Vietnam, Kambodja, Laos och Velotraum

Hej!
Första frågan gäller lämplig tidpunkt i rubr länder för att undvika hetta och regn. Någon som har erfarenhet eller lämplig länk?

Andra frågan avser den tyska cykeln Velotraum. Jag mötte några tyskar i somras som talade sig varma för Velotraum. Någon som har erfarenhet av märket?

http://www.velotraum.de
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ang so Asien

Instämmer i vad Magnus skriver. Avståndet mellan Kambodja och norra Vietnam och Laos är kanske inte så långt men det kan skilja mycket i temperatur och luftfuktighet pga av det veckade landskapet som skapar lokala vädersystem samt höjdskillnaderna. Cyklat runt i dessa länder två gånger och I Vietnam var det mer trafik på vägarna och tuffare attityd. Det var iofs strax före kinesiska nyåret då ca halva befolkningen reser till sina hemorter. Numera är trafiken ännu tätare så undvik veckan före/efter och välj gärna andra vägar än highway 1.

Traffat flera tyskar med överlastade Velotraum cyklar men inte hört någon som varit missnöjd. Som Thorn, Surly, Soma och snart sagt alla cyklar i det prissegmentet har de svetsade ramar som tillverkas i Taiwan. De flesta görs av Maxway eller spin-off företag så skillnaderna i kvalitet är obetydliga. Möjligen har Velotraum (ev även Thorn) lite högre finish för de pulverlackar sina ramar i Europa och ev gör lite efterarbete och pålödning av detaljer. För jag vet att andra tillverkare tidigare köpt ramar av dem och att de då skickades olackade.

Tänkte du skaffa en drömcykel och har råd finns det fortfarande många som fortfarande tillverkar måttbeställda och muffade ramar. Bra om om du avviker från normen men de är för den delen inte mer hållbara. Du kan dock välja rörsats (och där med välja egenskaper), lödda detaljer, muffar, lack osv och får en betydligt vackrare och helt unik cykel.
 
Vi har rest runt i Laos, Kambodja och södra Vietnam (med buss och båt) under februari och mars vid flera tillfällen och under dessa tillfällen har temperaturen varit behaglig. Temperatur och luftfuktighet varierar mycket, men regn har vi bara träffat på vid ett tillfälle i Vientiane i Laos i feb och då var även lokalbefolkningen förvånad. Bra info tycker jag att man hittar på resesidor på nätet. / Sofia
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips