Vikingarännet 2005

Så var årets skridskohöjdpunkt klar! Att det skulle vara så mycket vatten på isen kom i alla fall för mig som en överraskning, bitvis närmade sig vattendjupet 20 cm.

Annars full heder åt arrangörerna, att alls kunna genomföra ett Vikingaränn i år när så många andra lopp fått ställas in är duktigt.

Kört hårt nästa år, då blir det hårda kärnisar, medvind och solsken enligt vanligtvis välunderrättade källor.

Instämmer, jag var väldigt nära att ramla flera gånger genom den häftiga inbromsningen som vatten till fotknölarna ger upphov till. Såg några som fick sig ett dopp i vattenpölarna, inte roligt utan ombyte.

I övrigt ett trevligt arrangemang.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jepp, helt klart ett blött och besvärligt ränn!

Race report:
http://www.snabelslash.com/bo/?m=2&date=2005-02-19

6.jpg

/Bo

Det var ett härligt lopp! Bra stämning trots vattnet. Jag hade torra fötter ända in i mål, och får väl förlåta mina blytunga Garmondkängor för alla tidigare skällsord. Med damasker och minkolja, som sugit in i tre dar, höll det tätt!

Lite mindre vatten hade det nog varit åtminstone norröver om man inte gjort besiktningshål precis invid banan. Där tryckte det upp vatten.

/Ulf

(154/4.50.17, slog pers med mer än en timme!)

Skojjsigt

Jag är lite sliten idag men jag är imponerad över den positiva stämningen som fanns hos alla som åkte och arrangerade, såhär många glada människor på en dag e man inte van vid :D

(97/4.17.35, slog pers med 2.16!)

Vikingarännstatistik

Medeltider/mediantider/Bästa tid:

Tävlingsklass: 3:13:30/3:13:24/02:44:07
Herrar utan stavar: 04:49:48/04:45:46/03:10:50
Herrar med stavar: 05:19:42/05:21:18/03:10:52
Damer utan stavar: 05:36:26/05:36:04/03:43:26
Damer med stavar: 06:00:28/05:59:42/03:57:10

Någon annan får stå för tolkningar.

79 eller 80 km ?

I pendeltågsvagnen hem från Kungsängen i lördags var vi tre stycken åkare med GPS:er, och samtliga hade registrerat 79 km under loppet.
Har Vikingarännet någon officiell siffra på hur långt loppet var ?

Inte 80 km

Jag hörde speakern vid mål säga något om att loppet inte var riktigt 80 km. Det fattades en eller ett par kilometer (minnw inte riktigt vad han sa).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips