att du lätt kan komma under 27 kilo om du bara dubbelkollar behovet och utrustningen. Provpacka många ggr.
Ang. stabilitet... det är lite skummt i nedförsbackar i 60 - 65 knutar, jag lovar.
Cykla försiktigt och testa på att cykla med en fullt utrustad cykel innan avfärd, det är lite vingligt i början.
Däcken går nog inte sönder först om du köper däck av bra kvalite. Annars är det nog ekrarna som ger vika förrst.
Hoppas du får en rolig färd.
PS. Om du ska cykla utomlands bör du inte följa mina råd, för jag har ingen aning...)
Dan Hansen
Hej jag hade totalt 27 kg när jag cyklade i 21 dagar här i Sverige.
Några prylar kunde jag skippa och vissa kunde jag banta ned vilket jag inte gjorde.
Ex. 1. Tältet var tremanna och jag var ensam, hade inget val.
2. Min sovsäck har en komforttemp på -12 grader, vilket är onödigt en varm sommardag.
3. Jag hade med mig en del mat som slängdes den sista dagen, eller kanske det var nödmaten som aldrig kom i bruk. Annars köpte jag mat utefter vägarna.
4. Min systemkamera EOS5 följde med. Ganska tung jämfört med en kompakt.
Så jag tror att du lätt kan komma under 27 kilo om du bara dubbelkollar behovet och utrustningen. Provpacka många ggr.
Ang. stabilitet... det är lite skummt i nedförsbackar i 60 - 65 knutar, jag lovar.
Cykla försiktigt och testa på att cykla med en fullt utrustad cykel innan avfärd, det är lite vingligt i början.
Däcken går nog inte sönder först om du köper däck av bra kvalite. Annars är det nog ekrarna som ger vika förrst.
Hoppas du får en rolig färd.
PS. Om du ska cykla utomlands bör du inte följa mina råd, för jag har ingen aning...)
Dan Hansen
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Packväskor
Hejsan,
Jag funderar på att göra en tre veckors tur i sommar från stockholm och norrut på cykel. Det jag undrar är om du har några bra respektive dåliga erfarenheter från dina packväskor från din tur. Vilka använde du//Skulle du byta ut den om du skulle cykla igen etc.
//Martin
Hejsan,
Jag funderar på att göra en tre veckors tur i sommar från stockholm och norrut på cykel. Det jag undrar är om du har några bra respektive dåliga erfarenheter från dina packväskor från din tur. Vilka använde du//Skulle du byta ut den om du skulle cykla igen etc.
//Martin
Till Martin.
Jag köpte Ortliebs front roller light ett par dagar före avresa. Och jag lovar att jag inte kommer att byta ut dem. Snabbt att sätta på och lossa från en lowrider. Lätt att rengöra och lita på.
Bak hade jag en gamal DBS packväska i ett stycke. Om du hajjar...
Den var inte vattentät så där fick alla prylar och maten ligga. Sovsäck och liggunderlag monterade jag ovanpå hela kakan.
Min nästa resa ska jag investera i ett par Backrollers och en bag att ha sovsäck i.
Styrstångsväskan blev en Cresent modell som jag kastade efter sverigeresan. Den blev tungt lastad och vek sig ned så att jag inte fick överblick på kartan. Ska där också köpa en Ortlieb väska.
Hoppas du fick relativt bra blick över mina väskor.
Men glöm inte att det funkade och jag kom fram. Och att det inte behöver stå ortlieb på alla väskorna.
Dan Hansen
Jag köpte Ortliebs front roller light ett par dagar före avresa. Och jag lovar att jag inte kommer att byta ut dem. Snabbt att sätta på och lossa från en lowrider. Lätt att rengöra och lita på.
Bak hade jag en gamal DBS packväska i ett stycke. Om du hajjar...
Den var inte vattentät så där fick alla prylar och maten ligga. Sovsäck och liggunderlag monterade jag ovanpå hela kakan.
Min nästa resa ska jag investera i ett par Backrollers och en bag att ha sovsäck i.
Styrstångsväskan blev en Cresent modell som jag kastade efter sverigeresan. Den blev tungt lastad och vek sig ned så att jag inte fick överblick på kartan. Ska där också köpa en Ortlieb väska.
Hoppas du fick relativt bra blick över mina väskor.
Men glöm inte att det funkade och jag kom fram. Och att det inte behöver stå ortlieb på alla väskorna.
Dan Hansen
väskor och vikt
Hej!
Ortliebs väskor fungerar bra. VauDe har liknande väskor som är ungefär jämbördiga. Jag hade också en Crescent framväska men den kastade jag i Nordnorge efter ett litet vredesutbrott då innehållet i den var genomblött. Vattentät framväska är något av ett måste eftersom man förvarar sina dyrgripar där.
Vikten så.. Jag försöker hålla mig under 35 kg vikt (vatten ej medräknat). Ofta kan de onödiga prylarna bantas bort. Sedan om man har råd kan man ju byta ut tunga saker mot liknande i titan men det är det knappast värt. Jag har bakväskor monterade både på den bakre och på den främre pakethållaren då jag tyckte att framväskorna (Ortliebs alltså) var litet för små. Jag brukar packa ganska jämt fördelat mellan fram och bakväskorna, kanske litet tyngre i framväskorna. Cykeln blir trögstyrd men det vänjer man sig snabbt vid. Fördelen blir att allt slitage inte hamnar på bakdäcket.
Magnus
Hej!
Ortliebs väskor fungerar bra. VauDe har liknande väskor som är ungefär jämbördiga. Jag hade också en Crescent framväska men den kastade jag i Nordnorge efter ett litet vredesutbrott då innehållet i den var genomblött. Vattentät framväska är något av ett måste eftersom man förvarar sina dyrgripar där.
Vikten så.. Jag försöker hålla mig under 35 kg vikt (vatten ej medräknat). Ofta kan de onödiga prylarna bantas bort. Sedan om man har råd kan man ju byta ut tunga saker mot liknande i titan men det är det knappast värt. Jag har bakväskor monterade både på den bakre och på den främre pakethållaren då jag tyckte att framväskorna (Ortliebs alltså) var litet för små. Jag brukar packa ganska jämt fördelat mellan fram och bakväskorna, kanske litet tyngre i framväskorna. Cykeln blir trögstyrd men det vänjer man sig snabbt vid. Fördelen blir att allt slitage inte hamnar på bakdäcket.
Magnus
Krevera
Nja,,, .Satsa på så lite vikt som möjligt, 25 kg så är det kul at cykla, har hört om finnar som har haft 75kg, men det verkar trögt... men det beror väl på vad man ska göra, huvudsaken är ju att man har trevligt, eller träffar trevligt folk.....
Nja,,, .Satsa på så lite vikt som möjligt, 25 kg så är det kul at cykla, har hört om finnar som har haft 75kg, men det verkar trögt... men det beror väl på vad man ska göra, huvudsaken är ju att man har trevligt, eller träffar trevligt folk.....
Vad har ni med er för att
komma upp i 25-35 kilo på en cykeltur i norden? Eller ännu hellre 75 kilo!
komma upp i 25-35 kilo på en cykeltur i norden? Eller ännu hellre 75 kilo!
Henrik...
...vi som inte har träd där det växer pengar på kan inte välja den utrustning som kanske skulle behövas för specifika turer. Att köpa lättviktautrustning för en resa, utan att veta vad som händer i framtiden är lite jäkligt. Jag tog vad jag hadde i friluftsväg redan från början. Det blev då ett tält som väger kanske tre ggr så mycket. Det blev också en sovsäck beräknat till -12 grader, vilket är onödigt.
Så jag tog det med ro och funderade ut vad som värkligen behövdes i utrustning och gav mig i väg. Jag nådde mitt mål med min befintliga utrustning, utan att köpa nya prylar för resan. Det är jag glad för idag, men jag lovar att tället kommer snart att slängas på tippen och ersättas med ett nytt.
Då kanske vikten kommer ned ett par kilo...!
Jag tycker att ni som vill ut och cykla för första gången i många dagar, bör fundera och provpacka era utrustning flera gånger. Det finns möjligheter till förbättringar och viktminskning genom att ta reda på om du behöver prylen eller ej.
Har du redan friluftsutrustning, kanske som en normal människa äger, så ge dig iväg på ditt äventyr. Därefter om du vill göra om cykelresor, då vet DU vad som gäller, vad som måste till eller ifrån.
Kör stenhårt och öka!!!
Dan
...vi som inte har träd där det växer pengar på kan inte välja den utrustning som kanske skulle behövas för specifika turer. Att köpa lättviktautrustning för en resa, utan att veta vad som händer i framtiden är lite jäkligt. Jag tog vad jag hadde i friluftsväg redan från början. Det blev då ett tält som väger kanske tre ggr så mycket. Det blev också en sovsäck beräknat till -12 grader, vilket är onödigt.
Så jag tog det med ro och funderade ut vad som värkligen behövdes i utrustning och gav mig i väg. Jag nådde mitt mål med min befintliga utrustning, utan att köpa nya prylar för resan. Det är jag glad för idag, men jag lovar att tället kommer snart att slängas på tippen och ersättas med ett nytt.
Då kanske vikten kommer ned ett par kilo...!
Jag tycker att ni som vill ut och cykla för första gången i många dagar, bör fundera och provpacka era utrustning flera gånger. Det finns möjligheter till förbättringar och viktminskning genom att ta reda på om du behöver prylen eller ej.
Har du redan friluftsutrustning, kanske som en normal människa äger, så ge dig iväg på ditt äventyr. Därefter om du vill göra om cykelresor, då vet DU vad som gäller, vad som måste till eller ifrån.
Kör stenhårt och öka!!!
Dan
Tung styrväska...
...skall du passa dig för. Till min senaste tur hade jag äntligen ersatt den otympliga, destabiliserande styrväskan med ett lätt "kartbord". Det som tidigare låg i styrväskan ligger nu i en midjeväska som antingen (under cykling) bärs runt midjan eller ligger på "pakethållaren". Bekväm lösning när man inte sitter på hojen men ändå vill ha sina värdesaker inom räckhåll (och under uppsikt).
Jag fick en trevligare färd både på och av cykeln.
Ha de'
T
...skall du passa dig för. Till min senaste tur hade jag äntligen ersatt den otympliga, destabiliserande styrväskan med ett lätt "kartbord". Det som tidigare låg i styrväskan ligger nu i en midjeväska som antingen (under cykling) bärs runt midjan eller ligger på "pakethållaren". Bekväm lösning när man inte sitter på hojen men ändå vill ha sina värdesaker inom räckhåll (och under uppsikt).
Jag fick en trevligare färd både på och av cykeln.
Ha de'
T
styrväska är oftast bra att ha
Om man inte packar ned för mycket i styrväskan är denna ett mycket bra hjälpmedel. Jag brukar ha en hel del saker i den som jag använder under tiden jag cyklar så att man slipper stiga av och rota i packningen. Om man t.ex. är snusare som jag och/eller gillar att äta då och då under själva cyklingen kan man ju förvara snus och godis och dylikt i styrväskan. Fast tyngre saker skall man ju inte lägga i den.
Allt är ju i och för sig en smaksak /Magnus
Om man inte packar ned för mycket i styrväskan är denna ett mycket bra hjälpmedel. Jag brukar ha en hel del saker i den som jag använder under tiden jag cyklar så att man slipper stiga av och rota i packningen. Om man t.ex. är snusare som jag och/eller gillar att äta då och då under själva cyklingen kan man ju förvara snus och godis och dylikt i styrväskan. Fast tyngre saker skall man ju inte lägga i den.
Allt är ju i och för sig en smaksak /Magnus