Vifta liv i elden ?

Alla som tänt en eld har väl upptäckt att man ibland behöver "blåsa liv" i elden ibland.
Har själv använt med framgång: kartan, hatten,tidning, liggunderlag,frisbee, har även testat en metallskodd slang som man blåser i.
Alla vet ju att det brukar hänga en blåsbälg bredvid braskaminer på väggen i husen.
Men en sån kan man ju inte släpa på, så jag tänkte konstruera en ihopfällbar "solfjäder" ni vet en sån där veckad grej man viftar med framför skallen om man är en Japansk Geischa (vet ej stavning)
Kan de va nåt o tänka på? Tillverka i lätt material, stoppa i byxbälgfickan.
Eller brinner era eldar utan "blåsningar"
Har ni ngt bra tips istället för ovanstående, jag vet 1000 l bensin sätter fart på skiten, men de va inte de jag mena....
Undrar peter

Lägga sig ner och blås själv funkar nog bäst.
Dessutom skapar det ingen extra vikt i ryggan....

Vintertid brukar man ju ha med sig en hajkbricka att ställa köket på och den kan ju även användas till att vifta på elden med men jag upplever att alla såna tingestar är svåra att hantera så att man får blåsten på exakt rätt ställe.

Nä, blås själv på elden (glöden) så slipper du dra med dig extra grejer på fjället.

Om man behöver blåsa så har man nog gjort något fel. Om man inte gräver ned elden eller gömmer den bakom stenar, så skall man inte behöva blåsa.

Om man behöver blåsa så har man nog gjort något fel. Om man inte gräver ned elden eller gömmer den bakom stenar, så skall man inte behöva blåsa.
Mja, "gjort fel" är kanske väl hårda ord. Oftast blåser jag om jag låtit elden halvslockna, t ex för att ge bra grillglöd. Sen lägger jag på och blåser liv i elden igen när jag ska koka kaffe. Hade jag eldat i drag så hade grillglöden gått ut illa kvickt eller flammat upp till eld igen, båda icke önskvärda.

Att elda i rejält lä tycker jag ofta är bra, om det t ex är brandrisk eller blåser hårt. Men det är klart att jag försöker låta bli att innesluta elden helt, bl a för att det blir så svårt att styra röken då (och isåfall blåser den ofelbart på mig, det vet alla!).

Aldrig sett nåt behov av en solfjäder/bricka att fläkta elden med. Å andra sidan har jag stora lungor...

Näe, det är inte så jag menar att elden dör om jag inte blåser på den, jag menar att det sätter lite fart på elden tex.vis när man nyss lagt på lite för tjocka vedträn, eller man vill att det ska brinna lite bättre.
En eld måste ju "underhållas", tex med tunn ved underifrån ibland, man måste flytta om vedbitarna så att det ska brinna som man vill. Vedbitar som ligger utanför måste flyttas in elden, det gör väl alla? Det är ju inte att bara tända en eld så kan man "somna in" o strunta i allt, eller hur?
Har tänt eld sen barnsben, född 1959, tände eld på järnvägsområdet i en stad när jag var 9 år, usch vilken dumhet !, men sedan dess har det blivit under kontrollerade former ute i skogen som lägereld, vinter som sommar. Är nu 49 år , så jag tror att jag vet vad jag pratar om....
Och på tal om att blåsa med lungornas hjälp så stämmer inte det att det är en smidigt sätt, man får rök i ögonen lätt, svedda ögonbryn, hår, näe enklare att vifta liv i elden tycker jag iallafall.

peter

Och på tal om att blåsa med lungornas hjälp så stämmer inte det att det är en smidigt sätt, man får rök i ögonen lätt, svedda ögonbryn, hår, näe enklare att vifta liv i elden tycker jag iallafall.
Nämenvaf...

Du får ju inte stoppa skallen i elden, då blir du av med ögonbrynen och håret. Har du inte lärt dig det på ett helt livs eldande? Själv lärde jag mig det när jag eldade spraylack (direkt från sprayflaskan) ned mot ett hörn. "Backfire" var ordet... Jag var väl tio år.

Rök i ögonen förstår jag inte heller. Jo, om man försöker blåsa snett uppifrån, då driver röken mot en. Om man kryper riktigt lågt och blåser horisontellt så måste det svarva väldeliga för att man ska få rök i ögonen. Eller blåsa för klent...

Det där viftandet är dålig eldningskultur. Sitta där och vifta, pffft. Ska de va nåt?

(enda gångerna jag tycker det är jobbigt att blåsa är när veden är sur, så man får blåsa och blåsa för att få det att ta sig i större ved än knaster. Då kan man få huvudvärk av allt blåsande. Men vifta? Över min döda kropp.)

OK då. Ett sittunderlag brukar räcka att vifta med. Men det är över min döda kropp!

Nämenvaf...

Du får ju inte stoppa skallen i elden, då blir du av med ögonbrynen och håret. Har du inte lärt dig det på ett helt livs eldande? Själv lärde jag mig det när jag eldade spraylack (direkt från sprayflaskan) ned mot ett hörn. "Backfire" var ordet... Jag var väl tio år.

Rök i ögonen förstår jag inte heller. Jo, om man försöker blåsa snett uppifrån, då driver röken mot en. Om man kryper riktigt lågt och blåser horisontellt så måste det svarva väldeliga för att man ska få rök i ögonen. Eller blåsa för klent...

Det där viftandet är dålig eldningskultur. Sitta där och vifta, pffft. Ska de va nåt?

(enda gångerna jag tycker det är jobbigt att blåsa är när veden är sur, så man får blåsa och blåsa för att få det att ta sig i större ved än knaster. Då kan man få huvudvärk av allt blåsande. Men vifta? Över min döda kropp.)

OK då. Ett sittunderlag brukar räcka att vifta med. Men det är över min döda kropp!

Ha ha ha ha du är en frisk o kul kille, klart jag inte inte stoppar in huvudet i eldhelvetet, för f-n.
Viftandet är faktiskt en utbredd kultur i norden sen flugorna anlände, sen kom elden...
Ja ja skämtar, men tycker viftandet är enkelt o smidigt sätt o få fart på elden , än o leka indian o ligga på alla fyra o pusta,aldrig, host, host, över min döda kropp...
Men du fortsätt berätta hur du håller brasan vid liv, jag läser...
peter

Nämenvaf...

Jag skrattade inombords åt din text:Det där viftandet är dålig eldningskultur. Sitta där och vifta, pffft. Ska de va nåt?
Det var väldig roligt , det där "pffft"" va kul, illustrerar verkligen dig !
Du kan uttrycka dig i text, kom med mer invändningar mot mitt inlägg...
peter

Jag skrattade inombords åt din text:Det där viftandet är dålig eldningskultur. Sitta där och vifta, pffft. Ska de va nåt?
Det var väldig roligt , det där "pffft"" va kul, illustrerar verkligen dig !
Du kan uttrycka dig i text, kom med mer invändningar mot mitt inlägg...
peter

Fantastiskt!!! Den förste på utsidan som tål att skämtas med!! Du borde få 100 kottar som belöning! (eller en viftare)

Kul ! Tack!

Fantastiskt!!! Den förste på utsidan som tål att skämtas med!! Du borde få 100 kottar som belöning! (eller en viftare)
Jo jag tål att skämtas med, vill ha ros men även ris för mina inlägg
Hade en skogskompis i många år som när var ute så smågnabbade vi om kartläsning, kompasskurser, kamerateknik, ja allt möjligt, men vi var bästa vänner och jag tycker om att andra har andra stilar än vad jag har.
Den kompisen finns tyvärr inte längre, saknar honom, då det nästan var den ende som hängde med ut i skogen.
Peter

Den främsta anledningen att vifta (eller blåsa) är väl att man vill få glöden hetare än vad den är (det är ju det viftandet gör, man tillför extra syre så det blir varmare).

Och det ska man ju inte behöva göra om man har gjort rätt. Men ibland gör man fel, eller missbedömer hur fin ved man behöver, och då kan det behövas. Men som sagt var, i de flesta fall så funkar det bra att blåsa.

Jag brukar vända bort huvudet vid inandningen och sen kisa eller nästan blunda när jag blåser för att indvika att uppvirvlande skräp och rök hamnar i ögonen (jobbigt när man har linser). Men jag vet scouter som brukar ha med sig simglasögon för att slippa rök i ögonen.

Min rullbara skärbräda, bl a, är lätt att använda som tub och få ner syret till där det behövs utan att vifta och med behållna ögonbryn....
//J

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg