ViewRanger på smartmobiler

Jag undrar om någon här på Utsidan har provat GPS-appen ViewRanger på tex Android-mobil? Chris Townsend använde den med HTC Desire under sin vandring i USA i somras. Han var nöjd och använde till att lokalisera när det var svårt med kartan. Jag blev lite överraskad att Chris tyckte det funkade bra med ViewRanger och HTC Desire.

Hittade en tråd på en brittisk hemsida (AT Magazine) där han besvarade frågorna om hur användningen av ViewRanger samt om batteritiden.

Jag tycker det låter intressant eftersom jag själv har en Garmin Oregon 300 och batteritiden är tyvärr kort på den, typ 9-10 timmar. Mycket sämre än min gamla Vista CX. Så jag tycker det blir ingen skillnad mellan en smartmobil och Oregon. Det blir ju på ett sätt enklare att använda sin smartmobil och ha extra batterier och därmed minska på sin packning. Om jag fattar det rätt så kan man ju spara kartan på minneskort och vid byte av ny mobil så kan man överföra kartan. Det kan man inte riktigt med Garmin utan man måste låsa upp det etcera.

Jag har alltid papperskarta och kompass med mig på mina turer...Men det kan ju vara bra ibland att lokalisera vid uselt väder eller för att undersöka nån detalj tex höjdskillnad.

Vad tror ni om det?
 
Tack för tipset.

Tycker det verkar lovande. Jag har laddad hem en provversion av gröna kartan för mitt område - vet inte hur länge man får använda det.

Det är smidigt att komma igång med kartorna och att panorera flyter bättre än med andra appar jag provat. Sen att det finns gröna kartan och fjällkartan är ju väldigt bra. Vet inte vad dom kostar, och om det är värt så mycket pengar för mig när jag inte har en vädertätad telefon och bättre batterier eller någon form av sol-laddare. Men gröna kartan för närområdet är ju helt klart intressant.
 
Kul att du betraktade inlägget som tips :)

Jag ska också prova appen men inte nu utan innan nån tur på Skåneleden till våren. Då ska jag testa appen och nån karta. Jag ska undersöka närmare hur det fungerar med karthanteringen. Om man kan behålla digitala kartan som man har köpt när man byter till ny mobil. Det skulle spara en hel del pengar. Android-versionen har precit kommit ut, tror det var från i höstas så appen är relativt ny. Men att Chris Townsend tyckte att appen fungerade bra på hans tur är ju ett gott tecken.
 
Jag har kollat upp VewRanger och det ser ut att vara ett jättebra program. Townsend är ju en ingen gröngöling direkt men jag tycker inte att telefonen är tillräckligt robust och pålitlig.

Jag har användt Android med nav-program (främst med Orux Maps) i ett år och det funkade jättebra på många sätt, men telefonen har några tunga nackdelar som gjort att jag har skaffat en Garmin.

- Går sönder om den tappas, eller av fukt, t.ex p.g.a. dåligt/skadat fodral.
- Batteritiden är dålig, speciellt om telefonen inte är i flygplansläge. I kyla blir batteritiden riktigt dålig.
- Är det riktigt kallt blir telefonens funktion opålitlig och skärmen seg trots bra batteri.
- Omöjlig att styra med handskar på, (fast jag blev rätt bra på att trycka på skärmen med näsan)

Och telefonens fördelar:
+ Mycket bättre skärmstorlek och upplösning ger bra överblick.
+ Stort utbud av appar. Konkurrens ger bra produkter.
+ Mycket bra funktionalitet med uppkopplade appar/tjänster t.ex c:geo om man gillar geocaching.
+ Man är inte låst till gpstillverkarens eget kartmaterial.
+ Man behöver bara ha med sig en pryl.
 
Senast ändrad:
Jag har börjat testa ViewRanger lite (fast på Nokia -Symbian^3), tycker det känns väldigt lovande. Jämfört med Pathaway som jag också använder så upplever jag ViewRanger som smidigare och något stabilare. Båda systemen är rejält funktionsspäckade och erbjuder det mesta, men ViewRanger har smidigare gränssnitt och visar Lantmäteriets terrängkarta snyggare, på större del av skärmen (i alla på Nokia N8 som jag kör, jag har inte lyckats få Pathaway att dölja "Val/Tillbaka-fältet" längst ner. Men det är säkert annorlunda på andra mobiler?)

Men det skiljer ju en del i karthanteringen; Pathaway samarbetar med X-traverse och erbjuderbl.a. hela sveriges terrängkartor on-line. Pathaway har också verktyg för att lägga in och rektifiera vilken kartbild som helst, t.ex. en skannad papperskarta.

Till ViewRanger å andra sidan kan man köpa loss delar av terrängkartan, som laddas ner och lagras lokalt. Dyrare för större områden förstås, men å andra sidan med tryggheten att man inte är beroende av nätkontakt eller en oviss uppsättning cachade kartor. (Ungefär som att köra Garmins friluftskarta i mobilen mha Garmin Mobile XT alltså, men det utmärkta alternativet vill ju Garmin inte saluföra..)

Summa summarum; jag tror ViewRanger är ett riktigt trevligt alternativ för terränkartor i mobilen när man ska röra sig i begränsade områden som man planerat i förväg och vill investera i kartmaterial för.

Ett par skärmdumpar - överst ViewRanger sedan Pathaway och sist båda programen med respektive verktygslist aktiv:
 

Bilagor

  • scr000038.jpg
    scr000038.jpg
    175.9 KB · Visningar: 3,975
  • scr000039.jpg
    scr000039.jpg
    161.5 KB · Visningar: 3,815
  • scr000040.jpg
    scr000040.jpg
    170.7 KB · Visningar: 4,008
  • scr000041.jpg
    scr000041.jpg
    155.9 KB · Visningar: 3,833
Senast ändrad:
Köpa kartor?

Tack för skärmdumparna. De var intressanta att titta på. Jag tycker det såg bra ut på de med Viewranger. Det kan vara något för mig. Jag har Samsung Galaxy S.

Hur fungerar det med att köpa kartorna gällande Viewranger? Hur mycket fick du betala? Köpte du via Viewrangers webbplats?
 
Att välja och köpa kartor var smidigt; man laddar ner ett program till PC'n som visar översiktskartan (1:100 000) över hela Sverige och ett 10km-rutnät som man använder för att markera de delar man vill köpa. Just nu verkar det som om de första 10 kvadratmilsrutorna kostar £15, 11-30 kvadratmil kostar £23, 31-60 = £34, 61-150 = £60, 151-300 = £105, >300 = begär offert.
När man är klar skickas valt område (eller områden, om de inte är sammanhängande) till ViewRanger, som returnerar en nedladdningslänk för kartmaterialet.
 

Bilagor

  • view.jpg
    view.jpg
    280.7 KB · Visningar: 4,239
Tack igen!

Jag har tittat runt lite mer på Viewrangers webbsajt. Har även tittat på priserna. Synd att svenska kartor kostar mer än andra länder tex franska med skala 1:100 000 - kostar drygt 500 kr för hela
landet vilket är ju förmånligt. Jag ska till franska nationalparken, Vanoise, i sommar och det kan bli ett utmärkt tillfälle att testa appen + kartan ute på fältet. Även om det kostar. Jag får se framöver. Men det blir iaf ett test på hemmaplan senare i våren.
 
detaljrikedom på fjällkartan

Jag har börjat testa ViewRanger lite (fast på Nokia -Symbian^3), tycker det känns väldigt lovande. Jämfört med Pathaway som jag också använder så upplever jag ViewRanger som smidigare och något stabilare. Båda systemen är rejält funktionsspäckade och erbjuder det mesta, men ViewRanger har smidigare gränssnitt och visar Lantmäteriets terrängkarta snyggare, på större del av skärmen (i alla på Nokia N8 som jag kör, jag har inte lyckats få Pathaway att dölja "Val/Tillbaka-fältet" längst ner. Men det är säkert annorlunda på andra mobiler?)

Men det skiljer ju en del i karthanteringen; Pathaway samarbetar med X-traverse och erbjuderbl.a. hela sveriges terrängkartor on-line. Pathaway har också verktyg för att lägga in och rektifiera vilken kartbild som helst, t.ex. en skannad papperskarta.

Till ViewRanger å andra sidan kan man köpa loss delar av terrängkartan, som laddas ner och lagras lokalt. Dyrare för större områden förstås, men å andra sidan med tryggheten att man inte är beroende av nätkontakt eller en oviss uppsättning cachade kartor. (Ungefär som att köra Garmins friluftskarta i mobilen mha Garmin Mobile XT alltså, men det utmärkta alternativet vill ju Garmin inte saluföra..)

Summa summarum; jag tror ViewRanger är ett riktigt trevligt alternativ för terränkartor i mobilen när man ska röra sig i begränsade områden som man planerat i förväg och vill investera i kartmaterial för.

Ett par skärmdumpar - överst ViewRanger sedan Pathaway och sist båda programen med respektive verktygslist aktiv:

Har du provat fjällkartan på Viewranger? I så fall-hur blev detaljrikedomen? Jag var inne på Viewrangers hemsida och markeade de rutor jag skulle beställa, men precis innan jag klickade på "köp", så såg jag att detaljrikedomen inte alls var som på pappersversionen av fjällkartan.Gäller denna brist bara på hemsidan? Jag menar, blir det full detaljrikedom när man laddat ner kartorna?
 
Har du provat fjällkartan på Viewranger? I så fall-hur blev detaljrikedomen? Jag var inne på Viewrangers hemsida och markeade de rutor jag skulle beställa, men precis innan jag klickade på "köp", så såg jag att detaljrikedomen inte alls var som på pappersversionen av fjällkartan.Gäller denna brist bara på hemsidan? Jag menar, blir det full detaljrikedom när man laddat ner kartorna?

Viewranger har inte digitala fjällkartan-serien. Bara terrängskartor. Det är precis samma som i papperskartor. Men du skulle kunna ta kontakt med Viewranger och fråga om de kan även släppa fjällkartserien. De brukar vara snabba på att svara på frågor.
 
detaljrikedom fjällkartan

Viewranger har inte digitala fjällkartan-serien. Bara terrängskartor. Det är precis samma som i papperskartor. Men du skulle kunna ta kontakt med Viewranger och fråga om de kan även släppa fjällkartserien. De brukar vara snabba på att svara på frågor.

När jag tittat på skärmdumparna du laddat upp så har de ju faktiskt höjdkurvor etc. Kanske är det så att den kartan man använder på Viewrangers hemsida för att välja vilka "rutor" man ska köpa är av sämre kvalite (mindre detaljrikedom)?
 
detaljrikedom fjällkartan

Viewranger har inte digitala fjällkartan-serien. Bara terrängskartor. Det är precis samma som i papperskartor. Men du skulle kunna ta kontakt med Viewranger och fråga om de kan även släppa fjällkartserien. De brukar vara snabba på att svara på frågor.

Jag fick precis ett mail ifrån Metria där de skriver så här: "Lantmäteriets Fjällkarta är densamma oavsett om den är tryckt eller om den är i digitalt format. Gröna kartan är densamma som Terrängkartan och Terrängkartan slutar vid fjällvärlden där då Fjällkartan tar vid istället".

Jag funderar på att att använda deras app "sesverige" i min android. Då verkar det i alla fall som man får en "äkta" fjällkarta. Har du ngn erfarenhet av sesverige-appen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
QTP Viewranger revisionshistorik Navigering 1
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...