Verktyg och första förband vid fjällvandning

Ah... Apoteket avser med kirurgtejp tunn, vit tejp. Jag tänker på leukoplasten, alla jag känner kallar den helt enkelt för kirurgtejp. ;-)

Jag använder denna: http://www.apotea.se/leukoplast-porös-häfta-2-5cm-x-5-m i bredden 2,5. Jag tycker att den bredare varianten är för bred. Personligen skulle jag inte använda den för att linda en stukad fot, helt enkelt för att den klistrar fast så hårt och därmed torde vara ont att ta bort från en smärtande fot. Jag tror att den elastiska bindan får vara kvar i kitet ett tag till.

Leukoplasttejpen är betydligt bättre än vit idrottstejp för att tejpa fötterna. Testade vanlig idrottstejp en gång, och efter en halv dags vandring började tejpen knöla ihop sig. Leukoplasten däremot håller skavsåren borta och sitter som sten i uppemot 5 dagar, fotsvett och blöta vad till trots!
 
Gick och mätte min tejprulle, den är exakt 1,5 tum eller ca 3,7 cm (vilket låter ana ett icke-metriskt tillverkningsland ;)). Vill inte gärna ha smalare, om den skall duga till mina användningsområden.
Det finns visst idrottstejp i skiftande kvalitet, jag har råkat ut för både en som lossnade för snabbt, och för en som "läckte" klister i sådana mängder att sockorna fastnade. Men det var i samband med "nödköp" av okända märken. Mitt säkra kort är "Strappal", köpt på Apoteket. Sitter kvar i flera dagar, i bästa fall en vecka, när jag tejpat hälarna för utförsåkning, fast jag duschat med den varje kväll. Ändå helt "torr" på ytan.

Men jag har nyligen "blivit med" smala/tajta alpina skor och därmed ett ev. behov att småtejpa t ex enstaka tåknölar med något "silkigare", tunnare och mer eftergivligt - därav frågan. Får nog helt enkelt testa :).
 
Tejp sätter man ju runt bränsleflaskan.

Brukar ha ett litet ark med tråd till kläder, det som man får med när man köper fjällräven. Funkis polyestertråd till vanliga tyger. Tejp på laminat. Har lindat 10 meter grov (#20 typ) nylontråd runt ett annat ark. Har med två #6 nålar och två #3 nålar, båda mellanlånga, samt en fingerborg. Antalet nålar är bara för att nån alltid försvinner. Fingerborg bara för att jag inte kan sy för hand utan. Har använt snusnäsduken som lapp en gång, bra skit. Tandtråd är säkert jättebra att sy med, men jag använder ju plackers så det blir så många om man ska kunna sy nåt.

Har lagat kläder och tältkåta med dessa verktyg/materiel, inte behövt mer.

Första förband har jag en liten väska köpt för hundra år sen i longyearbyen, har kompletterats efterhand, men det är väl mest skavsårsplåster, skavsårstejp och huvudvärkstabletter som gått åt. Har även imodium och semper vätskeersättning med. Det sista är underskattat. En grej jag aldrig trodde jag skulle behöva använda var såna där paraffinkompresser till brännskador, det var en donna som hällde kokande vatten på handen under en vintertur, då var de kompresserna guld värda, så att inte täckförbandet kletade fast i såret.

Nödfilt är väl förpassat till kuriosa nuförtiden? Alla har väl sovsäck? Känns märkligt att slänga in nån i en plastpåse om de blir kalla. Förstärkingsplagg, sovsäck eller riktig vindsäck känns ju rimligare.
 
Finns det någon fördel med färdigköpta vätskeersättningstabletter, jämfört med egenblandad socker-salt-lösning? De som innehåller rismjöl tåldes inte så bra av mina barn.
 
Finns det någon fördel med färdigköpta vätskeersättningstabletter, jämfört med egenblandad socker-salt-lösning? De som innehåller rismjöl tåldes inte så bra av mina barn.

semper är pulver. Vet ej om de innehåller rismjöl, men det är ju för spädbarn. De innehåller ju mycket mer än socker-salt, de är ju mycket nogrannt testade.
 
Finns det någon fördel med färdigköpta vätskeersättningstabletter, jämfört med egenblandad socker-salt-lösning? De som innehåller rismjöl tåldes inte så bra av mina barn.

Just tabletterna vet jag inte. Men färdiga vätskeersättningar i pulverform, t.ex. Dalblads innehåller även C-vitamin och smaksatt med något god smak. Kanske kan vara lättare att få i ett barn om det smakar gott. Tror även Resorb har C-vitamin och god smak. Men det var kanske dem som hade rismjöl i sig..?
Nackdelen är väl att de är dyrare än egenhändigt tillverkade lösningar..
 
Semper: Glukos, natriumcitrat, kaliumklorid, natriumklorid och zinksulfat.
Resorb: Glukos, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumvätekarbonat), natriumklorid, kaliumklorid, arom, sötningsmedel sackarin

Ok, det skulle väl vara lite kaliumsalt och (i fallet Semper) zink (vad det nu gör för nytta). Å andra sidan slipper jag gärna bikarbonat, "arom" och sackarin. Uppenbart skall man välja Semper, om man nu inte orkar blanda själv.

Optimal sammansättning av ORS-lösning enligt WHO/Unicef, mmol/l
Glukos 80-110*
Natrium 60-90
Kalium 15-25
Citrat 8-12
Klorid 50-80
Total osmolalitet 200-330
*) minst samma koncentration som natrium

(Resorb har även en version med rismjöl, Semper - med mjölksyrabakteriekultur.)
 
Har aldrig varit med om att behöva klippa naglarna under veckolånga turer. Och kniven funkar utmärkt, om det skulle bli nödvändigt. Det gäller att finslipa lite försiktigt med stöd mot tummen - inte SKÄRA. :)

Multiverktyget verkar praktiskt för den som är så lagd, men personligen har jag aldrig förstått poängen, hälften av prylarna på den där skulle jag aldrig använda. Är det nödvändigt att ha en sax om man har en kniv? När kommer nagelfilen till användning? Korkskruven? Flasköppnaren?

Jag kan tycka att det inte är nödvändigt att släpa med sig saker bara för att de väger lite. Hellre då en rejäl men lätt kniv och tång. Smakfråga. ;-)
Korkskruv och flasöppnare ser jag inte heller stor nytta med. Dylikt finns heller inte på det lilla multiverktyget jag nämnde. Kniv tar jag också med mig.

Raskesven
 
Mitt säkra kort är "Strappal", köpt på Apoteket. Sitter kvar i flera dagar, i bästa fall en vecka, när jag tejpat hälarna för utförsåkning, fast jag duschat med den varje kväll. Ändå helt "torr" på ytan.

Jag får kliande små vätskeblåsor av den bruna tejpen av märket Leukoplast, tror att det är klistret jag inte tål eller så blir det för tätt? Du får inga såna problem av Strappal?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.