Vem har ansvaret för rovdjuren?

mellpat; sa:
Håller med Torsten. Klimatet i vår del av världen är alltför dåligt för människor. Att fler och fler flyttar hit från varma områden leder för övrigt till påskyndad klimatförsämring pga ökad växthuseffekt från bostadsuppvärmning.

Men, varför flyttar folk hit om klimatet är alltför dåligt för människor?

ps. jag förstår ironi, kan bara inte låta bli att svara när ironin mer framstår som idioti än nåt annat ;). ds

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

mellpat

Avslutat
Tack, det har jag redan. :)

Öringen, etiketter är bekväma - man slipper tänka ...
[Ändrat av mellpat 2006-11-14 kl 12:48]

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

mellpat

Avslutat
Kriminell hundägare som låter sin vargliknande hund springa löst och/eller kriminell stat som inte tillräckligt beaktar dom svaga i samhället?

mellpat

Avslutat
Exempelvis ensamboende eller barnfamiljer på landsbygden som är rädda för rovdjuren.

I Packat & klart förra veckan fanns ett inslag från Transylvanien http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6072 och som kan ses på Webb-TV (8/11). Några citat:

"Här lever fler björnar och vargar än någon annanstans i Europa. Rovdjuren är sedan länge en naturlig del av vardagen. Varje år blir tre till fem människor dödade av björn i Rumänien."

"Men själv är hon inte särskilt glad över att ha varg inpå husknuten. 'Om de är alldeles utsvultna på vintern och stöter på en människa då blir människan uppäten. De är farliga.'"

Verkar som jag fick valuta för TV-avgiften den veckan :)

mellpat; sa:
"Men själv är hon inte särskilt glad över att ha varg inpå husknuten. 'Om de är alldeles utsvultna på vintern och stöter på en människa då blir människan uppäten. De är farliga.'"

Verkar som jag fick valuta för TV-avgiften den veckan :)

Allt som sägs på TV är inte underbyggt med fakta.

Det finns exempel på att vargar angripit människor under krigsförhållanden. Men det finns vad jag vet inga sådan exempel i Europa sedan 2:a världskriget.

Thure

mellpat

Avslutat
Kan så vara. Men om jag haft småbarn och bott på landet i dom nya svenska vargbygderna hade jag inte litat på att vargar är så dumma att dom inte förstår att småbarn är lätta byten.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.