Vettigt sätt att recykla frityrolja???

Låter inte särskilt snällt mot ett elektroniskt styrt högtrycksinsprutningssystem.
Men fungerar säkerligen utmärkt i en gammal rent mekanisk dieselmotorkonstruktion.
För att inte tala om en tryggt dunkande tändkula...


Köpte den med 20 000 mil, sålde den med 49 000. Inga problem me insprutet. Den drog som lägst 0,37 l/mil, blandad körning. Jag körde aldrig på ren frityrolja, blandade i ca 25% frityrolja, ca 2-3 liter benisn (om jag hade i frityrolja), o resten diesel från macken.
 
Kollade på kommunens återvinningscentral idag;
det fanns en stor cistern för "spillolja" (begagnad fordonssmörjolja alltså) och sedan
så fanns det några olika 200L-fat märkta med diverse olika beg-oljefraktioner
bland vilka ett var märkt med "begagnad stek- och frityrolja".

Så det är väl bara att hälla sin beg. matolja där, och sin beg. motorolja i cisternen
så har man både re-cyklat, sop-sorterat och varit 21:a millenieduktig… ;-)
 
Kollade på kommunens återvinningscentral idag;
det fanns en stor cistern för "spillolja" (begagnad fordonssmörjolja alltså) och sedan
så fanns det några olika 200L-fat märkta med diverse olika beg-oljefraktioner
bland vilka ett var märkt med "begagnad stek- och frityrolja".

Så det är väl bara att hälla sin beg. matolja där, och sin beg. motorolja i cisternen
så har man både re-cyklat, sop-sorterat och varit 21:a millenieduktig… ;-)

Ett av nyorden (som jag inte hunnit höra någon enda gång under året 2019) är tågskryta - en uppföljare till flygskam....
Finns även smygflyga (vilket jag trodde var något från kalla kriget)...

/Patrik
 
Mycket bra och relevant fråga!


Jag kan förstå att frågan låter skruvad, men jag skaffade en fritös med olja under hösten, nu har jag X antal liter frityrolja som spelat ut sin matlagningseffekt, så att säga.

Finns det inget bättre sätt än att slänga flaskorna som "brännbart" eller kolla upp om det finns någon bekant som har en båt med tändkula (de brukar gå på vad f*n som helst!)

Eller ska jag skaffa en gammal moped och oljeblanda bensinen med den oljan :-/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.