Vegetariska rätter att tillaga på gaskök

Hej!

Vi behöver inspiration på vegatariska maträtter som går att tillaga på gaskök, vid bilburen camping. Det vill säga ingen möjlighet till kylskåp, men vikt spelar inte så stor roll. Gärna välsmakande rätter som påminner om det man äter hemma:
Hitintills är följande maträtter påkomna:
Gryta baserad på kikärtor och vita bönor
Pasta, pastasås och halloumi
Snabbris, vegokyckling med creme fraiche och curry
Tacos


Så det behövs ungefär 5-6 ytterligare maträtter, gärna med recept om det inte är givet av beskrivningen.
 
Ät som hemma! Har du bil behöver du som sagt inte tänka på vikten. Är ni på rull kan ni ju köpa kylvaror längs vägen och använda så fort som möjligt. Svårt att göra något ungsbakat kanske, men steka, koka och wooka gör du även på gasköket!
 
Senast ändrad:
Forumavdelningen "Friluftsmat" är en guldgruva så fort du söker på ordet "vegetarisk", bl a denna förträffliga tråd (läs hela, finns fler tips än trådstartarens).

Själv klarar jag inte av att hålla mig till färdiga recept, så det enda jag kan bidra med är lite tips om ej värmekänsliga råvaror som vidgar repertoaren:

Kolhydratbaser: couscous, bulgur (bägge behöver bara svälla), polenta, basmatiris (kort koktid och godare än snabbris)
Proteinkällor: naturligtvis all sorts nötter/frön (särskilt pumpafrön och valnötter tycker jag är extra gott i grytor); hummous, falafel (bägge går att köpa i torkat skick, hummous dessutom lätt att göra själv); torkade asiatiska räkor (om de inte ingår i köttförbudet),
Fler proteinkällor, energibooster, redningar, såser etc: tahina (sesamförpasta), kokosmjölkpulver, kokosflingor, mandelmjöl, gräddpulver, olivpasta (tapenade) eller torkat olivhack, tomatpuré (ev. torkad), jordnötter eller jordnötssmör (till "indonesisk" gryta)
Andra smakhöjare: naturligtvis vitlök, torkad svamp, torkad stekt lök till "indonesisk" gryta, hackade torkade citronskal, torkade stekta auberginskivor, soltorkade tomater, torkade äppelklyftor (gott i risgrytor), citrongräs (till thaigrytor med kokosmjölk)
Fler kryddor: spiskummin, koriander, mynta...

Nu vet jag inte hur långt söderut ni tänker er, men ägg och mycket torra ostar (typ grana) håller sig länge i normala svenska sommartemperaturer.
 
Ett hett tips är torkat sojakött. Koka upp lite vatten+buljong(eller bara salt) och häll över sojaköttet, låt stå i typ en kvart. Pressa ur vattnet och stek eller ha i gryta. Köttet ger härlig konsistens, vilket är vad jag personligen ofta saknar i den vegetariska maten.
 
några tips

1. Cous-cous gryta
Skär blandade grönsaker i bitar (tex lök, morot, paprika, rädisor (!)...), fräs i olja. Krydda, gärna lite starkt. Häll på ett paket krossade tomater och lite extra vätska. I med lite buljong. Koka ett tag. I med mer vatten, koka upp igen och rör i cous-cous. Låt stå och dra upp vätska. Klart!

2. Thai
Fräs lite thaigrönsaker, tex på burk. Lägg i lite chilipasta eller thaibuljong. Späd med kokosmjölk (på burk eller pulver). Koka ihop. Krama gärna i lite lime.
Koka sen nudlar i separat kastrull, när de är klara blanda ihop med kokosmjölksröran.
Strö över lite hackade cashewnötter vid servering.

3. Röd linsgryta
Fräs hackad lök i olja. Skala och skär potatis i bitar. Fräs potatisen kort med löken och strö över lite paprikapulver. Häll i vatten + buljong. Koka upp och kläm i lite tomatpure. Lägg i röda linser och koka tills de faller sönder. Smaka av med salt och svartpeppar. Kläm i ganska mycket citron vid servering.
 
Och släpar med all utrustning på flyget alltså? Vår utrustning för bilcamping skulle aldrig gå att släpa med på flyget...

Men det går väl alltid att köpa eller hyra 12 V kylskåp på plats i såna fall?

Är det utomlands vet jag inte hur det brukar fungera med kylvaror, men i Sverige så kan man byta kylklampar till kylväskan på varenda campingplats.

Men å andra sidan, vegetarisk mat brukar väl inte behöva särskilt mycket kylförvaring? Det är ju främst kött och mejeriprodukter som behöver kylförvaras?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.