Via lara, Nissedal

Hallo...

Är det krångligt att hitta insteget till Via Lara utan förare? Jag har läst någonstans att det kan vara lite svårt att se ledens sprickor från insteget och att det är lätt att råka hamna in på Sternschnuppe.

Det enda jag har kunnat googla fram om vägbeskrivning till leden är "Fra parkeringsplassen gå helt ut til høyre kant av veggen langs en kronglete sti. Et solid (dobbelt)riss løper opp gjennom hele veggen, fra punktet der stien plutselig stopper."

Har någon en bättre beskrivning och vill dela med sig?

Tackar på förhand.
 
Ja, det er litt kranglete. Det er et par år siden jeg har vært der, og stien kan ha forandret seg siden da.
Stien kommer opp til veggen litt tidligere enn innsteget. Du fortsetter i kanten vegg/skog videre innover, og vil etterhvert komme til risset du følger oppover. Problemet første gangen syntes jeg besto i å finne hvilket riss, for veggen er enorm, og det finnes noen å velge i mellom...

Don't worry. Du kommer helt sikkert ikke til å bli alene i Nissedal. Det er bare å spørre andre klatrere om råd. "Alle" som er der har gått Via Lara en gang.

Førere finnes her, men bare for midtre del av veggen

http://www.steepstone.com/topo/nissedal/Hegefjell.asp

God tur!


[Ändrat av snurr 2005-07-05 kl 09:01]
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Gjorde Via lara för några år sedan, vi valde fel riss i början och hamnade på osäkrat sva, vi vände och gick längre åt höger längs väggen, här var det betydligt mera uppbrutet och lättare klättring, en repa senare och efter några meters travers åt vänster var vi sedan inne i dom riktiga sprickorna, dom kan man inte missa, sedan var det bara 10 repors njutning.

Hälsningar,

Johnny
 
Från campen går du bort mot fjellets högra del på någon av stigarna (det finns flera att välja på), vilken du väljer spelar ingen roll alla kommer upp till väggen. Följ sedan väggen mot höger. När stigen tar slut är du framme. Det är ingen risk att gå förbi då det helt enkelt inte finns någon stans där den skulle kunna fortsätta, bara ett jättestort sva. Tittar man upp mot väggen ser man två spricksystem. Ett jättestort modell klyfta i väggen till höger. Något till vänster om detta så ser man sprickorna som utgör Via Lara. Första replängden kan vara något diffus och svårsäkrad även om klättringen är mycket lätt, klättra snett upp till höger så kommer du på starten på sprickorna. Härifrån är det bara spikrakt uppåt med en enda lite brasklapp. Det tydliga spricksystemet slutar ca. en replängd under toppen, fortsätt bara uppåt via div. fromationer. Ett par vänner till mig som gjorde Via Lara som första långtur fattade inte alls vart de skulle här och gjorde en 50 meters travers rakt vänster. Detta rekomenderas inte annat än om man vill prova på riktigt dåligt säkrad klättring på lös klippa med ett fruktansvärt repdrag.
Klättra lungt/Ted
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips