viilket rep ska man ha?

Jaja, jag tog väll kanske i lite väl mycket. Embl, du behöver inte läsa igenom alla dina böcker, så viktigt är det inte. Lite nyfiken bara.


Eftersom vi inte tycks vara helt eniga om sakfrågan här på forumet (behöver tunga klättrare välja ett tjockare rep) skickade jag ett mail till några tillverkare. Har bara fått svar från BEAL än så länge. De skriver att dels testas ju repen med 80kg som vikt så väger man 90kg är inte det speciellt mycket mer tycker de. Sedan skriver de att man som tung klättrare "snarare ska leta efter ett rep med lågt fångstryck" än bry sig om diametern. Ni som kan era fångsryck vet att de tjockaste repen inte är de med lägst fångstryck.


Angående att det ska finnas klätterlitteratur som rekomenderar tunga klättrare att välja tjockare rep svarade representanten för BEAL så här "Jag har inte sett det själv och kan inte minnas att jag har läst det även då jag har plöjt de flesta av alla ref. böcker inom klättring. Men även om det skulle stå så någonstans så har man missat målet."
 
Det kanske inte är att förvåna att Beal inte tycker det spelar någon roll hur fort ett rep nöts ut.

Jag är en kalenderbitare av absurda mått och vet att fångrycket är nästan oberoende av tjockleken, förutom att de allra tunnaste repen brukar ha höga fångryck

För Beal är siffrorna:

joker 9.1 mm 7,90 -- 8,10 kN
stinger 9.4 mm 7,60 - 7,80 kN
booster iii 9.7 mm 7,00 - 7,20 kN
tiger 10 mm 7,50 - 7,60 kN
flyer ii 10.2 mm 7,25 - 7,40 kN
edlinger 10.2 mm 7,8 - 8 kN
top gun 10.5 mm 7,35 - 7,40 kN
apollo ii 11 mm 7,50 - 7,60 kN


För minimalt fångryck skall man alltså välja booster iii (9.7 mm) eller Top gun (10.5 mm)
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om detta med tunga klättrare och tjocklek på rep. Kan man inte se det så här:

Säkerhetsmässigt är det inga större problem om man inte väger över 150 kg eller så. Repet går inte av i första taget även om det är ett singelrep runt 9 mm.

Fångstryck är en viktig faktor. En tyngre person som gör ett 4 m ledfall bygger upp mer rörelseenergi som ska tas upp. För att inte skada sig måste energin tas upp långsamt.

Sist kommer kostnad och livslängd. Ett tunt rep slits fortare. Tål färre faktor 1 fall och tappar sin elasticitet fortare med upprepade fall. En tyngre person borde slita ut repet än fortare, så den bästa combon bör vara ett tjockare rep med hög elasticitet. Speciellt om man tänker pressa sig och räknar med en del fall.

Själv har jag dock valt ett tunt singelrep på 8,9 mm, trots mina knappa 90 kg i strumplästen. Jag vill att det ska fungera i bergen, på is, mix, glaciär. Och då blir vikten en viktigare faktor än antalet faktor 1 fall det klarar. Det går många urborrade tandborsthandtag på ett par mm över 60 m. Då får jag klättra efter de begränsningar repet har och ta kostnaden om jag sliter ut det tidigare.
 
Spelar det så stor roll rent säkerhetsmässigt med repval? Oavsett vad man väger. Utöver att det inte är helt utslitet och är utformat för trad, sport eller vad man nu ska ha det till?

Mitt första rep för ett år sedan var ett Beal Top Gun. I efterhand tycker jag det var alldeles för tjockt och kostade alldels för mycket. Nu efter att två personer vägrat klättra på det gamla repet köpte jag: http://www.bananafingers.co.uk/beal-edlinger-60m-p-247.html det lär ju inte slitas ut dubbelt så snabbt som det dyrare repet. Och har redan räddat mig vid flera tradfall :) Har svårt att tro att det det kan vara värt att lägga dubbelt så mycket pengar som en del rep kan kosta, om man inte av någon grund är ute efter något väldigt specifikt....
 
Hasselabon: Kul att du hörde med Beal! Bra svar också!

Lite så... Många bromsar vill ha rep mellan 9-11 mm, eller 10-11mm (grigri). Så säkerhetsmässigt bör vi anpassa repen efter våra bromsar (och klämmor och trissor) i första hand. I vissa fall är det fördelaktigare med ett tjockare rep (när vi slänger oss över vassa kanter) eller tunnare rep (när vi har dåliga säkringar) eller impregnerat rep (när vi klättrar i blött) eller slitstarkt rep (när vi topprepar).
Angående att repen skall hålla länge tror jag en repsäck och försiktigt handhavande förlänger repet mycket mer än vilken sorts rep vi köper, dessutom är jag av åsikt att vi ska byta rep ibland. Läskigt när vi ser utomhusrep som ser ut som om de är stulna ifrån klätterlabbet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips