Det finns ett uttryck som blivit något av ett mantra i vissa lättpackningskretsar: "Don't pack your fears" –packa inte dina rädslor. Det låter ju både rationellt och insiktsfullt, men jag kan inte skaka av mig känslan av att det ibland blivit ett sätt att försöka vara lite extra ”ball” genom att avfärda andras säkerhetstänk som ren ångest.

Jag menar att det här resonemanget bara håller till en viss gräns. Vivet alla att en tung ryggsäck inte gör någon glad, men minimalismen tippar ibland över i det som träffsäkert kallas för "stupidlight".Det är den punkt där man inte längre sparar vikt för att gå lättare, utan för att man hoppas på att inget händer.

Ta mitt förstahjälpen-etui som exempel. Det väger 320 gram. Jag har märkt att det i vissa kretsar nästan förlöjligas; där anses en liten plastpåse med några plåster vara det enda rätta. Visst, det räcker säkert nio gånger av tio, men den tionde gången – vid ett djupt skärsår eller en brännskada – då räcker inte minimalismen till.

I mina ögon handlar det då egentligen om att vältra över sin risk på andra. Genom att lämna säkerhetsmarginalerna hemma gör man sig i praktiken beroende av att vi andra faktiskt har med oss det som krävs. Det är lätt att sitta med en fjäderlätt packning när man vet att grannen i tältet bredvid har grejerna som behövs om det skiter sig.

Jag har sett exempel på profiler i sociala medier som har bantat sin utrustning så hårt att de till slut inte ens haft ett torrt ombyte att ta på sig innan de kryper ner i sovsäcken. Det är där jag tycker att gränsen går. Självklart får alla göra som de vill med sina pengar, och jag förstår att inte alla kan bära tungt, men jag vidhåller att lösningen inte är att tumma på den mest grundläggande tryggheten. Man bör snarare anpassa äventyret efter förmågan.

Mina extra kilon ser jag inte som ett tecken på rädsla, utan som en investering i oberoende och autonomi. Det handlar om att vara en tillgång på fjället, inte en belastning.

Sedan bjuder jag gärna på att jag är bekväm av mig. De där extrakilona i säcken, som jag envist har burit på under dagen och som stundtals känts som en rejäl börda, de förvandlas till ren lycka när kvällen kommer. Efter att det har snöslaskat horisontellt halva dagen finns det faktiskt inget som slår känslan av att dra påsig ett helt torrt underställ. Det är i de stunderna jag inser att min "rädsla" för att frysa är en ganska klok och väldigt skön följeslagare.

Jag menar inte att vi ska bära hela världen på ryggen, men vi bör bära tillräckligt för att kunna ta hand om oss själva – och kanske även den där minimalisten som precis insett att ett plåster inte stoppar en artärblödning. Det handlar inte om att packa för allt, utan om att packa för verkligheten. För när teorin spricker och vildmarken biter ifrån, då är det ganska skönt att ha lite "rädsla" kvar i ryggsäcken.

Bilagor

• ryggan packad, sylsjön i bakgrunden. webb.jpg
    ryggan packad, sylsjön i bakgrunden. webb.jpg
    105.5 KB · Visningar: 38
Enig. När jakten på vikt går så långt att man låter andra bära ens utrustning. Tänker främst på första hjälpen-kit, reparationsutrustning o.s.v. Ja, det går normalt bra men när det skiter sig så....

Slår man sig för bröstet att vandra oberoende av andra spricker det så fort man behöver ens det minsta lilla plåster.

Enig. När jakten på vikt går så långt att man låter andra bära ens utrustning. Tänker främst på första hjälpen-kit, reparationsutrustning o.s.v. Ja, det går normalt bra men när det skiter sig så....

Slår man sig för bröstet att vandra oberoende av andra spricker det så fort man behöver ens det minsta lilla plåster.
Jag hade kunnat ta hur många exempel som helst på när viktbesparingenringen gått för långt. Här är ett exempel till: En person i sällskapet kunde inte tända sitt gaskök för att Piezo-tändaren gått sönder!? Ingen reservlösning! 🫤.

Jag hade kunnat ta hur många exempel som helst på när viktbesparingenringen gått för långt. Här är ett exempel till: En person i sällskapet kunde inte tända sitt gaskök för att Piezo-tändaren gått sönder!? Ingen reservlösning! 🫤.
Påminner om det par jag mötte i öppningen av Niejdariehpvágge mot Sarvesvágge som inte kunde tända sitt kök för att deras tändare hade gått sönder. De var rätt glada över att träffa några andra människor och få en av våra 3-4 reservtändstisksaskar.

Men som så ofta tycker jag att det saknas en ordentlig riskanalys. Det är rätt stor skillnad att gå i enslig vildmark jämfört med en vältrafikerad led med rastskydd och stugor varje mil. Speciellt med avseende på att vara säker på att alltid kunna bli torr och varm om kvällen, även i slutet av dag 3 av regn och blåst.

En till grej som du inte lyfte, men det är också rätt vanligt att inte ha några marginaler alls med mat utöver planerad färdväg och distans.

I "somras"-4 gr med vind hade jag tagit av lagret på tändstickor de hade legat torrt och i plastpåse sedan de köptes.
Men när det gick åt mer än 1 sticka att tända köket inne i Absid så hade jag fått ont om stickor(flinta vet inte om det fanns i det området)då var det bra att få en ny visserligen Norsk ask från en hytta.
Slutsatsen var inköp av en lös Pietzo tändare när köket saknade (de hade jag haft på MSR pr dl men nu med Optimus vega hade jag ingen inbyggd)+ nya stickor till varje tur eller en grafitstång(tändstål) om det finns bränsle till eld.
Tändstålet väger som 3 fulla askar.
Jag väger i princip Allt och överväger vikt vid alla val men hamnar ändå runt 14 kg +mat de som kommer ner till ca 8kg,jag är ca 10 cm längre än normalt och det ger flera kg totalt i viktökning på utrustningen.
Att banta i sjukvårds och reparations utr är ju som Norsk re sett av datorn utan att ta tag i probl och hoppas att det löser sig själv.

Men man kan ju glömma/tappa utr som tex spon i Titan som smälter in bland sten,var en sista koll när ryggsäck tagit på och skulle lämna tältplats som jag såg den(var 1 d kvar men fanns ju inget träd att tälja en sked eller pinne med på kalfjället)
Ska ta med en reserv plast sked nästa gång.
Så mkt extra mat har jag inte med mer än lite socker och salt och thepåsar men lite extra gas så man iaf kan värma lite vatten

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Frågan är ju bara när och för vad man behöver reservlösningar. För vilka delar av utrustningen är risken så liten att det egentligen inte behövs men om det väl händer så kan det lätt bli jobbigt läge? Det är avvägningar som behöver göras men där alla kan se på risken olika.

"Vems risk bär du i din ryggsäck?"
Allas. Min egen och alla andra i gruppen. Om alla sniket tänker tvärt-om
blir det rejält krisigt när det verkligen bryter ut en kris...
---
Minst två (fuktsäkrade!) olika sätt att tända köket med (köken - om Cruxet räknas)
är väl alltid minima i den delen? Eller?
Och en gasolbehållare mer än vad som beräknas åtgå under hela promenaden
= också ett minimum (om vi pratar mer än drygt en helg).

Ett extra tält, utspritt i gruppen, är nog att överdriva. :unsure:
IMHO YMMV etc
/Odd

Senast ändrad:
Vilket bra inlägg! En tråkig attityd det där att bli förlöjligad för att ens utrustning är "för tung". Jag kommer ihåg en man som jag mötte på en vandring. Om jag minns rätt bar jag 15 - 20 kg. Det första han sig till mig är: "Du dignar under packning! Varför har du så mycket packning?" Precis som att han hade med det att göra. Jag har varit med om liknande saker vid fler tillfällen.

Gramjakt har "alltid" varit en viktig del av fjällvandring. Utan att minnas detaljer tycker jag mig ha sett citat från åtm 100 år tillbaks i tiden på att man vinnlade sig om att trimma vikt.

Man kan teoretisera hur mycket som helst om avvägningen mellan vikt och risk, i slutänden tror jag det handlar om att bygga upp egen erfarenhet och att ta till sig av andras erfarenheter och råd. Om jag ska gissa nånting så är det att trender från kontinenten och USA har mycket större inflytande idag än för ett antal decennier sedan. Förr fick man tips och råd från någon gammal fjällräv, idag kan det mycket oftare vara trender och idéer från tex Alperna som tas vidare i skandinaviska fjäll. Faran med det är kanske framförallt att avstånden är mycket större häruppe, så hjälpen är mycket längre bort. Sen kan vädret vara ordentligt grinigt också.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.