Vikt på gasoltub

Väg den när den är full, så får du reda på vad behållaren väger. När den är tom så väger den 230 gram mindre...bra att man undrar hur mycket som är kvar i den.
Jag menar alltså att du behöver en liten köksvåg...så kan du göra detta själv.
Det var inte svar på din fråga, men tips på hur man kan tänka kring en behållarens vikt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det beror på godstjocklek och den varierar mellan tillverkningsserier. Full väger en 450 kannister 667 g d v s 217 g tom en mindre väger dito. Benämningen tub gäller högtrycksatta gasoltuber i stål med vida högre tarravikter.

Jag känner inte till någon tub med 330g gas, men 230g resp 450g är vanligt förekommande. Enligt min lista väger en 450g tub 666g full, en 230g tub väger 382g full och en 100g tub väger 200g full. Så räkna bort gasvikten får du plåtvikten tom.

Senast ändrad:
Det kan som framgått variera lite. Väljer du MSR IsoPro (som IMHO funkar bäst i kyla), ser du alla mått och vikter under tekniska specifikationer i länken, men jag "översättar till metriska värden:
  • 110 g gas => 210 g brutto
  • 227 g gas => 372 g brutto
  • 450 g gas => 652 g brutto
Primus har lite andra värden, men vikterna för alla möjliga sorter finns på denna utmärkta sida.

Bilagor

• Screenshot_20240508-083933.png
    Screenshot_20240508-083933.png
    171.7 KB · Visningar: 167
Och;
om det nu skulle vara andrasiffran i gasbehållarens gramangivelse som trådstartaren fått till fel
och inte förstasiffran (vilket alla här naturligtvis antar) så har vi ju faktiskt Biltemas 300-grams miss-
foster 17-976 från Albanien också. [Den som påstås innehålla 75/25 % butan/propan enligt tryckt
märkning på behållaren - men som bara anges innehålla 90/10 % enligt skyddsdatabladet !?!]
Den har ju såväl annorlunda mått som vikter:

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolbehallare-300-g600-ml-2000046889
/Odd

Är det någon som vet vad en 330 grams 600ml väger när den är full och vad den väger när den är tom.
Tacksam för svar
Mina 330g har jag köpt på Granngården och vikten tom är 123g. Väggarna känns tunnare än de klassiska för uteliv. Om allt stämmer borde det vara 453g, kontrollvägde en den vägde in på 452g så det är väl hyggligt nära. Märket på dessa är Providus och ska ha blandningen 30% propan, 70% n-butan.

Med vänlig hälsning, Ingvar

Är det någon som vet vad en 330 grams 600ml väger när den är full
och vad den väger när den är tom. Tacksam för svar
OK, har nu botaniserat hos Grannen ... så nu tror jag att jag inser vad det var för gasolbehållare som
TS frågade om för en månad sedan. "330 gram" och "600ml" stämmer exakt in på de höga smala
s.k. "2204"-flaskorna! Och då är vi långt ifrån de vanliga knubbiga campingbehållarna med bland-
gas i... Och 2204 har alltid innehållit 30% propan samt är försedd med den vanliga Lindahlgängade
anslutningen, så att ansluta till våra vanliga slangförsedda gasolbrännare (ja, de direktmonterade
går att få dit de också - men vinglighetsfaktorn blir REJÄLT hög). Nedan har ni en bild på den be-
hållare (till höger) som Granngården hade och till vänster mitt taraviktsarkivexemplar från garage-
hyllan.

2204 har följande data:
Vikt fylld (utan plastproppen) ~455 gram
Vikt tom (taravikt): ~123 till ~125 gram
Gasolvolym: 600 milliliter
Gasolvikt: 330 gram
Innehåll: 30% propan och 70% butan
Behållaren är byggd av tunn stålplåt - dvs den är magnetisk...

2024-06-03 14;51 _IMG5219_DxO+Odd_small.jpg

Min personliga åsikt är att 2204-blandningen är perfekt till inverterad användning (Förutsatt
att man kör inverterat från första stund!) OM man kan lösa den lilla frågan om att stabilt ställa
flaskan på huvudet... Gasolblandningen 30/70 är mycket bra för vätskematat vintertid - under
resten av året är den fysiska utformningen bara till omotiverat gigantiskt besvär...
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips