Vem har ansvaret för rovdjuren?

mellpat

Avslutat
Psykdoktorn vore nog mer intresserad av mina erfarenheter som vårdare på rättspsykiatriska kliniken på Långholmen år 1971 än av min egen psykiska status.

Börjar vi inte komma lite "off-topic" nu? Hade förresten besök från Finland i helgen. Där har man en mer jordnära inställning till stora rovdjur än i Sverige, grundad på dåliga erfarenheter.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

mellpat

Avslutat
:)

Som patentingenjör med nyhetsundersökningar som specialitet blir jag lika förbannad varje gång jag misslyckas visa att något var tidigare känt och patenterat. För i dom fallen har jag ju ingen koll på att jag letat på rätt ställe.
 
mellpat; sa:
:)

Som patentingenjör med nyhetsundersökningar som specialitet blir jag lika förbannad varje gång jag misslyckas visa att något var tidigare känt och patenterat. För i dom fallen har jag ju ingen koll på att jag letat på rätt ställe.

Hehe, när jag såg ditt inlägg om att märka älgar fick jag ett svagt minne av att jag hade hört talas om det projektet för nåt år sedan. Sedan gav en snabb googling resultat :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
mellpat; sa:
Som patentingenjör med nyhetsundersökningar som specialitet blir jag lika förbannad varje gång jag misslyckas visa att något var tidigare känt och patenterat. För i dom fallen har jag ju ingen koll på att jag letat på rätt ställe.

Så borde alla forskare* tänka. Det spelar ingen roll om man letar upp tusen bevis för att ens tes funkar, om man plötsligt hittar ett enda bevis för att tesen inte funkar. Alltså bör man som forskare leta efter motbevis, inte bevis.

*Inklusive de forumtyckare som letar argument för eller emot rovdjur (snyggt, nu kom jag tillbaka till ämnet)
 

mellpat

Avslutat
Mitt tänkande och min förargelse i den situationen baseras dock knappast på nån hög moral. Bara på att det är pinsamt att fakturera nedlagda arbetstimmar när man inte kan visa resultat av arbetet. Det är tungt att vara besvärlig moralist. :)

http://www.expressen.se/index.jsp?a=731534 "Det finns ingenting så säkert vad gäller björnar, än att det mesta är ganska osäkert, säger Erik Fernström." Ryska regeringen bär ansvaret denna gång ;-)
 
mellpat; sa:
Mitt tänkande och min förargelse i den situationen baseras dock knappast på nån hög moral. Bara på att det är pinsamt att fakturera nedlagda arbetstimmar när man inte kan visa resultat av arbetet. Det är tungt att vara besvärlig moralist. :)

http://www.expressen.se/index.jsp?a=731534 "Det finns ingenting så säkert vad gäller björnar, än att det mesta är ganska osäkert, säger Erik Fernström." Ryska regeringen bär ansvaret denna gång ;-)

Lugna hundar som passar dig...

d5d09a36.jpg


Den första vilda björnen som jag har sett.

nalle.jpg


/Stellan
 

mellpat

Avslutat
Kulisser av djur träffar helt rätt när man ska beskriva svenska statens officiella och orealistiska rovdjurspolitik.

Är dom lappländska björnarna numera så många att dom behöver kostförstärkning i form av gruvarbetare? Björnbilden ser ut att vara tagen i en gruva.
 
Nordesjö; sa:
Så borde alla forskare* tänka. Det spelar ingen roll om man letar upp tusen bevis för att ens tes funkar, om man plötsligt hittar ett enda bevis för att tesen inte funkar.

OT: Är det inte just så naturvetenskaplig forskning som regel går till? Man bevisar sin tes genom att 'falsifiera' en motstående noll-hypotes (Popper, eller vad hette han nu igen?). Typ, om jag kan bevisa att påståendet "Jag heter inte Per" är falskt, så är det nog faktiskt så att jag heter Per. VSB.

/Per
 
fson; sa:
Nordesjö; sa:
Så borde alla forskare* tänka. Det spelar ingen roll om man letar upp tusen bevis för att ens tes funkar, om man plötsligt hittar ett enda bevis för att tesen inte funkar.

OT: Är det inte just så naturvetenskaplig forskning som regel går till? Man bevisar sin tes genom att 'falsifiera' en motstående noll-hypotes (Popper, eller vad hette han nu igen?). Typ, om jag kan bevisa att påståendet "Jag heter inte Per" är falskt, så är det nog faktiskt så att jag heter Per. VSB.

/Per
Forts OT:

Ex:
Hypotes som ska testas: du heter Per

Testsätt:
H0: Du heter inte Per
HA: Du heter Per

Signifikansnivå: 5 %

Testvariabel: "statiskisk formel baserad på viss fördelning"

Slutsats: förkasta eller inte förkasta H0. Kan H0 inte förkastas är det inte samma sak som att du inte heter Per.

Sedan finns ett batteri av tester med olika styrkor i testen för att kolla att inga skevheter etc. smygit sig in som förvrider hypotesprövningen. Här kan finnas "bevis" både för och emot själva testförfarandet. Krävs då ett objektivt förhållningssätt, integritet, samt kunskap om styrkan i de olika testen, så forskaren inte väljer att blunda för det ena eller andra. Mynnar ofta ut i att inget test till slut är entydigt. Man får ofta nöja sig med en viss signifikansnivå.

Raskesven
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.