Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor?

Hejsan,

Har generellt sett svårt att hitta sköna skor och hade bestämt mig för att låta mina gamla kängor hänga med en säsong till med hjälp av lite Liquid Sole. Har också haft planer på att fixa en enkel lösning för djupare vad med hjälp av två packpåsar men tiden har runnit iväg så det har inte hunnits med.

Men häromdagen provade jag för skojs skull ett par jaktstövlar från Viking med höga skaft; Stryn GTX . Till min förvåning är de mycket sköna.

Nu väcks dock tvivlet om de är lämpliga som vandringskängor, främst med tanke på att de kallas jaktstövlar. Vad betyder det egentligen?

Och är det någon som har erfarenhet av dessa som just vandrarkängor på fjället?

De är så pass sköna så jag kommer nog behålla dem men tänkte att jag kunde kolla lite med er först så jag inte köper grisen i säcken. ..

//Lasse

Jag använder Viking Hunter High, den marknadsförs som jaktkänga men är fungerar som vanlig vandringskänga. Googla på de och jämför lite. Huvudsaken är att de passar just dig och känns bra, stabila och sköna att gå i precis som du beskriver.

..sent using tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack Thomas.

Jag har googlat men hittar inte så mycket info om just vandring.

De är som sagt mycket sköna men en farhåga är att de kanske är för mjuka i sulorna för att vara lämpliga för fjällvandring med 20kg packning?

//Lasse

Tack Thomas.

Jag har googlat men hittar inte så mycket info om just vandring.

De är som sagt mycket sköna men en farhåga är att de kanske är för mjuka i sulorna för att vara lämpliga för fjällvandring med 20kg packning?

//Lasse

Enklaste sättet är väl att testa, prova att trampa med kängan på en järnkula, tärning eller en sten i liknande format. Ett gammalt beprövat trick :)

Har du hunnit testa dem något mer och vad tycker du i så fall om dem?

Kort update: Gick igår Rockvallen-Ösjöstugan-Ramundberget-Rockvallen, ca 15km med lätt (8kg) packning.

Kängorna skötte sig utmärkt. Varken skoskav eller smärta någonstans i fötterna. Upplevde inte heller att sulorna är för mjuka. Tyvärr har det inte blivit någon tältning ännu pga regnet så jag vet inte hur kängorna uppför sig när jag har 20kg i ryggan.

/lasse

Med 20kg i ryggan och några dagars vandring så är det nog som jag misstänkte. Sulan är lite för mjuk för långa vandringar med tung belastning och jag kände på sista dagen att jag var lite "trött" i fotsulan.

Men de sitter fortfarande lika skönt så jag är, trots allt, nöjd. Det är sällan jag går mer än tre övernattningar ändå. Men vet man att man går längre sträckor med tung rygga så kanske man ska titta på några andra kängor.

/lasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips